Overvåge oppetid og responstider på MySQL/~
Fra : Burns

Dato : 28-04-04 10:31

Jeg har en unix FreeBSD server med MySQL og Apache.

Jeg kunne godt bruge en internet service der tilbød, at kunne overvåge
oppetiden/tilgængeligheden på min server mht. MySQL, web, internetlinien og
responstider (på alle services). Det kunne jo f.eks. gøres ved, at man
køre et program på sin unix server som holdte øje med alt dét
og meldte tilbage til internet stedet hvor overvågningsserveren stod.

Hvorfor det skal være en internet service? Fordi jeg ikke vil installere
eller vedligeholde noget her på kontoret.

Hvorfor jeg vil have installeret en overvågnings applikation på min server?
Fordi jeg ikke vil have åbnet for nogen porte udefra internettet
(overvågningsprogrammet kan skabe forbindelse udaf til).

Det skal gerne være grafer, da det letter overskueligheden meget (f.eks.
noget a'la Netcraft) og det giver hurtigt et overblik om der er noget galt.

Findes det?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-04-04 10:46

Burns wrote:

> Findes det?

Mon ikke Big Brother kan løse opgaven?

http://www.bb4.com

Det eneste jeg er lidt i tvivl om er, om den kan lave grafer af sine
statistik-udtræk. Men mon ikke der findes en third party util der kan,
hvis den ikke kan native?

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Reject them using Postfix:

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-04-04 11:00

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> writes:

> Mon ikke Big Brother kan løse opgaven?
>
> http://www.bb4.com

Hvis man mere er til open source-produkter så skule Big Sister være en
ret god erstatning for Big Brother. Jeg har dog aldrig prøvet Big
Brother og er kun svagt begyndt på at skulle lege med Big Sister.

Big Sister kan findes på: http://bigsister.graeff.com/

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | Tanenbaum had convinced Linus that his

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-04-04 11:27

Peter Makholm wrote:

> [...]
> være en ret god erstatning for Big Brother. Jeg har dog aldrig
> prøvet Big Brother og er kun svagt begyndt på at skulle lege med

Er Big Brother ikke teknisk set også en art open source? Jeg mener, man
får trods alt kildekoden med, selvom den ikke er under en specielt fri
licens.

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-04-04 11:46

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> writes:

> Er Big Brother ikke teknisk set også en art open source? Jeg mener, man
> får trods alt kildekoden med, selvom den ikke er under en specielt fri
> licens.

NEJ!

Open source er et meget specifikt begreb der har anden betydning end
at man får kildekoden med. Ellers er Micorsoft Windows open source
hvis man er stor nok.'

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-04-04 12:15

Peter Makholm wrote:

> NEJ!

Godt ord igen. Du må ik' slå.

> Open source er et meget specifikt begreb der har anden betydning
> end at man får kildekoden med. Ellers er Micorsoft Windows open
> source hvis man er stor nok.'

Fair nok. Jeg troede egentlig det, du tænker på var bedre beskrevet som
Free Software. Men som sagt, jeg vil ikke slås...

Fra : Burns

Dato : 28-04-04 11:30

> Mon ikke Big Brother kan løse opgaven?

Som jeg skev - jeg vil helst ikke selv til at installere og vedligeholde
noget (jeg har skam nok at lave)

Fra : Niels Callesøe

Dato : 28-04-04 11:33

Burns wrote:

> Som jeg skev - jeg vil helst ikke selv til at installere og
> vedligeholde noget (jeg har skam nok at lave)

Oh. Jeg troede du mente at den skulle kunne nås/håndteres i en browser,
da du sagde "internet service". My bad.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-04-04 17:26

> Mon ikke Big Brother kan løse opgaven?

I så fald var Nagios - <http://www.nagios.org/> - måske også en
løsning. Det har jeg selv meget glæde af på mit arbejde.

--
Jacob - www.bunk.cc
Beer -- it's not just for breakfast anymore.