Har i erfaring med alm. danske ÅL
Fra : mikkel paulsen

Dato : 18-04-04 22:43

hej forum
jeg har nu næsten i et år haft 2 ål som jeg selv har taget i vores sø,
men hvorfor ser jeg aldrig andre som har holdt sådan nogle?
det er nok de sjoveste akvariefisk man kan holde, i skulle seriøst
prøve det. de er relativt nemme at få fat i "en snøre og en regnorm!"
og meget nemmere at holde, de får en halv sild en gang om ugen. det
måler sig hel i højde som når man fodre en slange det er hammer
grineren. De krever ikke et stort akvarium ca 100L til en ål på
60-70cm er fint, det skal dog siges at der normalt går op til 6 mdr
før de vil spise.

bare en lille opfordring mvh mikkel paulsen, som blev træt af at have
fisk som alle andre også havde.

Fra : André Høstrup

Dato : 18-04-04 23:14

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> grineren. De krever ikke et stort akvarium ca 100L til en ål på
> 60-70cm er fint, det skal dog siges at der normalt går op til 6 mdr

Hmmm er et 100 L. ikke lige lovligt småt nok til den størrelse fisk ? det
svare vel til at man skulle spærre dig inde i et værelse på 10 kvm og aldrig
lukke dig ud igen.

Bare min mening

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 19-04-04 07:37

> [...]
> før de vil spise.
>
> bare en lille opfordring mvh mikkel paulsen, som blev træt af at have

Hvordan holder du temperaturen nede? Alle danske fisk skal holdes i "kølige"
omgivelser samlignet med tropiske fisk. Dvs ingen vandtemp over 20 grader.
Kan være fisken kan overleve, men mennesker kan vel også overleve ved at gå
i 40 graders varme hele døgnet. Er det sundt og optimalt? Det tror jeg ikke.

Jeg er meget interesseret i at holde rud/ eller strømskaller i et akvarie,
men det med temperaturen har afholdt mig indtil videre. Der findes
køleanlæg, men de larmer meget, koster $$ i anskaffelse og koster endnu
flere $$$$ i strømforbrug.

Under hvilke forhold har du dine ål? Og hvad bruger du til nedkøling af
vandet?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : mikkel paulsen

Dato : 19-04-04 21:31

"Thomas Schreiber" <NOSPAMg4@mail.dk> wrote in message news:<c5vs1u$p0$1@sunsite.dk>...

> [...]
> flere $$$$ i strømforbrug.
>
> Under hvilke forhold har du dine ål? Og hvad bruger du til nedkøling af

Jeg var også lidt usikker på om de kunne overleve temperaturen, de
står på mit værelse i et 145l akvarium kun med en luftsten og en
rensepumpe. Men temp har aldrig været et problem, selv når temp bliver
25-30 grader på de hedeste sommerdage æder ålene alt hvad de kommer i
nærheden af, og det er et tegn på de har det godt.
min far er marine biolog og han har snakket med en kollega som er
åle-ekspert, han sagde at man i Japan "hvor der er opdræt af de
europæiske ål" holder ålene ved 26 grader da det er der de vokser
hurtigst, det skal også siges at de holdes i ca. 100l akvarier med max
7 i hver, da de ellers bider hinanden.
så jeg mener ikke det er synd at holde en eller to ål i et 100l
akvarium, dermed mener jeg heller ikke man skal starte med at proppe
en 60-70 cm ål ned i buret men 40-50cm er okay, så kan den vende sig
til livet.
ang. skaller så har jeg også en skalle tilbage, jeg havde 7 men de
plumrede vandet totalt til. De kan snildt klare temperaturen som er
højere end ål, men aborre skal man holde sig fra de er sgu svære at
holde!

hertil skal det siges hvis man har et flot akvarium med en masse
skrøbelige planter og en masse sten som ligger i orden, så drop
skaller de æder alle bløde planter og ålene graver sig gerne ned i
gruset så små sten kan godt blive rykket rundt. Men ålene spiser ikke
planterne, du skal dog bare snøre dem fast til noget under gruset fx
et jerngitter da planterne ellers bliver gravet op, brug fiskeline.

