Newbie spørrgsmål !!!
Fra : Alexander Conradsen

Dato : 11-04-04 11:41

Hej

Jeg har hørt noget om C, C++, C# og hvad det ellers hedder. Mit spørgsmål
er, hvad bruger man det til, eller hvad kan man bruge det til?
Er der nogle steder man kan få hjælp? fx. hjemmesider, bøger.
M.v.h. Alexander

Fra : Mogens Hansen

Dato : 11-04-04 16:14

"Alexander Conradsen" <bullitt1000@hotmail.com> wrote:

> Jeg har hørt noget om C, C++, C# og hvad det ellers hedder. Mit spørgsmål
> er, hvad bruger man det til, eller hvad kan man bruge det til?

C, C++ og C# er 3 forskellige programmeringssprog.
Det er vanskelligt at give en kort, fyldestgørende og retfærdig beskrivelse
af dem.

C og C++ er begge sprog der er lavet for at give programmøren god kontrol
over sit program, og giver samtidig mulighed for at lave programmer med nær
optimal performance.

C++ er en overbygning på C.
C er således (stort set) indehold i C++.

C er et proceduralt sprog, hvor man laver og kalder funktioner.
C++ understøtter flere måder at strukturere et program på (man kalder det et
multi paradigme sprog). Foruden proceduralt programmering indeholder det
bl.a. direkte understøttelse for objekt-orienteret programmering og generisk
programmering.

C# er på trods af navneligheden og syntaktiske ligheder et væsentligt
anderledes sprog, der egentlig minder om Java end C og C++.
Programmerøren er mere beskyttet med egne fejl, men har til gengæld heller
ikke samme muligheder for kontrol.
C# understøtter kun objekt-orienteret programmering.

C og C++ er tilgængeligt på mange platforme, og sprogdefinitionen er
standardiseret af ISO (og en lang række nationale standardiserings organer)
.. Der er ikke nogen enkelt organisation eller person der "ejer" C eller C++.
C# er i høj grad underlagt Microsofts kontrol, selvom det er en ECMA
standard.. C# er kun i begrænset omfang tilgængeligt på andre platforme end
MS-Windows.

Både C++ og C# er designet af danskere i USA og anvendes formodentlig over
det meste af verden.
C++ er designet af Bjarne Stroustup.
C# er designet af Anders Hejlsberg.

Både C og C++ har vundet stor udbredelse på trods af det ikke har været
bakket op at et kæmpe markedsføringsbudget.
C# har en ikke uvæsentlig udbredelse, og vil nødvendigvis spille en rolle -
om ikke af andre grunde så fordi Microsoft bakker det op af et kæmpe
markedsføringsbudget.

> Er der nogle steder man kan få hjælp? fx. hjemmesider, bøger.

Denne nyhedsgruppe er et sted.
C# spørgsmål hører nok bedre hjemme på dk.edb.programmering.dotnet.

Hvis du vil lære C++ på en god måde, og kan programmere lidt i forvejen og
kan læse engelsk så er bogen
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X
et rigtigt godt sted at starte.
Du kan finde gratis compilere til såvel MS-Windows som Linux, så du kan
komme i gang.

Venlig hilsen

Mogens Hansen