Hundemad
Fra : Nauclerus

Dato : 24-04-04 22:42

Jeg har 2 katte, som uvist af hvilken årsag er helt vilde med hundemad
(måske de tror der er hund i )
Derimod er de ikke så vilde med rigtig kattemad (whiskas o.lign.)

De får så en lille skålfuld hver morgen, mere som en art snack, hvorefter
der klarer sig på det tørfodder der står til dem.

Er dette helt normalt og gør jeg noget ernæringsmæssigt forkert ved at give
dem denne lille snack hver morgen ?

Økonomisk er det helt fint for mig, da hundemad er klart billigere end
kattemad, men jeg vil jo heller ikke medvirke til at de får en forkert kost.

Allan

Fra : Louise Viborg

Dato : 25-04-04 08:10

On Sat, 24 Apr 2004 23:41:49 +0200, "Nauclerus" <nauclerus@yahoo.com>
wrote:

> [...]
>kattemad, men jeg vil jo heller ikke medvirke til at de får en forkert kost.

Hej Allan!
Har du pprøvet at fodre dem med dyrlægens foder, såsom Hills, Iams
Royal Canin osv. Royal Canin er lige kommet på markedet med et nyt
produkt til kræsne katte

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Killinger til salg!

Fra : anja rasmussen

Dato : 25-04-04 08:51

> [...]
> Har du pprøvet at fodre dem med dyrlægens foder, såsom Hills, Iams
> Royal Canin osv. Royal Canin er lige kommet på markedet med et nyt

lige et citat fra min dyrlæge om hvorfor katte skal have kattemad :

Katte har et stort behov for protein. De har brug for det dobbelte, af
hvad en hund skal have. Aminosyrerne er byggestenen i proteinerne. Af
aminosyre er der to stykker, arginin og taurin, som katten ikke selv kan
producere, og derfor må få tilført igennem fodret. I kød og organer er
der nok af disse aminosyrer, derfor får de sjælden mangel på disse.
Undtagelser kan være hvis katten kun fodres med hundefoder, eller
selvlavet mad der ikke er rigtigt sammensat. Mangel på taurin kan bl. a.
give øjensygdom, mens mangel på arginin kan føre til urinsyreforgiftning.

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar