Den Blå Avis
Fra : Lotte Sylvan, Musplh~

Dato : 22-03-04 19:05

Hej alle
Var tilfældigt inde på den blå avis og snuse rundt - så at de havde fået en
fin ny portal til kattesektionen. Man kan skrive til dem med forslag, og her
kommer i så ind i billedet - skriv til dem, bed dem om, udtrykkeligt at gøre
opmærksom på, at killinger s k a l være min. 12 uger før de flytter
hjemmefra - det er så utroligt sørgeligt at læse alle dem der søger killing
på 8 uger (og som sikkert også får det) og bagefter opstår så alle
problemerne - så hjælp kattene, skriv til dba.dk

Lotte

Fra : Louise Viborg

Dato : 22-03-04 23:02

On Mon, 22 Mar 2004 19:05:11 +0100, "Lotte Sylvan, Musplheim"
<lotte.sylvan@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>på 8 uger (og som sikkert også får det) og bagefter opstår så alle
>problemerne - så hjælp kattene, skriv til dba.dk

Hej Lotte!
Det vil jeg da bestemt gøre med det samme!

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!
Nyt kuld ventes i uge 15!

Fra : Johnny

Dato : 23-03-04 09:05

"Lotte Sylvan, Musplheim" <lotte.sylvan@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på 8 uger (og som sikkert også får det) og bagefter opstår så alle
> problemerne - så hjælp kattene, skriv til dba.dk

Hvorfor er det at man begyndte på min. 12uger frem for 8uger. Førhen var
8uger acceptabelt, racen har da overlevet, så hvad er problemet egentligt?
Ja jeg er somend bare nysgerrig, der er sikkert en god forklaring på det....

Fra : Petra Jensen

Dato : 23-03-04 10:03

"Johnny" <TheTulip@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> 8uger acceptabelt, racen har da overlevet, så hvad er problemet egentligt?
> Ja jeg er somend bare nysgerrig, der er sikkert en god forklaring på

For ca. 100 år siden ville du, såfremt du havnede i en situation hvor en
operation var påkrævet, være blevet åbnet af en samling storrygende
kødsnedkere med snavsede knive i uvaskede hænder, under dårlig belysning i
et møgbeskidt lokale. Ville du have brudt dig om det? Ja jeg mener, hva'
fanden betyder det, racen har jo overlevet ... ikke?

Hvis ikke du nu selv kan udlede svaret på dit spørgsmål, så kan jeg jo
omvendt spørge: Kunne det måske tænkes at vi allesammen bare er blevet bare
en lille smule klogere?

Fra : Johnny

Dato : 23-03-04 11:25

"Petra Jensen" <nowhereman@nowhereland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis ikke du nu selv kan udlede svaret på dit spørgsmål, så kan jeg jo
> omvendt spørge: Kunne det måske tænkes at vi allesammen bare er blevet

Det besvarer stadig ikke mit spørgsmål om hvorfor man nu venter til
killingen er 12uger frem for 8uger... det var somend det eneste mit
spørgsmål gik på - at du så læser noget andet i det og kommer med
fortællinger (trusler?) om at jeg ville blive parteret levende forstår jeg
ikke...

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 23-03-04 12:41

> kommer med
> fortællinger (trusler?) om at jeg ville blive parteret levende forstår jeg
> ikke...

Øhm...hvad mener du helt nøjagtigt med det? Hvor ser du trusler henne? Jeg
synes ikke, at indlægget er så svært at forstå - kort og godt står der, at
for 100 år siden vidste man ikke så meget som i dag, og det illustreres af
et eksempel.

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Johnny

Dato : 23-03-04 12:56

"Lisbeth Christensen" <mactabby@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for 100 år siden vidste man ikke så meget som i dag, og det illustreres af

Ups :) Jeg forstod det på en lidt anden måde.

Fra : Niels Peter

Dato : 23-03-04 10:12

Johnny wrote:
| Hvorfor er det at man begyndte på min. 12uger frem for 8uger. Førhen
| var 8uger acceptabelt, racen har da overlevet, så hvad er problemet
| egentligt?

