Agidenberger!!!
Fra : Thomas

Dato : 29-04-01 19:54

Noen som har hørt om denne rasen ?
i så fall skal jeg fortelle noe om den her;

RASENS OPPSTANDELSE
Agidenbergeren er en 5/8 kryssing rase. De har en 5-dels Islandsheste blod
og en 3-dels Paso fino blod i seg. Walter Feldman er oppdretteren av denne
fantastiske rasen. Han tok og krysset et par Islands hopper med en paso fino
hingst og den generasjonen kalte han FI. Så tok han FI og krysset det med
islandshester, den generasjonen ble kalt RI og så tok han og krysset RI x RI
og da hadde Agidenbergeren oppstått.
GANGARTER
Agidenbergeren har alle vanlige gangarter pluss at den har arvet tølt.
Tøltet til Agidenbergeren kalles Termino og den er spesielt et mykt tølt.

RASEBESKRIVELSE
Agidenbergeren kan bli mellom 140-150 cm i mankehøyde og kan bli alle farger
inkl. droplet. Den kan tåle svært høye temperaturer og har også arvet
islandshesten's evne til og tåle mange minus grader.
Den har en kraftig bygning men også en lettere, finere kropp, en lang og
elegant hals, en vaker silkeaktig man og store utrykks fulle øyne.

TEMPERAMENT
Agidenberger har det perfekte temperament de har stor arbeidsglede
kombinert med et sprudlende temperament men de er lette og kontrollere for
det. De er nysgjerrige og modig men også svært lydig. De Fleste
Agidenbergere er glade i mennesker.

Hvis dere ble nå en ny Agidenberger fan og har lyst til og vite mer om rasen
og hvor du kan få fatt i den skriv på Tysk til:
Gangpferdezentrum
Agidenberger
Peter Staffel-strasse 13
53604 Bad Honnef
TYSKLAND

Hvis noen av dere der ute som kan tysk vil være så snill og send et brev til
han og spør bland annet om de finnes i Norden, i Norge for og være litt mer
spesifisert, og så kan dere sette svaret ut på denne NG så jeg får vite
det...
Takk på forhånd...

Maria

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 30-04-01 15:06

- og et billede ville da heller ikke være af vejen.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Thomas

Dato : 30-04-01 16:05

Jeg har ikke noe blide... jeg skrev det av et fakta hefte og jeg har ikke
skanner, men jeg kan si at de er på lik linje med arberen i skjønnhet...

Fra : Johanna

Dato : 30-04-01 22:27

Thomas wrote:

> [...]
> spesifisert, og så kan dere sette svaret ut på denne NG så jeg får vite

Kan du ikke skrive til dem på engelsk da?
De fleste skjønner jo det...
Finnes det noe stoff på nettet om denne rasen?

Johanna

Fra : Thomas

Dato : 30-04-01 22:31

jeg kan ikke tysk og til min kunnskap kan heller ikke denne personen
engelsk,(skulle ønske han gjorde det)
og jeg har heller ikkke funnet noe på nette om denne rasen... en relativ ny
rase er det..

Hilsen Maria

Fra : Johanna

Dato : 01-05-01 00:18

Thomas wrote:

> [...]
> engelsk,(skulle ønske han gjorde det)
> og jeg har heller ikkke funnet noe på nette om denne rasen... en relativ ny

Det var synd, dette var interessant stoff...

Oh well, det kommer sikkert etterhvert-
synd jeg ikke kan tysk, jeg heller

Lykke til med letinga, gi lyd hvis du finner ut noe !
(utenom det som evt. blir posta her på gruppa da)

Johanna

Fra : Sverre Stokke

Dato : 01-05-01 07:02

thomas.davis@c2i.net,Ny-Internet writes:
> [...]
>islandshester, den generasjonen ble kalt RI og så tok han og krysset RI x

Det må da være R1 x F1 til sidst, ikke ?

I øvrigt har jeg ikke kunnet finde noget om racen på Nettet, selv om man
nu godt kan fortabe sig i spændende sider - som fx www.gaitedhorese.net

Hilsen Sverre.

Fra : Thomas

Dato : 01-05-01 18:53

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i melding

> Det må da være R1 x F1 til sidst, ikke ?
>
> I øvrigt har jeg ikke kunnet finde noget om racen på Nettet, selv om man
> [...]

Neiiii, jeg tror at han laget to generasjon FI, så at han fikk to
generasjoner av RI.Så krysset han RI x RI
Hilsen Maria

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 01-05-01 20:29

Lyder da rimelig logisk..

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-05-01 05:46

hawk@teknik.dk,Ny-Internet writes:
>Lyder da rimelig logisk..

Næh, jeg giver mig ikke så let :

F1 = Islænder x Paso fino = ½ Islænder og ½ Paso fino

Rigtigt ?

Når F1 krydses med islænder, giver det ¼ Paso fino = R1

Rigtigt ?

Når R1 (1/4 Paso fino) krydses med ’sig selv’, kan det da ikke give andet
end 1/4 Paso fino.

Rigtigt ?

Men når R1 (1/4 Paso fino) krydses med F1 (2/4 Paso fino) giver det 3/8
Paso fino. Altså Agidenberger.

Rigtigt ?

Eller har jeg regnet forkert ?

Hilsen Sverre.

Fra : Thomas

Dato : 03-05-01 13:58

> [...]
> end 1/4 Paso fino.
>
> Rigtigt ?
>
> Men når R1 (1/4 Paso fino) krydses med F1 (2/4 Paso fino) giver det 3/8

æææhhh, nå vet jeg sannelig ikke... det virker logisk det du sa, men i fakta
heste hvor jeg fikk infoen fra står det ;" Han bedekket flere islandshester
med paso fino hingsten Eldorado. Resultatet av denne første bedekkingen
kalte han FI-generasjonen.Disse hestene ble i sin tur, da de ble voksne,
igjen krysset med islandshester. Dette andre kullet kalte han
RI-generasjonen. Og da disse ble voksene, ble de krysset inbyrdes med
hverandre, altså RI x RI. Hestene som kom ut av denne siste kryssingen
kallers ekte Agidenberger. De har en 5-del islands hest og en 3-del paso
fino blod (5/8-dels kryssing)"

Mer kan jeg ikke si deg...

Hilsen Maria

Fra : Sverre Stokke

Dato : 03-05-01 19:06

thomas.davis@c2i.net,Ny-Internet writes:

>æææhhh, nå vet jeg sannelig ikke... det virker logisk det du sa, men i
>fakta
>heste hvor jeg fikk infoen fra står det ;
Ja, men der er nok en simpel trykfejl. Den ene RI skulle være F1.

Hilsen Sverre.

Fra : BOS

Dato : 10-05-01 06:26

Walther Feldmann der driver stutteriet taler et glimrende engelsk. Han har
ved en del lejligheder været i Danmark såvel som rytter som instruktør.

Du kan finde flere informationer om stutteriet på følgende adresse:
http://www.gangpferdezentrum.de/

Venlig hilsen

Bo

Fra : Michael

Dato : 11-06-01 10:19

Hej Thomas.
Dansk tv havde for nogle måneder siden en lang udsendelse om
agidenbergere som opdrættes mest i Tyskland. Det var meget spændende -
jeg trænkte først "det går da aldrig godt at krydse de racer" men det er
jo nogle vidunderlige heste!
Desværre fik jeg den ikke optaget på video, men det kan være andre måske
så det? Jeg mener det var i vinter eller måske sent på efteråret 2000.

Mvh
Sofie

--
- Michael