MS Windows
briani 27239
Øv, problemer med installation af Windows ~
Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-04 08:29

Hej,

Jeg har en dejlig bærbar. En X31. Jeg har dog dummet mig, og har derfor brug
for at re-installere Windows XP. Dog er der det problem med X31 at den ikke
har noget cd-rom drev, og heller intet floppy drev. Nå, tænkte jeg. Jeg
smider disken over i en anden bærbar og starter installation der, og smider
så disken tilbage i min X31 og lader den færdiggøre installationen. Det
virker sikkert meget godt.. på papiret.. men ikke i den virkelige verden.
Når maskinen er forbi POST, står cursoren bare og blinker oppe i venstre
hjørne af skærmen. Hvad gør jeg nu?
Hvis jeg smider disken over i den anden bærbar igen, kan den fint boote op
og fortsætte med installationen. Hvos jeg smider harddisken fra den anden
bærbar (med fungerende Windows XP på) over i min X31, kan den heller ikke
boote. Også her står cursoren bare og blinker oppe i hjørnet.
Jeg har haft den reinstalleret før, vha linux, men den procedure orker jeg
ikke igen. Det tager alt for lang tid.
Er der ikke nogen af jer, der har nogle hints til hvordan jeg løser det?

En sidste løsning er vel at låne et usb-cdrom drev et sted og boote på det,
men jeg kender ikke lige nogen der har et sådan, så derfor ville jeg gerne
løse det på anden vis.

Ps. Reetablering via IBM's recovery partition er ikke muligt, da jeg med
vilje har slettet denne.

Jonas Jalling

Fra : hcma

Dato : 20-04-04 08:43

"Jonas Jalling" <jonas@jalling.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej,

KLIP: Jeg har en dejlig bærbar. En X31. Jeg har dog dummet mig, og har
derfor brug
> for at re-installere Windows XP. Dog er der det problem med X31 at den
ikke
> har noget cd-rom drev, og heller intet floppy drev. Nå, tænkte jeg. > Med
venlig hilsen
> Jonas Jalling
KLIP slut

Måske dette:
REPAIR WINDOWS-XP UDEN CD:
Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun
findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at
opgradere eller installere.
Vælg Opgrader (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart
formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at
opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.

m v h
hcma

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-04 10:59

"hcma" <hcma@has.dk> skrev i en meddelelse news:4084d474$0$5931
<snip>
> [...]
> opgradere.
> Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.

Ja, det er en mulighed. Problemet er bare at pc'en ikke kan boote. Og så
tager det en evighed at installere på den måde

Jonas Jalling

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-04-04 11:56

> [...]
> >
> Ja, det er en mulighed. Problemet er bare at pc'en ikke kan boote. Og så
> tager det en evighed at installere på den måde

Hvad med at flytte disken over i den anden maskine, boote fra cd'en,
formattere disken og køre "sys /c" ?
Derefter kan du så kopiere installationsfilerne over på disken og flytte den
tilbage, boote og installere.
Og jeg har ikke oplevet at selve installationen tar' ekstra tid på denne
måde - din disk _må_ da være
noget hurgtigere end et cd-drev

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Gnistn

Dato : 20-04-04 12:21

Jesper Hedegaard wrote:

> Og jeg har ikke oplevet at selve installationen tar' ekstra tid på
> denne måde - din disk _må_ da være
> noget hurgtigere end et cd-drev

Jo det tager faktisk længere tid hvis man ikke først har kørt smartdrv.exe
som kan fiskes ud af Win98 folderen på en windows 98 CD. Så man skal bare
huske at køre smartdrv.exe før winnt32.exe så kører det fint.

Hvis man søger i google kan man sikkert finde et sted hvor smartdrv.exe kan
downloades.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : Jonas Jalling

Dato : 20-04-04 12:49

"Gnistn" <email@com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> huske at køre smartdrv.exe før winnt32.exe så kører det fint.
>
> Hvis man søger i google kan man sikkert finde et sted hvor smartdrv.exe

Og jo, selvom man kører smartdrv, tager det faktisk længere tid. Det er
rigtig nok at det hjælper en del på det og windows installationen opfordrer
da også til at man gør det, men det hurtigste er nu engang cd...

Men mange tak for jeres tid. Jeg gør nok bare som jeg gjorde sidst. Booter
den op i linux over netværk og installerer derfra.

Jonas Jalling

Fra : Gnistn

Dato : 20-04-04 13:21

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> er rigtig nok at det hjælper en del på det og windows installationen
> opfordrer da også til at man gør det, men det hurtigste er nu engang

OK, det synes jeg ikke kan erindre, men det er også laaang tid siden jeg
sidst installerede fra DOS og winnt32.exe i i386 mappen kopieret over på
HD'en.

Hvordan man kan finde på at skrue en bæbar sammen uden et CD-ROM drev
forstår jeg ikke, men det må jo være noget med at spare plads.

Jag håber da at der kommer en super PC-haj fordi denne tråd med et godt fif
til dig.

Held og lykke med det.

--
Venlig hilsen
Gnistn

Fra : H.S.

Dato : 26-04-04 09:40

> Hvordan man kan finde på at skrue en bæbar sammen uden et CD-ROM drev
> forstår jeg ikke, men det må jo være noget med at spare plads.

Ja, eller penge eller vægt

Fra : Gnistn

Dato : 20-04-04 12:09