|
| VHF-kanalerne 1L og 2L Fra : Sven Fafner |
Dato : 30-03-04 19:07 |
|
Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.
Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?
Er der nogen uskrevne regler om anvendelsen af kanalerne ? Jeg tænker
om den ene fx benyttes til opkald og den anden til trafik ?
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
Sirius, Roskilde
| |
Lasse Rønlev (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Lasse Rønlev |
Dato : 30-03-04 19:14 |
|
Hej!
Jeg har brugt dem et par gange, men kun når vi har været flere både afsted
på tur - Så kan man snakke sammen på de kanaler uden at forstyrre på de alm.
kanaler. Enkelte gange har vi også brugt det mellem dinghy og sejlbåd i
Middelhavet under f.eks. havnemanøvre. Men sejler man aldrig flere både
afsted, så kan jeg heller ikke se hvad man skal bruge dem til...
Lasse
"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
news:pkdj60h275kpac2kn6kr72p6rb24kroel7@4ax.com...
> Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
>
> Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.
>
> Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?
>
> Er der nogen uskrevne regler om anvendelsen af kanalerne ? Jeg tænker
> om den ene fx benyttes til opkald og den anden til trafik ?
>
> --
> Venlig hilsen
> Sven Fafner
> Sirius, Roskilde
>
>
| |
Sven Fafner (30-03-2004)
| Kommentar Fra : Sven Fafner |
Dato : 30-03-04 19:43 |
|
On Tue, 30 Mar 2004 20:13:54 +0200, "Lasse Rønlev"
<6x122859@tiscali.dk> wrote:
> ... Enkelte gange har vi også brugt det mellem dinghy og sejlbåd i
>Middelhavet under f.eks. havnemanøvre.
Mellem skib og dinghy kan man også bruge kanal 15 og 17 (med 1W
effekt). Så behøver man ikke at have 1L og 2L i en håndholdt VHF i
dinghyen.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
| |
Lasse Rønlev (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Lasse Rønlev |
Dato : 31-03-04 00:11 |
|
Hej!
Næeh, du har ret - Og nu jeg tænker over det så HAR vi jo slet ikke L1 og L2
på den bærbare! Det er der vist aldrig på en bærbar VHF, med mindre man selv
får dem fikset... Så vi har jo nok brugt en anden kanal, hvilket bare
understreger, hvor lidt nødvendig L1 og L2 er..
Lasse
"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
news:kcfj60tfjc860o33vgh1ose13til9f7jmg@4ax.com...
> On Tue, 30 Mar 2004 20:13:54 +0200, "Lasse Rønlev"
> <6x122859@tiscali.dk> wrote:
>
> > ... Enkelte gange har vi også brugt det mellem dinghy og sejlbåd i
> >Middelhavet under f.eks. havnemanøvre.
>
> Mellem skib og dinghy kan man også bruge kanal 15 og 17 (med 1W
> effekt). Så behøver man ikke at have 1L og 2L i en håndholdt VHF i
> dinghyen.
>
> --
> Venlig hilsen
> Sven Fafner
>
| |
john lundsgaard (31-03-2004)
| Kommentar Fra : john lundsgaard |
Dato : 31-03-04 10:10 |
|
"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
news:pkdj60h275kpac2kn6kr72p6rb24kroel7@4ax.com...
> Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
>
> Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.
>
> Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?
>
Hej Svend
Jeg kan huske i de gode gamle dage - før mobiltelefonens tid - ja ja det er
næste i oldtiden ))
Der var der trængsel på VHF'en, trafiklister så lange som en underarm fra
Lyngby radio, masser af erhvervs og lystsejler trafik på
interskibskanalerne. Dengang var L1 og L2 vigtige, da det gav to
interkibskanaler mere.
Men idag er der jo næsten ingen trafik på VHF'en, så der er der ikke så
stort et behov for interskibskanaler, og derfor er det næsten altid til at
finde en ledig også uden L1 og L2.
Hilsen John
| |
Sven Fafner (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Sven Fafner |
Dato : 31-03-04 19:07 |
|
On 31 Mar 2004 10:09:30 +0100, "john lundsgaard"
<john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:
>Jeg kan huske i de gode gamle dage - før mobiltelefonens tid - ja ja det er
>næste i oldtiden ))
Ja, det var i hvert fald i forrige årtusind Mobiltelefonen er da
også virkelig smart, men radioen giver en anden stemning eller hvad
man skal kalde det. Ligesom jeg synes det var sjovt at køre i taxi i
gamle dage netop pga radioen.
>Men idag er der jo næsten ingen trafik på VHF'en, så der er der ikke så
>stort et behov for interskibskanaler, og derfor er det næsten altid til at
>finde en ledig også uden L1 og L2.
Ja, det er også mit indtryk, så måske skal jeg spare de penge det
koster at få lagt lystsejlerkanalerne ind.
Det er lidt ærgerligt at man nutildags næsten aldrig bruger VHF. Står
man i en nødsituation, mangler man rutinen.
