Hvornår er en lammekølle for
Fra : karlodk@hotmail.com

Dato : 09-04-04 10:06

Kære gruppe

Vi gamle har i dag diskuteret hvornår en lammekølle for tung til at
komme fra et lam??

I butikkerne ser vi at næsten alle lammekøller vejer et par kilo.
Så konklusionen har indtil nu været at det er normalvægten for et lams
køller.

Hvornår er et lam ikke et lam? Tænker nemlig på at den lokale slagter
har lammekøller der vejer 4 til 6 kg.
Er disse så fra et voksent "lam".

Da vi bor 8 gamle sammen, har vi tænkt på at købe sådan en fyr på 4
kg.
....men mon den smager godt, hvis altså nu den er fra et gammelt "lam"

Mvh.
Karlo (1935)

Fra : Ken Sørensen

Dato : 20-05-04 20:11

<karlodk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kg.
> ...men mon den smager godt, hvis altså nu den er fra et gammelt "lam"

min mormor siger de smager dårligt når de er slagtet for sent..... :)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-05-04 22:05

"karlodk" == karlodk <karlodk@hotmail.com> writes:

> [...]

> I butikkerne ser vi at næsten alle lammekøller vejer et par kilo.
> Så konklusionen har indtil nu været at det er normalvægten for et

Det er nok lidt svært at udtale sig om, uden at vide hvad det er for
en fårerace lammet kommer fra.

> Hvornår er et lam ikke et lam? Tænker nemlig på at den lokale
> slagter har lammekøller der vejer 4 til 6 kg. Er disse så fra et
> voksent "lam".

Ikke nødvendigvis. Med knogle og det hele kan man sagtens komme op på
den vægt med et 5 måneder gammelt lam. Især de store racer som Texel
og Leicster. Jeg tror grunden til at de fleste køller i handlen vejer
2-3 kg er at de stammer fra Australske og New Zealandske merinolam,
der nok endda bliver slagtet i 3-4 måneders alderen.

> Da vi bor 8 gamle sammen, har vi tænkt på at købe sådan en fyr på 4
> kg. ...men mon den smager godt, hvis altså nu den er fra et gammelt
> "lam"

Det afhænger igen af race (og køn, hvis den er gammel nok). Er det et
Gotlandsk pelsfår, er det næsten som at spise vildt, mens de mere
traditionelle kødfår bliver lidt kedelige ved 1 års alderen. Men det
afhænger nok også af smag osv. Prøv at spørge din slagter hvad det er
for en race, og hvor gamle lam der er tale om.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge