MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Formaterring af harddisk
Fra : Pedersen

Dato : 11-04-04 11:41

Hej gruppe

Min søn skal have installeret en ny master harddisk i sin pc, og så
er jeg løbet ind i et par spørgsmål.

Den nye harddisk har tidligere været sat op til NFTS og efter jeg har lagt
Windows XP pro ind er der stadigvæk NFTS.

Han har så en slave harddisk med dvs. spil på og den er sat op til FAT32,
kan de køre sammen uden nogen problemer??

Hvad er lige forskellen på NFTS / FAT 32 ??

Hilsen P

Fra : Snuden

Dato : 11-04-04 13:08

On Sun, 11 Apr 2004 12:41:29 +0200, "Pedersen"
<norling@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Han har så en slave harddisk med dvs. spil på og den er sat op til FAT32,
>kan de køre sammen uden nogen problemer??

Ja, sålænge OS'et kan læse begge formater (hvilket Windows XP kan) er
der ingen problemer.

>Hvad er lige forskellen på NFTS / FAT 32 ??

Basalt set:

NTFS giver mulighed for at sætte brugerrettigheder på filniveau, og er
generelt et mere stabilt filsystem. Samtidig benytter NTFS sig af
forskellige teknologier, bl.a. transaktion-logning, som gør det
nemmere at redde data efter et nedbrud.

FAT32 har stort set ingen sikkerhed, og er udelukkende afhængig af
sine 2 fil-tabeller til at holde styr på data på disken.

NTFS fragmenterer heller ikke filerne i helt samme grad som FAT32,
omend der dog stadig sker en del fragmentering. Dette fører
uundgåeligt til et behov for periodisk defragmentering, og det kan
tage _laaaang_ tid på en NTFS disk. Til gengæld behøver det ikke ske
så ofte som på en FAT32 disk

Hastighedsmæssigt er NTFS en lille smule langsommere end FAT32, men
det er ikke noget man lægger mærke til i dagligdagen, medmindre man
kører programmer som er virkelig disk-intensive (dvs. har et meget
stort behov for at læse fra og skrive til disken).

--
Snuden