Eksperimenter med gødning
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-04-04 11:49

Jeg har igennem længere tid været plaget af blågrønalger i mit 530L
akvarium.
Tillige gør jeg meget i planter og anvender CO2tilsætning.
Udover at førnævnte alger ikke er pæne, så er det heller ikke godt for
planterne at være dækkede af sådan et lag "snask" da bl.a. tager lyset.

De gange jeg har målt på vandet indenfor det sidste ca. halve til hele
år., har jeg kunnet konstatere at indholdet af nitrit, nitrat, phosphat,
ammonium etc. har været næsten ikke-måleligt.

Derfor har jeg eksperimenteret med flydende gødninger, uden egentligt at
have den store succes med det.
Det skal bemærkes, at jeg næsten udelukkende har sumpplanter i akvariet.
Da disse optager næring igennem rødderne, vil flydende gødninger ikke
have den samme effekt som deciderede bundgødninger.
Derfor har jeg naturligvis også været igang med div. gødningstyper fra
akvariehandleren, men I ved lige såvel som jeg at de sindsygt dyre.
Dernæst indeholder de heller ikke nogen af de makronæringsstoffer mit
akvarie mangler (N, P og K).

For ca. 2½ uge siden, ifm. et vandskift, puttede jeg, hvad der svarer
til een pind af "Substral Gødningspinde" i små stykker i bundlaget ved
nogle få, udvalgte planters rødder.

Deklarationen:
Totalkvælstof/nitrogen      10%
Vandopl. fosfor          2%
Vandopl. kalium          7%
Jern             0,07%

Det har haft en ganske gavnlig effekt, så indtil videre vil jeg give at
dén anbefaling, at de lader til at være gode for mit akvarium.
Prisen for 30 pinde er ca. 15-20,-.

Så langt, så godt.

I aftes havde jeg gang i akvariet med bl.a. vandskifte og rengøring
(blågrønalger!).
Jeg kunne konstatere at disse alger nu var knapt så voldsomme, dvs. at
de var nemmere at få af bladene etc. De faldt også til bunden i
modsætning til før, hvor de steg til overfladen, muligvis pga. indeholdt
luft/ilt. De var heller ikke så kraftige som de plejer at være.

Alt i alt tyde det på at gødningen her faktisk ser ud til at hjælpe på
mit problem med blågrønalgerne.

Jeg har fået blod på tanden, og har nu gødet ved alle mine planters
rødder med "Grønne Fingre Rhodondendrongødning" fra Bayer.
Denne gødning er organisk (og lugter lidt af tørret "gødning" og er
i pilleform.
Den er dog mere komplet end Substral'en nævnt ovenfor, men vigtigst: den
indholder kun kobber på sporstofniveau, der er ikke gips/kalk i og
generelt ser du ud til at have en meget fornuftig deklaration ift. mine
store, grønne sværdplanter.

Denne gødning koster ca. 50,- for 3KG

Nu ser jeg hvordan eksperimentet spænder og så jeg nok holde gruppen
underrettet.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : kha

Dato : 08-04-04 11:57

> Nu ser jeg hvordan eksperimentet spænder og så jeg nok holde gruppen
> underrettet.

Jeg glæder mig meget til at hører mere. Jeg vil gerne selv i gang med
planteakvarier.
Hvad siger dine erfaringer mht. lys?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-04-04 21:10

kha wrote:

> Jeg glæder mig meget til at hører mere. Jeg vil gerne selv i gang med
> planteakvarier.

Jeg holder som sagt gruppen orienteret.

> Hvad siger dine erfaringer mht. lys?

Man kan aldrig få nok
Men det er nemt at få forkert lys.

Hvad mener du specifikt?

Fra : kha

Dato : 08-04-04 22:19

> Men det er nemt at få forkert lys.
>
> Hvad mener du specifikt?

Hvad bruger du fx af lys i dit akvarium nu da du går en del op i planter?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-04-04 22:27

kha wrote:

> Hvad bruger du fx af lys i dit akvarium nu da du går en del op i planter?

Jeg har i et godt stykke tid brugt 3 x 58W lysstofrør på mit 530L, men
jeg vil gerne have noget mere lys. Derfor har jeg gang i et projekt med
en stak 70W eller 150W HQI-lamper.

Det er, efter min mening, det bedste lys man kan få.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 11-04-04 09:07

Glæder mig meget til at høre om dine erfaringer da jeg lider med samme
problem....

--
Alle flammer er født med lige ret og lige værdighed.
Enhver flamme vidrefører erindringen om at overleve, vidrefører og

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-04-04 22:29

Steen Suder, privat wrote:
<KLIP>

> [...]
> store, grønne sværdplanter.
>
> Denne gødning koster ca. 50,- for 3KG
>
> Nu ser jeg hvordan eksperimentet spænder og så jeg nok holde gruppen

Jeg har for en uge siden puttet Animix Rhodondendrongødning ned til
resten af planterne i akvariet.
Det lader til at have en god effekt.
Der er ikke døde nogen fisk endnu så vidt jeg ved.

Fra : André Høstrup

Dato : 18-04-04 11:42

Hej Steen, det lyder da spændende med dit projekt gødning og glæder mig til
at læse mere om det, er faktisk selv på udkig efter billigere alternativer
til den meget dyre plante gødning man ellers kan købe til sine akvarier med
fisk i.

Så skriv endelig hvis der er nogen der har erfaring med andre billigere
akvarie gødninger.

--
Regards André Høstrup