Det evige problem, Danske Keyboard i Debia~
Fra : Kim Andersen

Dato : 29-04-01 15:39

Jeg har Debian med 2.4.3 kernel, XFree86 4.03 og Ximian Gnome 1.4, jeg
kan ikke faa det danske keyboard til at virke...

setxkbmap -v 10 dk saa for jeg bare:

Setting verbose level to 10
locale is C
Warning! Multiple definitions of keyboard layout
Using command line, ignoring X server
Applied rules from xfree86:
keycodes: xfree86
types: complete
compat: complete
symbols: en_US(pc105)+dk
geometry: pc(pc105)
Trying to build keymap using the following components:
keycodes: xfree86
types: complete
compat: completeLANG=da_DK
symbols: en_US(pc105)+dk
geometry: pc(pc105)
Error loading new keyboard description

Error loading new keyboard description bliver jeg ikke meget klogere
af...

jeg har rodet lidt med locale for at se om det kan hjaelpe men det faar
jeg heller ikke noget ud af...
Naar jeg skriver locale faar jeg foelgende:

LANG=da_DK
LC_CTYPE="da_DK"
LC_NUMERIC="da_DK"
LC_TIME="da_DK"
LC_COLLATE="da_DK"
LC_MONETARY="da_DK"
LC_MESSAGES="da_DK"
LC_PAPER="da_DK"
LC_NAME="da_DK"
LC_ADDRESS="da_DK"
LC_TELEPHONE="da_DK"
LC_MEASUREMENT="da_DK"
LC_IDENTIFICATION="da_DK"
LC_ALL=da_DK

Jeg har laest danish howto'en men intet deri virker for mig, help!!

Mvh

Kim

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-04-01 15:39

On Sun, 29 Apr 2001 16:39:02 +0200, Kim Andersen wrote:

> Jeg har Debian med 2.4.3 kernel, XFree86 4.03 og Ximian Gnome 1.4,
> jeg kan ikke faa det danske keyboard til at virke...

Jeg har følgende linier i min /etc/X11/XF86Config-4:

Section "InputDevice"

Identifier   "Keyboard1"
Driver   "Keyboard"

Option "XkbRules"   "xfree86"
Option "XkbModel"   "pc104"
Option "XkbLayout"   "dk"

EndSection

Frække frølår...

Mvh.

--
"I always imagined that Cthulu would wear a tie. Adam Sjøgren
Instead he seems quite sporty." asjo@koldfront.dk

Fra : Kim Andersen

Dato : 29-04-01 17:08

In article <87vgnn4voq.fsf@virgil.koldfront.dk>, "Adam Sjøgren"
<asjo@koldfront.dk> wrote:

> Jeg har følgende linier i min /etc/X11/XF86Config-4:
>
> Section "InputDevice"
>
> Identifier   "Keyboard1"
> Driver   "Keyboard"
>
> Option "XkbRules"   "xfree86"
> Option "XkbModel"   "pc104"
> Option "XkbLayout"   "dk"
>
> EndSection
>
> Frække frølår...
>

> Mvh.

Jeg har ogsaa samme sektion i min XFree86, saa det er heller ikke det
desvaerre...

Kim

Fra : Leo Laursen

Dato : 29-04-01 17:19

"Kim Andersen" <hatch@hatch.dk>:

> Jeg har ogsaa samme sektion i min XFree86, saa det er heller ikke det
> desvaerre...

En anden klassiker er at have både XF86Config og XF86Config-4; når
man så retter i XF86Config,er det den anden der bruges.(altså -4)
Leo

Fra : Kim Andersen

Dato : 29-04-01 21:00

In article <9chepj$ld8$1@sunsite.dk>, "Leo Laursen"
<l.laursen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> En anden klassiker er at have både XF86Config og XF86Config-4; når man
> så retter i XF86Config,er det den anden der bruges.(altså -4) Leo

Jeg har ikke XF86Config-4 nogen steder paa mit system har lige checket

Men jeg sad lige og rodede lidt med setxkbmap og det er faktisk uanset om
jeg angiver dk, se, no eller us som keymap saa skriver den "Error loading
new keyboard Description"...
Maaske skal det geninstallers men hvilken pakke ligger setxkbmap i??

Kim

Fra : Leo Laursen

Dato : 29-04-01 21:46

"Kim Andersen" <hatch@hatch.dk>:

> Jeg har ikke XF86Config-4 nogen steder paa mit system har lige checket

Ved opstart af x ledes der mange steder efter "-4", før der forsøges med
XF86Config, så det kan anbefales at bruge "-4"

> Men jeg sad lige og rodede lidt med setxkbmap og det er faktisk uanset
> om jeg angiver dk, se, no eller us som keymap saa skriver den "Error
> Maaske skal det geninstallers men hvilken pakke ligger setxkbmap i??

leo@home$ locate setxkbmap
usr/X11R6/bin/setxkbmap
/leo@home$ dpkg -S /usr/X11R6/bin/setxkbmap
xbase-clients: /usr/X11R6/bin/setxkbmap
Der er et link fra /usr/X11R6/lib/X11/xkb -> /etc/X11/xkb hos mig.
Jeg mener at jeg selv har lavet det. (husker ikke hvorfor)
Leo