"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:406b3512$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I meddelse: 406b20e1$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk.
> Skriver Olau via sin e-mail <olaunospam@mail.dk>:
>
>
> || Ideen med dioder er udmærket, du skal dog huske at hæve
> || generatorspændingen med 0,7Volt, da du mister de 0,7 Volt over
> || dioderne.
>
> Det er det den 3. diode bruges til
> Ladereguleringen på generatoren måler spændinge efter dioden, således at
den
> kan hæve spændingen tilstrækkeligt før dioden. Og dermed vil spændingen
> efter alle dioderne ligge på ca 14.4V.
Ja, jeg kunne jo bare have læst dit indlæg ordentligt
> Evt. vil det med fordel (billigere) kunne lade sig gøre at vælge en mindre
> diode til laderegulatoren. Bare den er lavet af samme materiale (selicium
> eller germanium), så den har det samme spændingsfald som effekt dioderne
Du kan sagtens klare dig med 1A dioder til reguleringen, men for at
reguleringen skal virke korrekt, skal du have 2 dioder parallelkoblet og
modsat rettet. Dette er fordi reguleringen måler på batterispændingen og
skal kunne afgøre om generatorspændingen er større eller mindre end
batterispændingen, ellers gætter regulatoren sig bare til en spænding og
håber at det går.
Du er nu nede på 2 kraftdioder og 2 små dioder, altså en reduktion af
prisen.
>
> ||Hvis du f.eks har en 70A generator mister du 70A*0,7V= 49W
> || der afsættes som varme i dioderne. Jeg vil foreslå dig at købe et
> || Lucas 70A sammenkoblings relæ og styre det fra generatorens
> || ladelampe, det er billigt og effektivt.
>
> Hvis du lader med 70A på et forbrugsbatteri, så er der et eller andet
galt.
Relæet på 70A har jeg valgt fordi min erfaring siger at et standart relæ på
30A går i stykker på et eller andet tidspunkt og næste standart er 70A.
Hvis du ser på Septor 1000 sidder der et 70A Bosch relæ i bunden.
>
> Iøvrigt mener jeg ikke, at man kan bruge Ohm's/Watt's lov til at beregne
> effektabet i en diode, da spændingsfaldet ikke er pga modstanden i
dioden??
>
> Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at lodde
> ledningerne på dioderne
Effektformelen er alment gældende, desværre er det kun som retningsgivende
ved dioder, for det første ligger der altid den omtalte spænding på 0,7V
over en diode i lederetningen, men desværre har dioden også en ON-modstand,
der er afhængig af strømmen i dioden, så hvis man skal finde effekttabet i
en given diode, er man nødt til at se på diodens datablad, der er altid en
kurve der sammenholder strøm med effekttab.
>
> Mht. ladelampen, mener jeg der er + på begge sider af pæren, når
generatoren
> er i drift, hvorved pæren slukker.
> Når generatoren ikke er i drift, men tændingen er on, vil der gå en strøm
> fra + gennem pæren, videre gennem generatoren til stel, hvorved pæren er
> tændt.
> Svjv, skal styreledningen for laderelæet forbindes til startbatteriets +.
> Når så startbatteriet er ladet op til ca. 14.4V eller hvad nu laderelæet
er
> indstillet til, skifter laderelæet effektforbindelsen til
forbrugsbatteriet.
Relæspolens ene ledning skal forbindes til stel, den anden ledning skal
forbindes til generatorens klemme 61+. Dette gør at når tændingen bliver sat
til, vil ladelampen lyse og relæet vil være Off, da det får stel gennem
generatoren. I det øjeblik generatoren begynder at levere strøm, stiger
spændingen på 61+ og relæet trækker.
>
> Oplys lige ny prisen for et "Lucas 70A laderelæ"
Jeg brugte vist ordet sammenkoblingsrelæ
Jeg kan oplyse at da jeg holdt med at reparere lystbåde, kostede et Bosch
70A relæ 360kr moms, et Lukas 70A relæ kostede 130kr + moms.
Jeg har lige prøvet at finde prisen på Lukas relæet, men fandt istedet det
samme relæ fra Hella til den horrible pris a 410kr.
Ved et hurtigt opslag i conrad kataloget (også
www.conrad.com) fandt jeg
nøjagtigt det samme relæ til 11 Euro + steur (varenummer 84 13 58-12).
>
> ||
> |||
> ||| Forbind dem som nedenstående:
> ||| (-->|-- = diode symbol)
> |||
> ||| + på generator +------->|--+ på startbatteri
> ||| |
> ||| +------->|--+ på forbrugs batteri
> ||| |
> ||| +------->|--Laderegulering
> |||
>
> Men hvor om alt er, så virker det upåklageligt i min båd på 9. år. Og jeg
> lader på 2 batteribanker på tilsammen 570Ah, og mit ampermeter er sjældent
> over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. >
Naturligvis virker din sammenkobling upåklageligt. Det samme gør den i
hundredevis af andre både. Jeg har bare en inderlig modvilje mod at spilde
mere energi end højest nødvendigt, specielt i en sejlbåd, relæet bruger kun
100mA altså 1,2W plus den afsatte effekt i kontaktmodstanden, der heldigvis
er til at se bort fra.
15 A ladestrøm er meget almindeligt, hvis dine batterier er ladet godt op,
men hvis du ikke lader mere i den første time, når du har tappet meget på
batterierne, tror jeg at du har et problem, måske viser dit amperemeter bare
forkert?
Min generator er på 55Ah.
-forhåbentlig på 55A
Hilsen Olau
(elektroniktekniker og bådreparatør gennem 15 år)