Levende foder - risikoen
Fra : Henrik K

Dato : 18-04-04 16:33

Hej NG

Jeg har en mindre å/ grøft i nærheden af hvor jeg bor. I denne tid vrimler
det med ting og sager som er guf for mine fisk, (mest sorte myggelarver).
Jeg er dog altid bange for at få parasitter el. sygdom med i akvariet og i
den forb. ville jeg høre om andres erfaringer vedr. dette., hvordan kan man
være sikker på der ikke sker noget?
Hvad kan man gøre for at forhindre/ formindske risikoen?

Jeg har tidligere oplevet et parasit angreb hvor jeg måtte behande med
medicin og det er jo aldrig rart.
Har ikke haft problemer denne gang, da jeg nu er opmærksom på ikke at tager
foder fra søer el. moser med fisk i. Men jeg er ikke helt sikker på man kan
resonere på denne måde!

Den eneste sikre metode jeg kan komme på er at fryse foderdyrene ned i en
isterningsbakke, men så går det sjove jo ligesom af, også for fiskene ( og
man kunne jo bare bruge købe frostfoder istedet).

Det er iøvrigt sydamerikanske ciclider jeg holder...

Mvh

Henrik

--oo(.)(.)oo--

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-04 16:56

Efter min overbevisning overstiger fordelen ved frisk, levende foder lang
enhver risiko.

vh
Jan
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 20:44

Henrik K wrote:
> Hvad kan man gøre for at forhindre/ formindske risikoen?

Jeg har hentet myggelarver i forsommeren
gennem mange år - og er aldrig blevet udsat for sygdomme af den grund.

Men selvfølgelig kan det forekomme, men jeg TROR ikke at faren er så stor,
at man skal spekulere for meget på den - så bare kom afsted - fiskene vil
elske det - og du har sikkert også godt af en tur ud i den friske luft

Jan

Fra : André Høstrup

Dato : 18-04-04 23:11

> Jeg har hentet myggelarver i forsommeren
> gennem mange år - og er aldrig blevet udsat for sygdomme af den grund.

Hvor i landet henter i myggelarver og levende foder generelt ?

Bor selv i Rødovre, så hvis der er nogen der kender et godt fangststed der
er i cykel afstand, så skriv det endelig

--
Regards André Høstrup

Fra : Jasper Norman

Dato : 18-04-04 23:42

Eneste problem med myggelarverne er, at hvis ikke fiskene få dem ædt i løbet
af 24 timer, har man temmelig sikkert en masse stik dagen efter Ellers
har jeg også kun gode erfaringer med levende foder til mine tidl.
rovmalawier.

Jeg er dog i tvivl om mine nuværende Mbuna unger... mon de kan klare dette
foder? De er jo algeæderere, men skulle dog kunne klare rejer mm.

Mvh

Jasper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-04-04 16:58

André Høstrup skrev i et indlæg på usenet:
> Hvor i landet henter i myggelarver og levende foder generelt ?

Sorte myggelarver kan findes overalt her i forsommeren - næsten ethvert
vandhul er OK - det er i øvrigt dem, der bliver til stik-myg - så lad
ikke larverne stå på terrassen og udvikle sig til myg

Dafnier og cyclops kommer lidt senere i mange vandhuller, små-søer,
damme og gadekær....

Hvide myggelarver kan findes i mange søer - hele året - også om
vinteren.

Det er dem, jeg lige har prøvet at fange.

> Bor selv i Rødovre, så hvis der er nogen der kender et godt
> fangststed der er i cykel afstand, så skriv det endelig

Jeg er desværre ikke så kendt der på egnen, så det har jeg ikke lige et
bud på.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : JHB

Dato : 19-04-04 17:24

Hej Andre

Er da ganske sikker på at du kan fange dem både i damhussøen og i
schweizerdalssøen ...

Hilsen
JHB

Fra : André Høstrup

Dato : 20-04-04 14:57

> Hej Andre
>
> Er da ganske sikker på at du kan fange dem både i damhussøen og i
> schweizerdalssøen ...
>
> Hilsen
> JHB

Hej JHB, jeg har prøvet i damhussøen og der var ikke gevinst desværre, i den
lokale branddam ved byggelegeoladsen er det kun cyclops jeg har fanget. men
har dog ikke prøvet schweizerdalssøen endnu.

--
Regards André Høstrup

Fra : You Know Who

Dato : 25-05-04 20:17

HEJ !!!!!!
Jeg har prøvet lidt i Albertslund men uden held

nogle der kan fortælle om andre søer end damhussøen og schweizerdalssøen
hvor der helt sikkert er gevinst

jeg køre gerne en tur i det blå for at glæde mine fisk

Fra : You Know Who

Dato : 26-05-04 15:50

hej der
jeg har prøvet lidt i Albertslund ,damhussøen og i
schweizerdalssøen men uden held er der nogle der vil ud med hvor der er et
godt sted her omkring jeg køre gerne en lang tur

Regard
Maigc Man

Fra : Tjinca

Dato : 28-05-04 17:28

"You Know Who" <dsl53425@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> schweizerdalssøen men uden held er der nogle der vil ud med hvor der er et
> godt sted her omkring jeg køre gerne en lang tur

Hvor i Albertslund har du prøvet?

Jeg har fået et godt resultat (med dafnier), ved hundeskoven. Dog har jeg nu
opgivet det, grundet faren for parasitter. Samtlige af mine Guppyer, inkl.
yngel (ca 40 stk.) fik indvoldsorme en uge efter. Men sjovt nok slap
mollyerne, neon- og kamp fiskende uden mén. Det gjorde de efterfølgende
guppyunger der blev født efter det ene måltid også.

Jeg har nu købt en portion dafnier hos en dyrehandler, som jeg nu dyrker
selv.

Fra : You Know Who

Dato : 29-05-04 21:40

Hvor i Albertslund har du prøvet?
1: de 4kantet søer ,mosen og lidt bag vestskoven

Jeg har nu købt en portion dafnier hos en dyrehandler, som jeg nu dyrker
selv.

1: er der ikke parasitter i dem fra dyrehandlerne ??
2: hvordan dyrker du dem selv ?????