Kryptering af harddisk - Er det lovligt?
Fra : Emil Petersen

Dato : 17-04-04 14:38

Er det stadig lovligt at kryptere sine harddiske? Jeg er blevet i
tvivl med alle de nye terror og rocker lovgivninger. Jeg har kun
fundet gamle (forældet?) sider om emnet.

Jeg har i snart et år kørt PGPdisk uden problemer, men hvordan jeg
retsligt hvis politiet står og banker på min dør. Skal jeg udlever
koden og min usbkey. Eller er jeg i min gode ret til at nægte.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-04-04 15:37

"Emil Petersen" <duks@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[KLIP]
> Jeg har i snart et år kørt PGPdisk uden problemer, men hvordan jeg
> retsligt hvis politiet står og banker på min dør. Skal jeg udlever
> koden og min usbkey. Eller er jeg i min gode ret til at nægte.
++++++++++++++++++
Hej.

Hvis de ikke har en dommerkendelse så tror jeg ikke de kommer ret langt, så
kan du godt nægte. Selv om de har en dommerkendelse og du nægter, så kommer
de heller ikke særlig langt, det jeg mener er at din hukommelsen kan svigte.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-04-04 15:39

"Jørgen Nielsen" wrote:

> Selv om de har en dommerkendelse og du nægter, så kommer
> de heller ikke særlig langt, det jeg mener er at din hukommelsen kan svigte.

Eller også kan du ikke finde den seddel du har skrevet
kodeordet på.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-04-04 16:56

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:408140e7$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> Hvis de ikke har en dommerkendelse så tror jeg ikke de kommer ret
> langt,
¨
Du kan godt sige det skarpere. De SKAL have en dommerkendelse. Og sådan en
får de kun, hvis der er virkelig begrundet mistanke.

Der spørges om man må kryptere. Ja, selvfølgelig. Det kommer ikke andre ved,
hvad man laver med sin harddisk - bare det er lovligt. Og jeg går ud fra, at
det er det han mener.
Ulovlige ting må man naturligvis også kryptere - det er heller ikke forbudt.
Så de to ting har ingenting med hinanden at gøre.

Må jeg køre bil? Terroristerne i Spanien brugte biler til at køre
sprængstofferne til toget (formodentlig).
Må jeg bruge min mobil? Bin Laden bruger mobiltelefonen til at ringe til
sine medsammensvorne.
Må jeg snakke? Berygtede terrorister i Pakistan osv.
Det kan hurtigt blive absurd.

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 17-04-04 18:51

"Poul Erik Jørgensen" <88@NNNos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> Remove NNN from my e-mail address when replying.
> Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.
++++++++++++++++
Hej.

Det kunne jeg måske nok, jeg har min måde at sige det på, du har din. Jeg er
sikker på at han forstod det.

Mvh. Jørgen Nielsen

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-04-04 20:06

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40816e44$0$131$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> "Poul Erik Jørgensen" <88@NNNos.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne jeg måske nok, jeg har min måde at sige det på, du har din.
> Jeg er sikker på at han forstod det.

Jeg forstod dig skam også. Når jeg pindede det lidt ud var det på baggrund
af diverse personers forsøg - i udland og indland - på at begrænse vores
frihedsgrader. Officielt måske ud fra tilsyneladende udmærkede forsæt som at
spænde ben for terroristers skumle planer. Men reelt måske for at indføre
noget af bagvejen, der kunne ende i en art politistat, hvor alt er forbudt
som ikke er tilladt. Eller hvor visse organer kan få lov til at kigge med på
vores computere og på nettrafikken - for det ku' jo være at ...

Poul Erik

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-04-04 15:40

Emil Petersen wrote:

> [...]
> retsligt hvis politiet står og banker på min dør. Skal jeg udlever
> koden og min usbkey. Eller er jeg i min gode ret til at nægte.

Det spørgsmpål ville vist være mere passende i jura
gruppen. Det har ikke ret meget med sikkerhed at gøre.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Kim Schulz

Dato : 17-04-04 15:53

On Sat, 17 Apr 2004 16:39:28 +0200
Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

> Eller også kan du ikke finde den seddel du har skrevet
> kodeordet på.

hvis jeg ikke husker meget fejl, så kan du så blive dømt for at
modarbejde politiets arbejde og pga. begrundet mistanke. Denne straf er
ikke helt lille.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-04-04 20:16

On Sat, 17 Apr 2004 16:52:56 +0200, Kim Schulz wrote:

> hvis jeg ikke husker meget fejl, så kan du så blive dømt for at
> modarbejde politiets arbejde og pga. begrundet mistanke. Denne straf er
> ikke helt lille.

Det lyder underligt i mine ører.
Man kan da ikke være forpligtet til at hjælpe politiet til
at bygge en sag mod sig selv ?

Martin.

Fra : Peter Lind Damkj?r

Dato : 17-04-04 18:47

duks@tdcadsl.dk (Emil Petersen) wrote in message news:<374ec38d.0404170538.72783152@posting.google.com>...
> [...]
> retsligt hvis politiet står og banker på min dør. Skal jeg udlever
> koden og min usbkey. Eller er jeg i min gode ret til at nægte.

Kort og godt:
http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,385984&_dad=portal&_schema=PORTAL

Fra : Emil Petersen

Dato : 19-04-04 17:27

peter.lind.damkjaer@mail.dk (Peter Lind Damkj?r) wrote in message news:<803fa096.0404170946.1933e0b0@posting.google.com>...
> Kort og godt:
> http://www.danmark.dk/portal/page?_pageid=34,385984&_dad=portal&_schema=PORTAL

Ok jeg kunne ik finde det på nettet nogen steder. Tak for alle
svarene, jeg spørger i jura om hvorledes man står stillet. Om man skal
udlevere koden osv.

mvh Emil