Hvor sikkert kan man bestemme opløsningen ~
Fra : Magnus

Dato : 29-04-01 10:24

Jeg har en menu som er 700 bred og 18 høj som benytter sig af layers, dvs.
at den lægger sig i et lag ovenpå alt
andet.

Da jeg skal have menuen centreret midt på siden har jeg et problem da man
definere hvorlangt menuen skal være fra toppen og venstre side.

Dette kræver derfor at jeg finder ud af hvad brugerens opløsning er og
derudfra beregner disse tal.
Kan det lade sig gøre med en fornuftig sikkerhed for at menuen placeres det
rigtige sted med hensyn til det underliggende design af siden?

Og hvad så hvis siden kører i et ikke maksimeret vindue?

Hvordan kan dette løses på en fornuftig måde ?

/Magnus
arnason@email.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-04-01 11:30

"Magnus" <arnason@email.dk>
> Da jeg skal have menuen centreret midt på siden har jeg et problem da man
> definere hvorlangt menuen skal være fra toppen og venstre side.

Du kan godt positionere procentvis så den feks er 50% fra venstre kant.

--
Jakob Andersen

Fra : Magnus

Dato : 29-04-01 11:56

> Du kan godt positionere procentvis så den feks er 50% fra venstre kant.
>
> --
> Jakob Andersen

HVORDAN?

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 29-04-01 11:59

On Sun, 29 Apr 2001 12:55:32 +0200, "Magnus" <arnason@email.dk> wrote:

>HVORDAN?

Via CSS.
Spørg i dk.edb.internet.webdesign.html

FUT: dk.edb.internet.webdesign.html

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-04-01 12:34

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<element style="postion:absolute;left:45%;">

...... Indhold ......

</element>

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 01-05-01 16:52

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> Du kan godt positionere procentvis så den feks er 50% fra venstre kant.

Det kommer menuen ikke til stå 100% centreret af. Specielt hvis det er en
bred menu, kan man sagtens se det. Problemet er jo, at man definerer
positionen udfra venstre/øverste kant, og ikke midten af laget.. Det kan
løses med den stump Javascript, men vil selvfølgelig kun virke i
JavaScript-enabled browsere:

<script>
function placering() {
var menubredde = 700;

//en linie
if (document.all && !(navigator.userAgent.toLowerCase().indexOf("opera")
!= -1)){

//en linie slut
var windowHeight = document.body.clientHeight;
var windowWidth = document.body.clientWidth;
}
else {
var windowHeight = window.innerHeight;
var windowWidth = window.innerWidth;
}

//en linie
document.getElementById("menuLagetsNavn").style.left =
((windowWidth-menubredde)/2);

//en linie slut
</script>
(linierne med // foran kan slettes igen)

Scriptet kaldes derefter i <body> med
(det er vigtigt med onresize, for ellers vil den ikke stå korrekt hvis man
justerer størrelsen af vinduet)

Det kan selvfølgeligt udbygges så laget evt. står 50px til højre for midten,
eller hvis du vil stille menuen i bunden af skærmen (så bruger du bare
..style.top og windowHeight i stedet) osv. osv. osv.

PS: Scriptet virker i IE 5 op, Netscape6 og Opera5 (men jeg har oplevet at
Opera kan have lidt problemer hvis man maksimerer vinduet). For at det skal
virke i ver.4 browserne skal der arbejdes lidt mere på det..

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
x===----> http://www.rel7star.dk <----===x

Fra : Peter

Dato : 30-04-01 15:13

> [...]
> Kan det lade sig gøre med en fornuftig sikkerhed for at menuen placeres det
> rigtige sted med hensyn til det underliggende design af siden?

Ja.

> Og hvad så hvis siden kører i et ikke maksimeret vindue?

Du kan sikre dig at dine beregninger bliver kørt ved ny vinduestørrelse med denne stump javascript:
window.onresize = new Function("window.location.reload()")

> Hvordan kan dette løses på en fornuftig måde ?

Med javascript og css.

--
Venlig hilsen

Peter Heinzl