Eheim gulvpumpe
Fra : Jasper Norman

Dato : 06-04-04 22:13

Hej.

Jeg har købt en lettere brugt Eheim 2217 (1000L) Problemet er, at den
"rasler" eller "skramler" lidt. Nu véd jeg naturligvis ikke hvordan den SKAL
lyde, men jeg synes at den larmer lidt rigeligt. Jeg har hørt noget med at
det kan skyldes luft i systemet? Hvordan slipper jeg af med luft? Noget
andet jeg mistænker er den øverste fidus der sidder inden i filtret og
forhindrer filtermatialet i at ryge op i propellen. Er det ligegyldigt
hvordan det vender?

Mvh

Jasper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-04 13:55

Jasper Norman skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]
> den SKAL lyde, men jeg synes at den larmer lidt rigeligt. Jeg har
> hørt noget med at det kan skyldes luft i systemet?

Meget sandsynligt.

> Hvordan slipper
> jeg af med luft?

Mens den køre kan du vippe den lidt eller ryste den lidt - så kommer luften
som regel ud.

Jan

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Michael A

Dato : 07-04-04 14:04

"Jan Vestergaard" skrev:

> Hvordan slipper
> jeg af med luft?

Man kan enten så ryste pumpen, eller tænde og slukke for strømmen. På den
måde kan luften komme ud af spanden.

Mvh Michael

Fra : Michael Larsen

Dato : 10-04-04 10:29

Som andre siger her i tråden, er luft i pumpen nok det mest sansyndlige
problem.
Men der findes en "mod" til eheim pumper, der eftersigende skulle gøre
dem "lydløse", Jeg har ikke selv prøvet det, med det er da en mulighed
for dig, hvis det ikke er nok at fjerne evt. lust i din pumpe.
Du kan finde beskrivelsen oversat til dansk her:
her:http://www.sitecenter.dk/magix/scrapbog4/
Orginal artiklen er på tysk og findes her:
http://www.stud.uni-hannover.de/~angho/computer/pc_wak_eheim.htm
Denne mod er oprindeligt lavet til folk der bruger Eheim pumper til
vandkøålingen på deres pc!! *G*, men jeg kan ikke se at det ikke skulle
virke lige så fint til akvariumet, er der andre der kan se et problem i
dette ??

--
Mvh.
Michael Larsen