Fiskene kuldsejler
Fra : Jeppe Møller

Dato : 18-04-04 14:14

Hej NG
Jeg har et tilbagevendende problem i mit selskabsakvarie.
Det er et 50L akvarie med bundplanter, lidt sten, en trærod og en lavasten.
Ovenlys og god cirkulation fra min pumpe i hjørnet.
Jeg har lidt blandet -neon, sort tetra og rød sværddrager.
- i øjeblikket er det min sværddrager han der er problemet.

Det ser ud til at fisken har mistet sit balancepunkt - den står næsten
lodret i akvariet med munden mod vandoverfladen. Og som det er gået de andre
fisk jeg har haft med lignende syndrom, så ved jeg at der ikke er mange
levende dage tilbage i den mere.
- Jeg har mistet et par neon på samme måde, men der har ikke været nogen der
har været syge på samme tid.

Omtrent samtidig med at jeg kan se at fisken begynder at skrænte og 'miste
balancen' har jeg også bemærket at de ikke er lige så ivrige for at tage
føde til sig. De andre fisk i akvariet spiser lystigt.

Hvad er problemet? Er det en sygdom, eller bare almindeligt at fisk stiller
træskoene på dennemåde?

Ser frem til svar og eventuel hjælp.

MVH
/Jeppe Møller

Fra : Jeppe Møller

Dato : 21-04-04 15:24

Er der ingen der har oplevet at deres fisk 'har msitet balancen' ?
Er det et almindeligt problem, og er det noget jeg skal starte
udrykningsfartøjerne for?
VH
/JeppeM

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-04-04 15:40

Jeppe Møller skrev:

> Er der ingen der har oplevet at deres fisk 'har msitet
> balancen' ?

Jeg har nogle gange oplevet det med neonfisk, men siden du siger,
at fiskene står med munden oppe i overfladen, kan det lige så godt
tænkes at være iltmangel. Hvor mange fisk har du i det akvarium?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jeppe Møller

Dato : 22-04-04 14:01

> Jeg har nogle gange oplevet det med neonfisk, men siden du siger,
> at fiskene står med munden oppe i overfladen, kan det lige så godt
> tænkes at være iltmangel. Hvor mange fisk har du i det akvarium?

Der er ca 15 styks småfisk i mit 50Ls akavarie.
Da det kun er enkelte fisk der har problemet tror jeg ikke det er ilt- jeg
har også god ventilation...
Jeg kan ikke gøre op med mig selv om min fine Sværddrager han skal aflives,
for den ser ikke ud til at have det alt for godt - den svømmer i øjeblikket
lidt hjælpeløst omkring nede ved bunden hvor den støder på i ny og næ.

/JeppeM

/Jeppe

Fra : Carsten Gall

Dato : 21-04-04 17:01

"Jeppe Møller" <NOTTHISjeppem2@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> Er der ingen der har oplevet at deres fisk 'har msitet balancen' ?
> Er det et almindeligt problem, og er det noget jeg skal starte
> udrykningsfartøjerne for?

Det lyder som om det er et eller andet med deres svømmeblære.
Hvis det er det, findes der desværre ingen kur. Dog kan det ændre sig
selv,
jeg har haft en dværgkejser, som fik symptomer på det, den skulle hele
tiden holde sig i gang,
for ikke at synke. Lige så pludseligt som det opstod, lige så pludseligt
var det væk igen.

Carsten

Fra : Jeppe Møller

Dato : 22-04-04 14:02

> [...]
> tiden holde sig i gang,
> for ikke at synke. Lige så pludseligt som det opstod, lige så

De fleste af mine fisk har mistet livet på det- jeg har dog en enkelt kobber
Tetra som har overlevet, den er bare blevet utrolig tynd, men har det ellers
fint.
Det lyder ærgerligt hvis det er svømmeblæren, fisken ser ikke ud ti lat have
det godt.

Tak for svar til jer begge.
VH
/Jeppe