RC fly og Helikopter
Fra : Flemming Kold

Dato : 16-04-04 08:04

Halløjsa NG.

Hvilken "stick" bruges til throttle. Højre eller venstre?

Hilsen Flemming Kold.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-04-04 15:48

"Flemming Kold" <rikkenavne@FJAERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvilken "stick" bruges til throttle. Højre eller venstre?

Den mest udbredte er på RC-styrede "dimser" er venstre pind.

Du kan dog træffe på ((hovedsagligt (meget) ældre)) piloter, der anvender
højre.

Det sidste er ikke hensigtsmæssigt, da den aldeles overvejende part af
samtlige instruktører anvender højre pind til gassen.

De vil *ikke* kunne hjæpe dig som begynder.

Anvend/lær derfor gas i vemstre pind.

PS: I højre pind sidder eks. højde-/dykror til et fastvinget fly. Du kan
selv forestille dig udkommet, såfremt en "venstre-gas-pilot" udfører en
"rygmarvsreaktion"...med motorgas og højde-/dykror omvendt på
konsollen....;-(

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 16-04-04 17:27

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

UPS....

> Det sidste er ikke hensigtsmæssigt, da den aldeles overvejende part af
> samtlige instruktører anvender højre pind til gassen.

*Venstre pind* .... til gassen.

Sorry ...tyrkfejl.

Hr. Bjørn

Fra : Flemming Kold

Dato : 18-04-04 09:37

Nu håber jeg sq at du har ret.. Har lige "vendt" pindene!!

Nu sidder throttle (gassen) på venstre..

Hilsen Flemming Kold

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-04-04 10:39

"Flemming Kold" <rikkenavne@FJAERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu håber jeg sq at du har ret.. Har lige "vendt" pindene!!

Det vi jeg da også, da jeg har fløjet med gas i venstre og højde-/dykror i
højre i snart 20 år...

> Nu sidder throttle (gassen) på venstre..

Perfekt.

Du kan også kigge dig omkring på http://www.rc-unionen.dk , hvor der findes
et dedikeret forum, og læse lidt mere om alle os "tosser", der dyrker
RC-flyvning som hobby/sport.

Helikopterpiloterne har bl.a deres helt eget forum.

Husk også på forsikring. Denne tegnes igennem Unionen.

--
De bedste flyverhilsner samt 'many happy landings'.
Hr. Bjørn - OY-7670

Fra : Flemming Kold

Dato : 18-04-04 11:59

Jeg takker for svar og respons.

Glæder mig til jeg skal ud at lette med min helikopter for første gang.

Har meldt mig ind i RC unionen og en modelflyveklub.

Flemming Kold