De otte uger stammer fra dengang, man stort set intet vidste om
katteadfærd og killingers forskellige udviklingstrin.
Da man altså intet videnskabeligt havde at rette sig efter, regnede man
med, at når hundehvalpe kunne klare det ved otte uger, kunne
kattekillinger sikkert også.
Det med at forske i kattes adfærdsbiologi er først kommet på mode
indenfor de sidste tyve år ...

Niels Peter

Fra : Johnny

Dato : 23-03-04 11:26

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kattekillinger sikkert også.
> Det med at forske i kattes adfærdsbiologi er først kommet på mode

Okay! Tak for besvarelsen.

Fra : Denise

Dato : 23-03-04 10:48

> [...]
> 8uger acceptabelt, racen har da overlevet, så hvad er problemet egentligt?
> Ja jeg er somend bare nysgerrig, der er sikkert en god forklaring på

Hej Johnny ??

Førhen er lang tid siden, før man vidste bedre, men bliver jo hele tiden
klogere
Der findes mange artikler om dette, umiddelbart kunne jeg finde denne
http://users.cybercity.dk/~dko8429/8uger.htm

--
Hilsen Denise

Fra : Johnny

Dato : 23-03-04 11:27

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Johnny ??
>
> Førhen er lang tid siden, før man vidste bedre, men bliver jo hele tiden
> klogere

Ja heldigvis da :)

> Der findes mange artikler om dette, umiddelbart kunne jeg finde denne
> http://users.cybercity.dk/~dko8429/8uger.htm

Ok tak! Man hører desværre stadig om de 8uger for både hunde og katte.

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-03-04 11:34

"Johnny" <TheTulip@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:4060110d$0$5930

> Ok tak! Man hører desværre stadig om de 8uger for både hunde og katte.

Hej Johnny
Ja, det gør man, men det er også OK for hundenes vedkommende. Man kan ikke
bare sammenligne hunde og katte. En killing har brug for sin mor til at lære
den at være kat, f.eks. jage eller bruge tissebakken. En hundemor er som
regel ligeglad med hvalpene længe før de er 8 uger, de har ikke samme behov
for at lære af moderen.
Men der er da også hundeopdrættere, der vælger at vente med at sælge
hvalpene til de er 12 uger, måske især de mindre racer.
Hilsen Vibeke, der har opdrættet såvel Labradorhunde som siameserekatte

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-03-04 11:44

Her er også en rigtig god artikel hvor Nina har beskrevet killingens

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-03-04 14:09

In article <d55060d4f454c3qudlsvgbhknof3n4pvaq@4ax.com>, Louise Viborg
<nospam@shunozahra.dk> wrote:

> Her er også en rigtig god artikel hvor Nina har beskrevet killingens
> forskellige udviklingstrin.

Hej Louise - jeg maser mig lige på
For så vidt jeg kan kan se har du glemt linket
Jeg gætter på at det er det her af Nina & Ann K du tænkte på, ikke?

http://feca.dk/hvorfor_12_uger.htm

Fra : Louise Viborg

Dato : 23-03-04 14:22

On Tue, 23 Mar 2004 14:08:53 +0100, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

>Hej Louise - jeg maser mig lige på
>For så vidt jeg kan kan se har du glemt linket
>Jeg gætter på at det er det her af Nina & Ann K du tænkte på, ikke?
>
>http://feca.dk/hvorfor_12_uger.htm

Hej Ann!
Det er sgu da godt du er vågen når jeg ikke selv er det *G*
Tak for det! *GG*

Fra : No Other Name

Dato : 23-03-04 18:59

On Tue, 23 Mar 2004 09:05:24 +0100, "Johnny" <TheTulip@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>Ja jeg er somend bare nysgerrig, der er sikkert en god forklaring på det....

Andre har allerede nævnt mere videnskabelig dokumentation, men jeg har
personlig oplevelse at trække på. Jeg har to katte, begge af samme mor,
men taget fra moderen henholdsvis ved 8 og 12 uger.

