Syg sajica - diagnosticering?
Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 07-04-04 07:07

Hej,

jeg har et sajica-par, hvor hannen efter den seneste leg opfører sig
unormalt for Sajica'er. Der er følgende symptomer:
-svømmer (langsomt) ind i planter/rødder
-helt mørk-farvet
-spiser ikke

Der er ingen oppustning af mavregionen, og adfærdsmæssigt udviser den ingen
aggressivitet overfor andre artsfæller.

Nogen der har set tilsvarende symptomer på andre fisk, og kan give et hint
om årsagen/sygdom?

vh. Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-04-04 08:44

"Jørgen Østergaard" <joesterg@hotmail.comremoveth.is> skrev i en meddelelse
> [...]
> aggressivitet overfor andre artsfæller.
>
> Nogen der har set tilsvarende symptomer på andre fisk, og kan give et hint

Er du sikker på den ikke er blevet blind??
Opførsel og farven kunne tyde på det.

Carsten

Fra : Jørgen Østergaard

Dato : 07-04-04 21:59

Hej Carsten,

Carsten Gall wrote:
> Er du sikker på den ikke er blevet blind??
> Opførsel og farven kunne tyde på det.

Tak for budet!

-Nu du siger det, så er øjnene faktisk slørede/uklare -og fisken reagerer
stadig på føde i vandet, men ser ud som om den ikke rigtigt kan finde det
(den går mod overfladen når der fodres, men går ikke helt op til
flagefoderet).

Hvis den er blevet blind, kan jeg ikke komme på hvordan det skulle være sket
(?). Den er ca. 2 år gammel, så alderdom er det vel næppe...

vh. Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-04-04 23:23

> [...]
sket
> (?). Den er ca. 2 år gammel, så alderdom er det vel næppe...

Hvordan den er blevet blind skal jeg ikke kunne sige.

Der findes orme som kan sætte sig i øjenene på fisken, Hvis der i pupilen
er en lille bitte hvid prik, kan det meget vel være det der er årsagen.
Desværre er der ingen kur for det, ud overat slå fisken ned.

Carsten