--
Sejlerhilsen
Sven Fafner
| |
Ukendt (31-03-2004)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 31-03-04 20:55 |
|
prøv at sejle en tur om på vestkysten
esbjerg for eksempel
her bruger vi disse 2 kanaler hele tiden til lige hyggesnak med andre
sejlere og de bliver brugt ret flittigt
claus v
"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
news:sb0m601dotrkcinqrmhcmnb58ilb9lj801@4ax.com...
> On 31 Mar 2004 10:09:30 +0100, "john lundsgaard"
> <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:
>
>
> >Jeg kan huske i de gode gamle dage - før mobiltelefonens tid - ja ja det
er
> >næste i oldtiden ))
>
> Ja, det var i hvert fald i forrige årtusind Mobiltelefonen er da
> også virkelig smart, men radioen giver en anden stemning eller hvad
> man skal kalde det. Ligesom jeg synes det var sjovt at køre i taxi i
> gamle dage netop pga radioen.
>
> >Men idag er der jo næsten ingen trafik på VHF'en, så der er der ikke så
> >stort et behov for interskibskanaler, og derfor er det næsten altid til
at
> >finde en ledig også uden L1 og L2.
>
> Ja, det er også mit indtryk, så måske skal jeg spare de penge det
> koster at få lagt lystsejlerkanalerne ind.
>
> Det er lidt ærgerligt at man nutildags næsten aldrig bruger VHF. Står
> man i en nødsituation, mangler man rutinen.
>
> --
> Sejlerhilsen
> Sven Fafner
| |
@rsten (01-04-2004)
| Kommentar Fra : @rsten |
Dato : 01-04-04 17:02 |
|
Sven Fafner wrote:
> On 31 Mar 2004 10:09:30 +0100, "john lundsgaard"
> <john_lundsgaardXX@ofir.dk> wrote:
>
>
>> Jeg kan huske i de gode gamle dage - før mobiltelefonens tid - ja ja
>> det er næste i oldtiden ))
>
> Ja, det var i hvert fald i forrige årtusind Mobiltelefonen er da
> også virkelig smart, men radioen giver en anden stemning eller hvad
> man skal kalde det. Ligesom jeg synes det var sjovt at køre i taxi i
> gamle dage netop pga radioen.
>
>> Men idag er der jo næsten ingen trafik på VHF'en, så der er der ikke
>> så stort et behov for interskibskanaler, og derfor er det næsten
>> altid til at finde en ledig også uden L1 og L2.
>
> Ja, det er også mit indtryk, så måske skal jeg spare de penge det
> koster at få lagt lystsejlerkanalerne ind.
>
> Det er lidt ærgerligt at man nutildags næsten aldrig bruger VHF. Står
> man i en nødsituation, mangler man rutinen.
Ved en af de seneste redningsaktioner i Aalborg bugt forsøgte den nødstedte
at anvende sin Mobil til at ringe til Grenå Redningsstation for at få hjælp,
da han ikke kunne huske nummeret ringede han selvfølgelig til oplysningen:
"goddag kan de sige mig nummeret til Grenå Redningsstation"
"Ja, et øjeblik, øh, redningsstation hvordan staves det?"
Så opgav han og ringede til SOK, der startede en redningsaktion.
Det var nok ikke sket hvis det havde været via VHF
Mobil telefon er ok til mange ting, men den er ubrugelig som
sikkerhedsudstyr.
(og det er _ikke_ en aprilsnar)
--
/carsten
| |
Jan Henrik Tiede (03-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan Henrik Tiede |
Dato : 03-04-04 07:12 |
|
Jeg behøver selvfølgelig ikke at spørge dig om, om du har SCR-certifikat og
kaldesignalsbevis når du har en VHF. Men så bør du jo vide at kanalerne
bruges til hyggesludder m.v. lystbåde imellem. Såfremt du ikke hyggesludrer
med andre lystbåde men vil i kontakt med en anden lystbåd vedr. f.eks.
sikkerhed til søs, kan du anvende interskibskanalerne. Mange sejlklubber har
en fast kanal, L1 og L2 som de anvender i nærområdet.
Med venlig hilsen
Henrik Tiede
"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
news:pkdj60h275kpac2kn6kr72p6rb24kroel7@4ax.com...
> Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
>
> Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.
>
> Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?
>
> Er der nogen uskrevne regler om anvendelsen af kanalerne ? Jeg tænker
> om den ene fx benyttes til opkald og den anden til trafik ?
>
> --
> Venlig hilsen
> Sven Fafner
> Sirius, Roskilde
>
>
| |
Jan Henrik Tiede (03-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan Henrik Tiede |
Dato : 03-04-04 07:16 |
|
Det hedder selvfølgelig SRC-certifikat.
"Jan Henrik Tiede" <h_tiede@msn.com> skrev i en meddelelse
news:406e559a$0$5944$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jeg behøver selvfølgelig ikke at spørge dig om, om du har SCR-certifikat
og
> kaldesignalsbevis når du har en VHF. Men så bør du jo vide at kanalerne
> bruges til hyggesludder m.v. lystbåde imellem. Såfremt du ikke
hyggesludrer
> med andre lystbåde men vil i kontakt med en anden lystbåd vedr. f.eks.
