Er vores perser for tynd?
Fra : Macready

Dato : 28-04-04 08:33

Hej gruppe!

Kæresten og jeg er efterhånden ved at blive godt fortvivlet over een
af vores perser-katte. Vi har tre styk. Alle hankatte og alle
kastrerede. De to fik vi samtidig, mens den tredie kom til et halvt år
efter.

Problemet er, at den yngste efter vores mening er for tynd. Vi har
vejet dem hver uge, siden vi fik dem, for på den måde at holde øje
med, at de udvikler sig, som de skal, men den yngste er altså gået
helt i stå.

Den største vejer 1½ år gammel 5.4 kg. Hans bror vejer 4.3 kg, men
"Lille mis" vejer kun 3400 gr. Den er 1 år og har ikke ændret sin vægt
i 3 mdr.

Vi har prøvet alt. Ændret tørkost, givet kosttilskud og været ved
dyrlæge et utal af gange. Sidst blev dens blod, urin og fæces tjekket,
og det eneste dyrlægen kom frem til var en regning på 1800 kr. og
diagnosen "noget med maven" og en kur.

Her en lille måned efter, er der intet sket.

"Lille mis" er ellers frisk og uartig, som den skal være. Den jagter
de andre og opfører sig umiddelbart som den plejer.

Men 3400 gr. er da ikke ret meget. Når man mærker på den, er ribben og
rygrad meget tydelige.

Hvad skal vi gøre? Er den for tynd? Kommer det med tiden? Skal vi
prøve en anden dyrlæge?

Som supplement kan nævnes, at kattene får en blanding af Royal Canin
Perser og Royal Canin Sensible. Under seneste kur fik den Hills
Perscription Sensitive. De to store spiser også lidt vådkost, men den
lille gider ikke at røre det med en ildtang.

Håber på gode råd og svar. ;)

Bedste hilsner

Jesper og Anette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-04-04 10:39

Macready wrote:
> [...]
>
> Den største vejer 1½ år gammel 5.4 kg. Hans bror vejer 4.3 kg, men
> "Lille mis" vejer kun 3400 gr. Den er 1 år og har ikke ændret sin vægt

har du overvejet at "lillemis" bare er mindre end de andre, sådan helt
naturligt??

> [...]
> dyrlæge et utal af gange. Sidst blev dens blod, urin og fæces tjekket,
> og det eneste dyrlægen kom frem til var en regning på 1800 kr. og

jamen HAR han noget med maven??

> Her en lille måned efter, er der intet sket.
>
> "Lille mis" er ellers frisk og uartig, som den skal være. Den jagter
> de andre og opfører sig umiddelbart som den plejer.

hvorfor så bekymret??

> Men 3400 gr. er da ikke ret meget. Når man mærker på den, er ribben og
> rygrad meget tydelige.

min perser (en pige godt nok) vejer kun omkring 2500 g når hun er "normal"
(taber sig lidt under løbetider)..... hun er en lille vims ting, og er
faktisk 3 år gammel, så hun bliver aldrig større.....
jeg har set små perserdrenge op omkring et år der kun vejede omkring 2 kg,
uden at fejle det mindste....
så for mig lyder han bestemt ikke lille..... heller ikke stor, men man kan
jo altså ikke forvente at alle persere har samme størrelse*G* de er jo lige
så forskellige som vi mennesker ;)

> Hvad skal vi gøre? Er den for tynd? Kommer det med tiden? Skal vi
> prøve en anden dyrlæge?

hvis det er så bekymrende så kontakt en anden dyrlæge, og prøv at lade ham
komme frem til en diagnose uden ellers at påvirke ham.....

> [...]
> Perscription Sensitive. De to store spiser også lidt vådkost, men den
> lille gider ikke at røre det med en ildtang.

fodrer i dem sammen?? (altså i samme skål)...
får han det foder der tilkommer ham?
det KAN jo være at han spiser på en anden måde end de andre..... kender til
familier der har problemer fordi den ene kat er en "nu æder jeg alt i min
skål så jeg kan spise de andres"kat, mens den anden er "nu spiser jeg lidt,
gemmer det og kommer tilbage senere"kat.... det resulterer i at mis nummer
et spiser det hele, og mis nummer to bliver tynd*G*
prøv at se om i kan finde lidt guf som han kan lide..... prøv lidt
forskellige typer vådfoder, lidt surmælksprodukter og sådan..... det kan jo
være i finder noget i kan give ham som kan friste ham til at spise lidt
mere.....

> Håber på gode råd og svar. ;)

ud over det ovenstående*G* så bør i nok huske på at lillemis er en ungkat
som ofte har ild i røven*G*
hvorvidt han er neutraliseret kan også have lidt at sige.... (hvis han nu er
fertil og kan lugte alle de dejlige damer, er det jo ikke underligt hvis han
er frustreret)

mit bedste råd.... giv ham lidt tid.... find noget lækkert han gider spise,
og så prøv at give dem mad forskellige steder, så i er sikre på at han får
den del af maden der tilkommer ham.........
hvis han ellers ikke virker sløj eller har dårlig mave, så er han jo sikkert
bare lidt mindre end sine nye stedbrødre......