Mvh mikkel

Fra : TL

Dato : 19-04-04 14:38

Om ål:

I fjern fortid - for ca . 35 år siden- fangede jeg nogle glasål, som jeg tog
med hjem og installerede i et udendørs akvarium på ca 100 l.
Der var vel en 10 stk hvoraf ca ½ døde ret hurtigt, de overlevende gravede
sig ned i gruset , hvor de så lurede på mad .
Det var mest hakkede regnorm de fik , synd at sige det var kostforagtere -
de storåd ! De voksede kraftigt til i den tid jeg havde dem- ca ½ år
...eventyret sluttede med de desværre frøs ihjel..De kan altså ikke tåle de
lave temperaturer i et udendørs lavvandet akvarium om vinteren!
Jeg synes, det kunne være sjovt om flere prøvede ål...vokser de ud af
akvariet er det jo let at komme af med dem igen.

tl

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-04 19:47

"TL" <tl@tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg synes, det kunne være sjovt om flere prøvede ål...vokser de ud af
> akvariet er det jo let at komme af med dem igen.

At sige de ikke kan tåle den lave temperatur i et udendørs akvarie, er vel
en omskrivning at fakta.
Der er ingen fisk der kan tåle at blive frosset ned, levende.
Hvis have bassinet er dybt nok, og der er noget dynd/blade de kan grave
sig ned i, skulle de kunne klare en vinter.
Hvad gør de ellers i naturen??

Carsten

Fra : TL

Dato : 19-04-04 20:07

Korrekt Carsten

...jeg videregiver blot egne erfaringer, men de frøs nu ikke ligefrem inde !
.. I dag ville jeg tage dem ind i et udhus og eventuelt smide en lille varmer
i vandet , så det blev holdt frostfrit...at have dem i et havebassin er
efter min mening ikke særlig interessant, idet man aldrig ville se fiskene
da ål er nataktive .

Fra : mikkel paulsen

Dato : 22-04-04 00:18

"Carsten Gall" <xxxcgall@vip.cybercity.dkxxx> wrote in message news:<c616p5$1k8a$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Hvis have bassinet er dybt nok, og der er noget dynd/blade de kan grave
> sig ned i, skulle de kunne klare en vinter.

karusser kan tåle total nedfrysning, dermed ment is helevejen rundt om
dem i kortere perioder. de udskiller alkohold, som stammer fra deres
ethanol-gæring nu da de ikke kan optage ilt gennem frossent vand, kan
de kun skaffe sig energi fra gæring! Etanolen de udskiller hindre dem
selv i at fryse da denoptages i kød blod osv. man kan vel sige den
konservere sig selv..
ål kan dog ikke det

Fra : tomov

Dato : 22-04-04 20:36

Jeg har prøvet danske fisk i akvarie, og kan da anbefale det.
Aborre: Grovæder. Svinede en del. Spiste gerne tørret tubifex i klumper.
Elritse: Lækre små strømlevende fisk.
Pigsmerling: Bundlevende. Graver sig ned. Er vist blevet sjælden i Danmark.
Brasen: Går og sutter i bundlaget. Skal have sandbund.
Skalle: Flot og blank.
Ål: Hoppede hele tiden ud af akvariet.
Regnbueørred: Spændende. Fantastisk i strømmende vand.

Den eneste som gav lidt problemer var ørreden. Jeg havde den fra æg. Fik
nogle "øjen-æg" fra et dambrug. tror det var i januar/februar. De klækkede
under rindende vand i en balje. Der var MANGE der døde. Men nogen
overlevede.
Da det blev sommer var vandet for varmt. Det blev klaret med et gammelt
køleskab med et firkantet kar indeni.
Så en masse meter slange ind igennem karret. En eheim pumpe (1200l/t) til et
200 liters akvarium.
Vi kunne holde temperaturen under 18 grader som er tærskelværdien for
regnbueørreds stofskifte.
Bækørred skal have under 16 grader for at klare den.

venligst
Tom