Grunden til dette er at moderen led af ekstrem afmagring ved 8 uger -
hun havde fået mange killinger og er en perser, som jo har det lidt
svært ved at spise store mængder, så hun var lige ved sultegrænsen af at
producere mælk.

Så jeg fik altså den første ved 8 ugers alderen. Han er i dag sød og
glad, men han har ikke helt den samme kattede adfærd som den anden har.
For eksempel har min den anden en meget stærk jagtsans mens den første
ikke har det i samme grad.

En anden forskel er at den første stoler meget mere på mig. Jeg lukker
kattene ud 4 timer hver dag i min gårdhave og det er jo ikke altid lige
populært hvis det for eksempel regner (de har et halvtag, men
alligevel..). Den første vil altid bare stille acceptere det hvis jeg
sætter den ud, mens den anden ved at der er noget på færde og den vil så
fare ind under en sofa eller lignende, hvorfor jeg da også altid tager
den først.

Der er altså fordele og ulemper. Jeg tror klart at min den første er den
der befinder sig bedst hos mig lige nu, som store killinger, men på et
tidspunkt finder de nok ud af at kravle over den 2 meter høje mur og så
vil den anden klart klare sig bedst da den har flere instinkter at
trække på.

Fra : Lotte Sylvan, Musplh~

Dato : 24-03-04 08:15

Hej Louise & Ann
Tak for hjælpen - jeg kunne bare ikke finde den side, mente ellers jeg havde
lagt den i foretrukne, men nu er den i hvert fald sat ind. Det var også min
mening at jeg ville have henvist til den i min mail til dba, men nu kan jeg
jo håbe på, at andre gør det.

Lotte

Fra : Camilla Baird

Dato : 23-03-04 15:47

> [...]
> Ja jeg er somend bare nysgerrig, der er sikkert en god forklaring på det....

Fordi man nu ved mere om kattes udvikling - læs en udmærket gennemgang
af det her http://feca.dk/hvorfor_12_uger.htm

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ida

Dato : 24-03-04 10:08

--
> [...]
> på 8 uger (og som sikkert også får det) og bagefter opstår så alle
> problemerne - så hjælp kattene, skriv til dba.dk

Hej Lotte

Så har de også fået en længere afhandling fra mig *s*

Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.dk
Nu med killinger

Fra : Ida

Dato : 24-03-04 10:44

--

> Hej Lotte
>
> Så har de også fået en længere afhandling fra mig *s*

> [...]

Hej alle

Fik lynhurtigt en respons fra DBA :

"Hej Ida!

Jeg har netop talt med en dyrlæge fra dyrenes beskyttelse, der giver dig
fuldstændig ret i, at en killing først må tages fra moderen, når den er 12
uger gammel. 8 uger er alt for tideligt, der har kattemoren ikke nået at
opdrage killingen endnu.
Jeg har fluks givet din info videre til vores teknikere.

Tak for din henvendelse.

Med venlig hilsen/Best regards

Charlotte Pedersen
Kontorassistent, Den Blå Avis"

Ida

CorkyCoon
www.corkycoon.dk
Nu med killinger

Fra : Jette Nielsen

Dato : 23-03-04 18:41

> [...]
> kommer i så ind i billedet - skriv til dem, bed dem om, udtrykkeligt at gøre
> opmærksom på, at killinger s k a l være min. 12 uger før de flytter
[snip]

Så har jeg også været inde og forklare DBA lidt om 12 ugers grænsen
Det var en god opfordring du kom med dér ... jeg håber der er mange
herinde der følger den.

