Sammenføjning af akryl
Fra : Leif Andersen

Dato : 21-04-04 17:52

Har nogen erfaringer med at sammenføje akrylplader til f.eks. mindre
akvarier?
Jeg er lidt usikker på, om silicone er holdbart nok.

Jeg læste et sted på nettet om en slags cement/lim der selv løber ind
mellem de stykker der skal sammenføjes. Nogen der kender til det?

Mvh Leif

Fra : Per H

Dato : 21-04-04 21:16

On Wed, 21 Apr 2004 18:52:27 +0200, Leif Andersen
<leif-a.slettes@stofanet.dk> skrev:

> [...]
>
>Jeg læste et sted på nettet om en slags cement/lim der selv løber ind
>mellem de stykker der skal sammenføjes. Nogen der kender til det?

Ja der findes en klar væske som man lader flyde ind i hjørnesamlingen
via en engangssprøjte.

Det er en stærk væske, der svejser samlingerne sammen på få sekunder.

kan ikke huske navnet.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Leif Andersen

Dato : 23-04-04 16:43

Per H wrote:

> Ja der findes en klar væske som man lader flyde ind i hjørnesamlingen
> via en engangssprøjte.
>
> Det er en stærk væske, der svejser samlingerne sammen på få sekunder.
>
> kan ikke huske navnet.

Kender nogen navnet på den væske?

Mvh Leif

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-04 17:05

Leif Andersen skrev:

> Kender nogen navnet på den væske?

Måske Xylen?
<http://cph.ing.dk/konf/root/innovation/html/0374.html>

PS. Det er vist ret giftigt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Leif Andersen

Dato : 23-04-04 17:44

Thomas G. Madsen wrote:

> Måske Xylen?
> <http://cph.ing.dk/konf/root/innovation/html/0374.html>

Tak for det! Det skal prøves.

Mvh Leif

Fra : Martin Heller

Dato : 21-04-04 22:30

Leif Andersen wrote in
<4086a6d1$0$28835$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Har nogen erfaringer med at sammenføje akrylplader til
> f.eks. mindre akvarier?
> Jeg er lidt usikker på, om silicone er holdbart nok.

Jeg har lavet flere siliconelimede ungelakvarier i
plexiglas. Det har holt fint, og jeg har aldrig oplevet
utætheder. Eneste ulempe er at det bøjer temmeligt meget
hvis man ikke sørger for at lave nogen afstivninger i
toppen med jævne mellemrum. Ligeledes skal dækglas i
plexiglas også frarådes - især hvis belysningen udvikler
den mindste smule varme.

Ellers har jeg kun gode erfaringer. Det er nemt at skære ud,
man kan lave huller og perforerede skillevæge og det vejer
ingenting.

Fra : Brizz

Dato : 22-04-04 14:01

> [...]
>
> Ellers har jeg kun gode erfaringer. Det er nemt at skære ud,
> man kan lave huller og perforerede skillevæge og det vejer

Hvilke størrelser har du lavet dem i? op til hvor store? for det lyder da
som en god ide. Især med de midterglas med huller i.
De afstivninger du laver. kan du ikke forklare lidt nærmere om dem?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Martin Heller

Dato : 22-04-04 22:39

Brizz wrote in <c68fli$dc$1@sunsite.dk>:

> Hvilke størrelser har du lavet dem i? op til hvor store?
> for det lyder da som en god ide. Især med de midterglas
> med huller i. De afstivninger du laver. kan du ikke
> forklare lidt nærmere om dem?

Op til ca. 60 liter. Afstivningerne har jeg som regel bare
lavet af en strimmel plexiglas som jeg limer på tværs af
akvariets overkant. Ligesom de aluminiumslister, der
fungerer som afstiver i akvarier med alu-rammer.

Fra : Carsten Gall

Dato : 22-04-04 23:42

"Martin Heller" <mr_heller@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Op til ca. 60 liter. Afstivningerne har jeg som regel bare
> lavet af en strimmel plexiglas som jeg limer på tværs af
> akvariets overkant. Ligesom de aluminiumslister, der
> fungerer som afstiver i akvarier med alu-rammer.

Hvad hedder den lim??

Carsten

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 23-04-04 17:50

> Hvad hedder den lim??

Jeg har limen et eller andet sted i garagen prøver lige at finde det.....

Det er noget man får en dejlig koger af når man limer med det..:)

--
Alle flammer er født med lige ret og lige værdighed.
Enhver flamme vidrefører erindringen om at overleve, vidrefører og

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 23-04-04 17:56

> Jeg har limen et eller andet sted i garagen prøver lige at finde det.....
> Det er noget man får en dejlig koger af når man limer med det..:)

Limen hedder ACRIFIX 116 det er noget jeg har købt hos et firma der
bearbejder acrylplader...
Jeg har brugt det til at lime mit Bundfilter og det er faktisk forbavsende
stærkt......

Jeg ved ikke om det har evnen til at lave deciderede fuger så der ikke kan
sive vand igennem.... men kunne godt forestille mig at det kan lade sig
gøre...

Jabbe

Fra : Martin Heller

Dato : 23-04-04 19:51

Carsten Gall wrote in <c69hno$2smh$1@news.cybercity.dk>:

> Hvad hedder den lim??

Jeg har bare brugt silicone.

Fra : Carsten Gall

Dato : 24-04-04 13:44

> Jeg har bare brugt silicone.

Silicone hæfter på plexiglas, men bare ikke ret længe og ej heller
særligt godt!!
Ved det desværre at egen erfaring.

Carsten

Fra : Martin Heller

Dato : 24-04-04 15:07

Carsten Gall wrote in <c6dn8c$2g80$1@news.cybercity.dk>:

> Silicone hæfter på plexiglas, men bare ikke ret længe
> og ej heller
> særligt godt!!
> Ved det desværre at egen erfaring.

Så har jeg bare været heldig. Jeg har som sagt lavet flere
akvarier på den måde, og jeg har ikke oplevet problemer af
nogen art.

Fra : Leif Andersen

Dato : 24-04-04 17:58

Martin Heller wrote:
> [...]

Jeg kan så sige, at jeg i mellemtiden har forsøgt mig med Xylol, som
vistnok skulle være det samme som Xylen. Dog uden virkning. Det virker ikke.

Mvh Leif