Hvor meget lys? - og for mange alger.
Fra : A.C. Aabrandt

Dato : 06-04-04 18:26

Hej i gruppen.

Jeg arbejder på et fritidshjem, hvor vi har et 180 l akvarium.
Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal indstille timeren til lyset på.
I hvilket tidsrum skal der være hhv. lys og mørke?
Tror det fortrinsvis er sydamerikanske arter der bor i akvariet.

Et andet problem er ALGER!!!

Jeg har fået at vide, at jeg bare skal lade det hele være, og at det så vil
regulere sig selv.
Det synes jeg bare ikke at det gør.
Der er trådalger og grønalger i én stor forvirring. Planterne er befængte så
det gør noget.
Har hørt at det er godt at lægge ugalvaniserede søm ned ved rødderne. Ser
dog ingen fremgang.
Skifter ca 40 l vand hver 3. uge. Tilsætter Aqua Safe.
Hjælp.....please.
Anne

Fra : Lars Stigaard

Dato : 06-04-04 20:40

Hey
Jeres Akavrium skal ha mellem 10-12 timer lys om dagen, og desuden skal du
sørge for at det IKKE for sollys ( sollys er virkelig noget der kan få
algevæksten til at exploder) . I hvilket tidsrum det skal være ... når der
er folk ;) det gør ikke noget at solen lyser rummet op bare , tanken ikke
for direkte sollys

Jo det er rigtigt at akvarier kan passe sig selv .... men det er først når
det er kørt rigtig godt ind , det vil sige at det har stået et godt stykke
tid og det er på betingelse af der er det rigtigt forhold mellem planter og
fisk ( nu flere planter og mindre fisk nu bedre) det vil sige minimum 1 stor
veltilpas plante pr. 10 L og gerne flere . Af fisk ... efter min mening et
stk fisk pr. 5 liter vand, dog går der 2 neon på 1 fisk ( eller den
størrelse ) :)

Vandskift : du skulle nok nærmere skifte 40 L hver uge.. du får alger fordi
der er for meget næring i vandet, det er der enten fordi du overfoder ( den
typiske grund ) eller for få vandskift.. ( ja ja ved det er groft riset
op ) hvad der også kan afhjælpe dit problem er at anskaffe dig et bedre
biologisk filter ( evt et større spandfilter)

hvad du skal gøre lige nu ? rens akvariet så godt du kan , fang de alger
du kan med dit net , skrab ruderne rene, gnub lidt på sten og planter, hist
og her . skift ca 60 liter af vandet , rens pumpen og sæt den på max ( rens
den efter behov ind til vandet er klart igen) . nu skal akvariet max ha 10
timers lys pr. dag i en uge ,og en anden god ting ville være hvis du kun
fodre hver 2.-3. dag i den uge også ( desuden har fisk godt af en foderfri
dag en gang om ugen )

btw. hvis du ingen maller har ... skaf dig nogen aka. sugemaller ( 1 stk
pr 60 liter) de er guld værd :)

Håber det kan hjælpe dig lidt... for der er ikke 2 der gør noget ens ;)

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-04-04 21:16

Lars Stigaard skrev i et indlæg på usenet:

> Håber det kan hjælpe dig lidt... for der er ikke 2 der gør noget ens
> ;)

Næh - de fleste får det til at fungere - men på vidt forskellige måder

Men jeg er dog ret enig.

Jeg ville også droppe Aqua Safe - da jeg normalt mener, at den slags
mest gavner forhandlerens overskud.

Evt kunne amn give planterne lidt gødning - jeg bruger udelukkende noget
bundgødnng, der er indkapslet i ler - de holder et år, så de får sådan
et par pakker en gang om året - og det fungerer fint her - planterne
trives fint - og algerne tager ikke overhånd.

Trådalger kunne også tyde på dårligt lys ?

Hvor gamle er rørene - og hvilken slags ?

Grolux og lign., der sælges til akvarier er faktisk elendige til
formålet - mens der er masser af andre der er helt gode.

Og hvis rørene er over et år gamle - så er det på tide, skifte dem -
selvom de stadig lyser, så har de gradvist misten en del af kraften, så
der bør udskiftes.

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : A.C. Aabrandt

Dato : 07-04-04 11:55

Rørene er max. 2 mdr, og der er både et flora og et fauna rør.
Pumpen/filteret er dimensioneret til et 400 l akvarium, så det burde kunne
klare mosten. Jeg skyller det grundigt i lunkent vand ved hvert vandskifte.
Jeg har gjort hovedrent mindst to gange, og jeg "støvsuger" ved hvert
vandskifte.
Der er pt. lys på fra 6.30 til 20.00. Og der kommer ikke sollys ind. Højest
det dagslys der er i rummet.
Det eneste jeg kan se at jeg kan gøre, er at skifte vand hver uge.
Vi har en malle (ca. 12 cm), der ikke laver en døjt.
Vi har også 4 glasmaller. Laver de noget i algebekæmpende retning? :)
Er det ok, at placere varmelegemet horisontalt nede på bunden? (- lettere at
skjule).
Anne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-04 13:52

A.C. Aabrandt skrev i sit indlæg på usenet:
> Der er pt. lys på fra 6.30 til 20.00.

Det er i overkanten - prøv at skære det ned til 10-12 timer - alt derover
gavner mest algerne.

> Er det ok, at placere varmelegemet horisontalt nede på bunden? (-
> lettere at skjule).

Ja - det er vist underordnet

Jan

Fra : Lars Stigaard

Dato : 08-04-04 13:32

Der er visse typer varmelegemer der ikke tåler at komme under vand, ellers
er det lige meget . Du får dog den bedste udnyttelse af dine watt hvis det
er placeret et sted med god cirkulation

--
Mvh.
Lars Stigaard

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-04-04 18:07

Lars Stigaard wrote:
> Der er visse typer varmelegemer der ikke tåler at komme under vand, ellers
> er det lige meget . Du får dog den bedste udnyttelse af dine watt hvis det
> er placeret et sted med god cirkulation

Hvor bliver varmen af hvis ikke den havner i vandet?

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Lars Stigaard

Dato : 09-04-04 10:22

HAHAHAHA
kommer du meget inde på comedy zoo ???? du er sq da sjov

Fra : Morten Guldager

Dato : 11-04-04 11:22

Thu, 08 Apr 2004 at 17:06 GMT Steen Suder, privat wrote

> Hvor bliver varmen af hvis ikke den havner i vandet?

Enig, energien kan kun bortledes via vandet.

Men måske Lars Stigaards udsagn også indeholder dele af
sandhed.

Hvis varmelegmet placeres et sted uden cirkulation vil det varme det
lokale vand mest, og varmen vil måske slet ikke komme over i den kolde
ende af tanken. (hvis altså vi placeret varmelegmet i den ene ende...)

Hvis så termostaten sidder i den anden ende af tanken, vil der opstå en
temperaturforskel i vandet. Forudsat at der afsættes varme til omgivelserne.

Hvis nu tanken er meget stor kan der kan der blive tale om adskellige
graders forskel.

Og dermed bliver varmetabet til omgivelserve også størrer men størrer
effektforbrug til følge.

Husk på at effekttabet stiger som en funktion af temperaturforskellen
til omgivelserne og glassets isolationsevne.

Jeg aner så slet ikke hvordan fiskene vil have det med at svømme over
i den modsatte ende af tanken. Som når vi tager på badeferie i afrika?

I en havedam kan der jo også snilt være over 10 graders temperaturforskel
mellem forskellige områder, uden at guldfiskene ser ud til at lide overlast.

/Morten