Med venlig hilsen
Jette Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jynis

Dato : 24-03-04 12:09

> [...]
> på 8 uger (og som sikkert også får det) og bagefter opstår så alle
> problemerne - så hjælp kattene, skriv til dba.dk

Hej i gruppen
Jeg er ikke uenig i de 12 uger, men hvad gør / gjorde katte , der lever i
naturen?
Min misser kom i løbetid alerede 5 dage efter hun havde fået killinger. Hun
fik selfølgedig p piller.I naturen kunne hun jo have fået et nyt hold
killinger allerede 9 - 10 uger efter.Så ville hun nok lære det første kuld
mere. Mon ikke det er sådan man før i tiden fandt frem til det med de 8
uger.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 24-03-04 12:11

Jynis wrote:

> [...]
| fået et nyt hold killinger allerede 9 - 10 uger efter.Så ville hun
| nok lære det første kuld mere. Mon ikke det er sådan man før i tiden

I naturen går killingerne i en art dvaletilstand, mens Mor er ude på
grisefy.
Når hun kommer tilbage, fortsætter hun pasningen, hvor hun slap.

Niels Peter

Fra : Jynis

Dato : 24-03-04 15:54

> I naturen går killingerne i en art dvaletilstand, mens Mor er ude på
> grisefy.
> Når hun kommer tilbage, fortsætter hun pasningen, hvor hun slap.
>
> Niels Peter

Hej Niels Peter
Det med de 8 uger igen. Du har ganske ret , med henhold til løbetid , men
"problemet" kommer jo først når , det nye hold killinger kommer.
Hvis missemor får killinger efter 9 uger , tror jeg hun jager det første
kuld væk . Hun kan ikke have kræfter nok til både store og små nyfødte
killinger .På landet og andre steder for 50 år tilbage , var det naturen der
rådede .Dengang passede dyrene mere sig selv , ingen p piller , ingen
sterilation , ingen god og nærings rigtig kattemad.
Når vi i dag siger " de gode gamle dage " er der vist meget vi har glemt.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 24-03-04 18:16

Jynis wrote:
> [...]
| Hvis missemor får killinger efter 9 uger , tror jeg hun jager det
| første kuld væk . Hun kan ikke have kræfter nok til både store og små

Det er jo en af grundene til, at de ikke bliver så gamle under de
omstændigheder ...

Niels Peter

Fra : Kate

Dato : 24-03-04 19:24

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> wrote in

> Hvis missemor får killinger efter 9 uger , tror jeg hun jager det
> første kuld væk .

Nej, det gør hun ikke. Jeg så en udsendelse om nogle vildkatte, i
Italien tror jeg, hvor de netop også så på det med at kattene kunne få
nye killinger før det var tid for de første at flytte hjemmefra. Her
viste det sig at mange af killingerne faktisk blev hos deres mor.
Hunkillinger, især, de hjalp nemlig til med de yngre killinger. Et par
mor og datter havde boet sammen i flere år og moren var efterhånden
noget svagelig. Den yngre kat passede så bare både sine egne og morens.
Meget fascinerende at iagttage.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jynis

Dato : 25-03-04 13:21

Det er helt fantastisk, den udsendelse ville jeg meget gerne have set. Mon
der er nogle der har optaget den på bånd? Det er jo helt menneskeligt.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-03-04 13:43

On 2004-03-24 12:08:50 +0100, "Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> said:

> Mon ikke det er sådan man før i tiden fandt frem til det med de 8
> uger.

Hej Jytte

Så vidt jeg ved er der en periode sidst i opdragelsen, hvor mormis
afviser killingerne som en del af deres opdragelse. Jeg gætter at man
har troet at dette stadie betød, at kattemor var færdig med
killingerne. Senere har man fundet ud af, at det er en (vigtig) fase af
mange i uddannelsen til kat
Bare et gæt
--
Knus fra Ann R

Fra : Louise Viborg

Dato : 24-03-04 13:59

On Wed, 24 Mar 2004 13:42:59 +0100, Ann Rudbeck
<webmaster@fjerndettesiamis.com> wrote:

> [...]
>har troet at dette stadie betød, at kattemor var færdig med
>killingerne. Senere har man fundet ud af, at det er en (vigtig) fase af

Hej Ann!
Jeg synes det er et godt gæt Jeg ser tit annoncer med killinger
som er 8 - 9 uger hvor der står at de hutigst muligt skal af emd dem,
for deres mor er blevet så træt af dem og hvæser af dem. Hun er jo
bare ved at opdrage dem....