En god pumpe?
Fra : J.B.

Dato : 21-04-04 19:50

Jeg har i knap et år kørt med en Fluval 2+ pumpe i mit 128L sydamerikanske
flod-akvarium. Den er slet ikke kraftig nok og skal desuden renses hver uge
da den bliver tilstoppet af døde blade fra mine mange planter og fiskeskidt.
Hvad kan I anbefale?

Eneste krav er:
- den skal være ekstern.
- mindst mulig vedligeholdelse.
- gerne mulighed for forskellig filtrering, grovt - fint.

Prisen er ikke så vigtig.

Hvis der er nogen der ligefrem kunne tænke sig at bytte til min mindre pumpe
skal i være velkomne med et bud.

J.B.
9000 Aalborg

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-04-04 22:46

Det bliver vel ikke bedre end "Eheim"? Jeg ved godt at der er mange der
skriver at deres mærke er lige så godt, men det er vel meget sjældent at man
hører om nogen der har problemer med en Eheim spandpumpe. Men de er dyre...
Men eftersom det er et meget godt mærke, kan du få _alle_ reserveldele, og
derfor mener jeg ikke at der er noget forgjort i, at købe brugt. Hellere
dét, end at købe en ny "skod" pumpe.

/Jasper

Fra : J.B.

Dato : 22-04-04 21:09

> [...]
> derfor mener jeg ikke at der er noget forgjort i, at købe brugt. Hellere

Tak for svaret!

Er det et specielt model-nummer af Eheim jeg skal satse på og hvor mange L/t
mener eksperterne der skal til?

Venligst.
J.B.

Fra : Jasper Norman

Dato : 22-04-04 22:21

Uha.. jeg er lidt usikker på, hvor mange gange vandet skal igennem
pumpen/timen i et sydamerikansk akv. Hos malawier siger man at der ikke kan
blive bevægelse nok. Men det er jo heller ikke bevægelse du mangler i et
flod akv. Jeg ville mene, at det ikke kan betale sig at købe en "for lille"
pumpe. Det kunne jo være at du en dag ville have et større akv. og da ville
det være surt at skulle udskifte pumpen samtidig. Men hvis du køber en pumpe
i omegnen af 500 l /t er det vel ikke helt ved siden af. Men igen.... gerne
større. I mit eget 480L har jeg en Eheim 1000 l/t samt en 2000 l/t
cirkulationspumpe... du kan glemme alt om cirkulationspumpen til dit akv.
men mht. spandpumpen, skal den ikke vedligeholdes eller renses mere end
højst en gang hver 6. eller 12 mdr. og _altid_ i akvariets eget vand, da
bakteriekultuen ellers bliver ødelagt. (dette gælder alle filtre). Som
tommelfinger regel kan man sige at den først skal renses i det øjeblik at
den ikke længere "trækker" optimalt. Men du skal være opmærksom på, at en
udvendig spandpumpe ikke tager det "grove" affald så som plantedele mm.
Dertil skal du have en indvendig pumpe med en slags filterkasse. Du skal
tænke på en udvendig pumpe som et biologisk filter, mens det indvendige
tager sig af grovaffaldet.

Når du køber en pumpe, skal du efter min mening ikke lade dig narre til at
købe noget dyrt filtermasse. I min egen bruger jeg nederst nogle små
keramikrør, og derover en gang lange plasticspåner. Eheim anbefaler
natutligvis at man kun bruger deres eget, men de skal jo også leve af det
Det eneste du skal tænke på, et at det ikke må forurene vandet, samt at
det skal have en så stor "overfalde" som muligt. Derfor er det logisk at et
hult rør har en større overfalde end et massivt...

Kig engang på http://eheim.com

Mvh

Jasper

Fra : Carsten Jensen

Dato : 23-04-04 07:50

En Eheim 2026 vil være god i dit tilfælde. Den kan fås hvis du kikker godt
efter for ca 900 kr. Jeg har en 2028, og den virker bare godt. Nem at rense
(matriale ligger i en kurv med håndtag) og et tryk på en knap så er den
igang. Der er kun størelsen på spanden og 1 kurv til forskel på de 2 pumper.

Carsten

Fra : Søren

Dato : 23-04-04 08:01

Der er flere netbutikker der har 2026 på tilbud med filtermateriale til 950
kr - bl.a. www.akvariewest.dk - der er vist også andre men kan ikke huske
hvilke....

--
Søren Steffensen
ICQ: 102169245

Fra : J.B.

Dato : 23-04-04 15:39

Tak for mange gode svar, men:

> [...]
>Dertil skal du have en indvendig pumpe med en slags filterkasse. Du skal
>tænke på en udvendig pumpe som et biologisk filter, mens det indvendige

Kan jeg så stadig bruge min FLuval 2+ som indvendig?

Venligst
J.B.

Fra : Jasper Norman

Dato : 23-04-04 22:42

Ja da. Den er god nok til at tage det grove samt lave lidt cirkulation. Jeg
véd ikke hvor mange liter den tager, men igen... hvis du tidl. har haft
problemer med at den bliver tilstoppet, skal du ikke regne med at det
problem forsvinder fordi du køber en ekstern spandpumpe. Den tager stort set
INTET groft affald. Det kunne måske være en bedre idé at tage det værste
skidt med et net et par gange om ugen. Du kunne evt. også begynde at lave
lidt regelmæssige vandskift. i et cichlide akv. gøres dette en gang om
ugen... men i dit flod akv. er der vel ingen "regler" omkring dette. Men
fiskene ville elske det, hvis du skiftede 1/3 fx. hver anden uge. Samtidig
kunne du slippe af med gl. planterester.

PS. Det lyder som om, du har mange planter... du vil vel ikke sælge et par
stykker

/Jasper

Fra : J.B.

Dato : 25-04-04 16:06

> Det kunne måske være en bedre idé at tage det værste
> skidt med et net et par gange om ugen.

Det gør jeg allerede.

> [...]
> fiskene ville elske det, hvis du skiftede 1/3 fx. hver anden uge. Samtidig
> kunne du slippe af med gl. planterester.

Det gør jeg også.

> PS. Det lyder som om, du har mange planter... du vil vel ikke sælge et par
> stykker

Nej, desværre. Jeg har først for nylig vundet kampen over algerne så jeg kan
pt. ikke undvære nogle planter.

M.v.h.
J.B.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-04 16:20

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message

> ugen. Du kunne evt. også begynde at lave lidt regelmæssige vandskift.
> i et cichlide akv. gøres dette en gang om ugen...

Hvorfor dog det?
Mine apistogrammaer, der går parvis i et ca. 50l. får da ikke frisk vand så
tit?

Man kunne vil ikke forestille sig at du mener at 'cichlider' er det samme
som 'Malawi- og Tanganyikacichlider'?
Skulle dette være tilfældet, så bør du vide, at der er så mange forskellige
cichlidearter, at det ikke er muligt at lave regler for 'cichlider' der er
mere præcise end regler for 'fisk'.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Frederik Rugaard

Dato : 22-04-04 14:54

Hej
Jeg har 2 via aqua spandpumper. De er meget gode.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Frederik Rugaard

E-mail : f_rugaard"fjern dette"@webspeed.dk