> sikkerhed til søs, kan du anvende interskibskanalerne. Mange sejlklubber
har
> en fast kanal, L1 og L2 som de anvender i nærområdet.
>
> Med venlig hilsen
>
> Henrik Tiede
> "Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
> news:pkdj60h275kpac2kn6kr72p6rb24kroel7@4ax.com...
> > Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
> >
> > Men på den anden side har jeg aldrig haft brug for dem.
> >
> > Er der nogen af jer der nogen sinde bruger disse lystsejlerkanaler ?
> >
> > Er der nogen uskrevne regler om anvendelsen af kanalerne ? Jeg tænker
> > om den ene fx benyttes til opkald og den anden til trafik ?
> >
> > --
> > Venlig hilsen
> > Sven Fafner
> > Sirius, Roskilde
> >
> >
>
>
| |
PKJ (03-04-2004)
| Kommentar Fra : PKJ |
Dato : 03-04-04 09:07 |
|
"Sven Fafner" <.@.> skrev i en meddelelse
news:pkdj60h275kpac2kn6kr72p6rb24kroel7@4ax.com...
> Jeg overvejer af og til at få indkodet kanalerne 1L og 2L i min VHF.
:
:
:
Jeg har ikke længere en VHF manual der opgiver de 2 frekvenser der har
kanal betegnelserne
L1 og L2 tilknyttet.
Kan nogen hjælpe med denne oplysning ?
/PKJ
| |
Frede (03-04-2004)
| Kommentar Fra : Frede |
Dato : 03-04-04 10:23 |
|
PKJ Skrev:
> Jeg har ikke længere en VHF manual der opgiver de 2 frekvenser der har
> kanal betegnelserne
> L1 og L2 tilknyttet.
>
> Kan nogen hjælpe med denne oplysning ?
>
> /PKJ
Er det denne tabel du mangler???
http://www.dkscan.dk/maritim.htm
MVH
frede
| |
PKJ (03-04-2004)
| Kommentar Fra : PKJ |
Dato : 03-04-04 11:25 |
|
"Frede" <Nospamxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c4lvqg$18sg$1@news.cybercity.dk...
> PKJ Skrev:
>
> > Jeg har ikke længere en VHF manual der opgiver de 2 frekvenser der
har
> > kanal betegnelserne
> > L1 og L2 tilknyttet.
> >
> > Kan nogen hjælpe med denne oplysning ?
> >
> > /PKJ
>
> Er det denne tabel du mangler???
>
> http://www.dkscan.dk/maritim.htm
>
> MVH
> frede
Ja det var det. Tak for tip'et.
L1, L2, F1; F2; F3 er vist ikke internationale kanaler, men rent danske
bestemmelser.
Jeg troede at disse (private) anvendelser var helt udgåede også af den
danske frekvensanvendelse, men
ser ved opslag på www.itst.dk at de stadig anvendes.
For år tilbage, da en i Århus bugten velkendt sejler fyldte rundt/havde
jubilæum "forærede" en
gruppe sejlere "L1" til denne sejler. Han fik herved som gave sin helt
egen kanal med et løfte om
at ingen andre ville benytte L1
/PKJ
| |
Sven Fafner (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Sven Fafner |
Dato : 05-04-04 08:47 |
|
On Sat, 3 Apr 2004 12:24:53 +0200, "PKJ"
<Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote:
>
>L1, L2, F1; F2; F3 er vist ikke internationale kanaler, men rent danske
>bestemmelser.
Det ser ud til at være et skandinavisk fænomen. Sverige og Norge har
de samme L- og F-kanaler samt en tredje lystbådkanal: L3 (155,650
MHz).
Disse kanaler (samt de tre F-kanaler) må kun bruges i dansk, norsk og
svensk farvand samt i internationalt farvand. Man må åbenbart ikke
bruge dem på en tur i fx tysk farvand.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner
| |
Dag Stenberg (05-04-2004)
| Kommentar Fra : Dag Stenberg |
Dato : 05-04-04 10:31 |
|
Sven Fafner <.@.> wrote:
> On Sat, 3 Apr 2004 12:24:53 +0200, "PKJ"
> <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote:
>>L1, L2, F1; F2; F3 er vist ikke internationale kanaler, men rent danske
>>bestemmelser.
>
> Det ser ud til at være et skandinavisk fænomen. Sverige og Norge har
> de samme L- og F-kanaler samt en tredje lystbådkanal: L3 (155,650
> MHz).
> Disse kanaler (samt de tre F-kanaler) må kun bruges i dansk, norsk og
> svensk farvand samt i internationalt farvand. Man må åbenbart ikke
> bruge dem på en tur i fx tysk farvand.
L1, L2 och L3 är tillåtna också i Finland.
Dag Stenberg
| |
|
|