filtrering med spagnum
Fra : JHB

Dato : 09-04-04 08:26

Da jeg bor i kbh området hvor vandet ikke just er det blødeste har jeg
hørtat et af måderne hvorpå man kan gøre vandet blødere og samtidig sænke PH
værdien lidt på er at filtrere med spagnum ... jeg har kigget lidt på google
men det eneste jeg der kan finde er nogle granulat produkter ...er der nogle
der har erfaring med dette eller gode råd generelt til hvordan jeg skal
gribe mit lille projekt an .... såsom dosering pr 100 l mv.

på forhånd tak
JHB

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-04-04 08:40

"JHB" <jhb2610@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> [...]
> der har erfaring med dette eller gode råd generelt til hvordan jeg skal
> gribe mit lille projekt an .... såsom dosering pr 100 l mv.

Du kan godt filtrere med spaghnum, men med den KH vi har de fleste steder i
DK og i KBH. ændrer det ikke meget på
Ph og hårdhed (TH; GH; KH)
Problemet er, at med den mængde karbonater (KH) vi har i vandet de fleste
steder her i landet er buffervirkningen så kraftig, at der skal stærkere
"medicin" til. KH skal reduceres før det har nogen mening, men det er en
anden historie.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : JHB

Dato : 09-04-04 09:25

Hej Ole

Nogle af de "granulat produkter" jeg har set på ..praler med at de sænker KH
værdien og stabiliserer PH værdien ...men det mener du som jeg læser dit
indlæg ikke er nok eller ??? du skriver at der skal skrappere midler til
hvad tænker du her på ???

Hilsen
JHB

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-04-04 12:22

> [...]
> værdien og stabiliserer PH værdien ...men det mener du som jeg læser dit
> indlæg ikke er nok eller ??? du skriver at der skal skrappere midler til

Som jeg allerede har skrevet, er vores KH problemet. Reduceres den ikke
væsentligt, har spaghnum
ikke den store indflydelse på Ph/KH/TH/GH

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-04-04 12:25

> [...]
> Hej Ole
>
> Nogle af de "granulat produkter" jeg har set på ..praler med at de sænker

Det er blot udtryk for den sædvanlige snake-oil vi overgydes med. Påstanden
er kun rigtig hvis der er tale om vand med KH tæt på 0
Ole

---

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 21-05-04 07:51

Hej JHB,
Vil ikke bidrage til KH-diskussionen, men blot gøre dig opmærksom på, at
dersom du vælger at bruge spaghnum, så lad være at købe de produkter du kan
få i dyrehandelen. Brug istedet spaghnum fra en klyne - som er ugødet
spaghnum. Det skal ganske vist vaskes først, men det koster 1/100del.
Kim

Fra : Lasse \(8900\)

Dato : 09-04-04 08:40

sænke PH værdien lidt på er at filtrere med spagnum ... jeg har kigget lidt
på google
men det eneste jeg der kan finde er nogle granulat produkter ...

hejsa
jeg kører pt et lille projekt med en spagnum "burger" .Det er har en lille
beholder hvor jeg har filter vat , spagnum og filtervat ,jeg lader så vandet
løbe meget langsom igennem denne. Jeg har prøvet med spagnumklyner de er
fuld af lange trevler, det er dem som mange smider i deres havedamme.
Resultatet er ikke overvældende
Men satser på det er pga af klynerne holder længe , men ikke giver så meget
fra sig. Jeg vil så se at få fat i pindstrup spagnum den gule pose, det er
finere og vil nok gi en højere effekt. Jeg har kunnet sænke min ph fra 7,5
til 6,5 og ledningsevnen fra 770 til 500 mS. Det er jeg ikke helt tilfreds
med ,da en har kunnet gøre det bedre med netop den gule spagnum fra
Pindstrup. Men det finder jeg udaf på Lørdag satser jeg på.

/lasse

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-04-04 08:57

Lasse (8900) skrev:

> [...]
> Det er jeg ikke helt tilfreds med, da en har kunnet gøre det
> bedre med netop den gule spagnum fra Pindstrup.

Er der nogen der har prøvet at bruge Hvidmos, altså levende eller
nyomdannet sphagnum, fra en højmose til filtrering?

--
Klaus Alexander Seistrup · Copenhagen · Denmark
http://www.magnetic-ink.dk/ · http://www.pnx.dk/