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Macready

Dato : 28-04-04 16:32

On Wed, 28 Apr 2004 11:39:07 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@mandezonen.dk> wrote:

>har du overvejet at "lillemis" bare er mindre end de andre, sådan helt
>naturligt??

Skal jeg være helt ærlig, så nej. Jeg var i den barnetro, at
perserkatte sådan rimeligvis havde den samme vægt altså 4-5 kg.

>jamen HAR han noget med maven??

Vi har ikke bemærket noget. Fin afføring og ingen opkast. Jeg tror
mest af alt, dyrlægen ikke anede, hvad han skulle stille op og så blot
dianogstiserede "maveproblemer".

>hvorfor så bekymret??

Udelukkende og 100 procent fordi den ikke tager på.

>fodrer i dem sammen?? (altså i samme skål)...

De har flere forskellige skåle.

>får han det foder der tilkommer ham?

Alt det han gider. Der er altid tørkost og vand til rådighed, og der
er vådkost 2 gange dagligt.

>ud over det ovenstående*G* så bør i nok huske på at lillemis er en ungkat
>som ofte har ild i røven*G*

Det har den også i den grad. Den jagtet pt. den tungeste af de andre
katte rundt i hele huset. ;)

>hvorvidt han er neutraliseret kan også have lidt at sige.... (hvis han nu er
>fertil og kan lugte alle de dejlige damer, er det jo ikke underligt hvis han
>er frustreret)

Han er neutraliseret, så det skulle nærmere give vægtforøgelse.

>hvis han ellers ikke virker sløj eller har dårlig mave, så er han jo sikkert
>bare lidt mindre end sine nye stedbrødre......

Det er nok bare det. ;) Tak for de gode råd.

Bedste hilsner

Jesper og Anette

Fra : Lene Hansen

Dato : 28-04-04 16:52

Hej.

Jeg har selv 5 perserkatte. Far, mor og deres nu voksne børn! Der er meget
forskel på dem alle i vægt. Men generelt syntes jeg at perserkatte er tynde
af bygning ind under al pelsen. Det siger min dyrlæge også at det er normalt
for racen. Mine ligger i vægt fra 3 kilo og op til ca. 5 - det er hannen
(kastreret) der er den største, men alligevel er han slank.
Jeg har i perioder haft problemer med at de let fik tynd mave - hvilket i
sig selv var noget griseri med den lange pels. Den mindste foderændring - og
så var der en flok dårlige maver. Men efter jeg er gået over til at bruge
Hills fra dyrlægen, så ser jeg stort set aldrig tynde maver mere, og de
kaster heller ikke så ofte op mere som før, hvilket jeg også syntes i
perioder var lige i overkanten. Nu kaster en perserkat nok mere op fordi de
slikker al den lange pels i sig. Efter jeg foder med noget godt foder, så er
de også blevet lidt mere fyldige, men dog ikke tykke.

Med venlig hilsen

Lene Hansen

Fra : lisbeth steen

Dato : 29-04-04 15:31

> [...]
> vejet dem hver uge, siden vi fik dem, for på den måde at holde øje
> med, at de udvikler sig, som de skal, men den yngste er altså gået

Han er helt klart STOR... han vejer det samme som vores fertile han i
den alder - han er nu fuldvoksen =3½ år og vejer 6½kg.

Hans bror vejer 4.3 kg,

pæn vægt!

men
> "Lille mis" vejer kun 3400 gr. Den er 1 år og har ikke ændret sin vægt
> i 3 mdr.

alle persere bliver jo ikke lige store
og han er stadig i voksealderen - så det kan stadig ændre sig

> [...]
>
> "Lille mis" er ellers frisk og uartig, som den skal være. Den jagter
> de andre og opfører sig umiddelbart som den plejer.

så længe humøret er højt og han reagerer normalt - spiser/drikker/går på
bakken som han skal - burde han være Okay

> Men 3400 gr. er da ikke ret meget. Når man mærker på den, er ribben og
> rygrad meget tydelige.

du synes at han er meget "spids" - prøv at mærk ned over
bækkenet/bagpartiet... du skal ikke kunne mærke meget tydelige knogler
der "stikker ud".....
han skal føles "firkantet" altså du skal kunne fornemme musklerne/vævet
på begge sider af rygraden...

> Hvad skal vi gøre? Er den for tynd? Kommer det med tiden? Skal vi
> prøve en anden dyrlæge?

det kommer forhåbentligt med tiden - han er jo i den "vilde alder"

> [...]
> Perscription Sensitive. De to store spiser også lidt vådkost, men den
> lille gider ikke at røre det med en ildtang.

jeg fodrer slet ikke med vådkost - kun A/D foder til mine
drægtige/nybagte missemødre......eller efter evt. operation
jeg har haft problemer med en hun som ikke kunne holde vægten - hun fik
iblandet killingefoder i sit voksenfoder .- det hjalp!

> Håber på gode råd og svar. ;)
>
> Bedste hilsner
>
> Jesper og Anette

Med venlig hilsen