Borland C++ builder -> MS C++ med WinForms
Fra : Kasper Larsen

Dato : 10-04-04 10:26

Jeg sørger alternativer til Borlands C++ builder inden for Win32 området.
Jeg har tidligere kigget på MS Visual Studio, herunder MFC, men er ret
utilfreds med GUI designeren ( og MFC generelt ).
Første spørgsmål : Er der nogen der har erfaringer med udvikling af Winform
applikationer under dotnet 2003 ?
Næste spørgsmål : Jeg bruger normalt en del STL i mine programmer, kan man
det i VS 7.2 ( jeg er hyllende ligeglad med om programmet kan portes, jeg
arbejder kun med Windows) ?

På forhånd tak

Kasper Bo Larsen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-04-04 11:33

Kasper Larsen wrote:
> Jeg sørger alternativer til Borlands C++ builder inden for Win32 området.

Ok.

> Jeg har tidligere kigget på MS Visual Studio, herunder MFC, men er ret
> utilfreds med GUI designeren ( og MFC generelt ).

Jeps - det kan jeg godt forstå

> Første spørgsmål : Er der nogen der har erfaringer med udvikling af Winform
> applikationer under dotnet 2003 ?

WinForm er ikke en Win32 løsning.
Det er en .NET løsning.
Om det spiller nogen rolle er ikke til at vide.

Jeg har kun lidt erfaring med WinForm i C++ i Visual C++ .NET 2003.
Umiddelbart minder det (ikke overraskende) meget om Borland C++Builder
og VCL.
Men det undrer mig at den lægger al koden i header-filen.
Det er ikke lige til at gennemskue hvilken betydning det har for
skaler-barheden, hvis projekterne bliver større.

> Næste spørgsmål : Jeg bruger normalt en del STL i mine programmer, kan man
> det i VS 7.2 ( jeg er hyllende ligeglad med om programmet kan portes, jeg
> arbejder kun med Windows) ?

Mener du ikke Visual C++ V7.1 (Visual C++ .NET 2003) ?

Der er glimrende understøttelse for anvendelse af STL (og C++ Standard
Library generelt) i MSVC 7.1.

Vær iøvrigt opmærksom på at næste version (del af Widbey - formodentlig
slutning af 2004, starten 2005) af Managed C++ (CLI/C++) bliver
_væsenligt_ anderledes end hvad der findes idag.
Så vidt jeg kan vurdere bliver det væsentligt bedre.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 10-04-04 13:04

> Mener du ikke Visual C++ V7.1 (Visual C++ .NET 2003) ?

Ups, jo

> Der er glimrende understøttelse for anvendelse af STL (og C++ Standard
> Library generelt) i MSVC 7.1.

Også sammen med Windforms ? Grunden til spørgsmålet er at jeg har forstået
at Winforms og DotNet frameworket ikke er rettet mod C++ men mere mod C#, og
at frameworket ikke understøtter STL direkte.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-04-04 15:05

"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote:

[8<8<8<]
> [...]
og
> at frameworket ikke understøtter STL direkte.

STL er ikke en del af .NET frameworket.
Man kan formodentlig ikke lave et interface, der bruger STL som kan bruges
fra C#.

Selvom STL ikke er en del af .NET frameworket kan man godt bruge det i C++.
Du kan f.eks skrive et ganske almindeligt C++ program, der f.eks. anvender
std::vector<std::string> og oversætte det til IL.

Du kan kalde almindelig C++ kode fra din Managed C++.

Det er ikke umiddelbart muligt at have en std::vector som datamedlem i en
WinForm.
Sidst jeg prøvede lykkedes det heller at lave en
std::vector<System.Object*>.

Umiddelbart virker samspillet mellem STL og .NET dårligere end samspillet
mellem STL og VCL (i C++Builder).
Samspillet mellem .NET og Managed C++ skulle blive bedre og simplere i
Visual Studio 2005 (Whidbey).

Yderligere vil CLR til Visual Studio 2005 vil indeholde generics (både i C#
og C++ - VB ???) som giver mulighed for at lave typesikre container
indenfor frameworket.
Generics skal ikke forveksles med C++ templates.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 10-04-04 13:30

> [...]
> Det er ikke lige til at gennemskue hvilken betydning det har for
> skaler-barheden, hvis projekterne bliver større.

Det der med at koden lægges i headeren stammer vel fra WinForms C# baggrund.
Det *bør* vel ikke betyde det helt store, andet end man bliver 'tvunget' til
at husker at adskille GUI og logik, hvilket jeg ikke er så god til

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-04-04 13:55

"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> wrote:
> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev:

[8<8<8<]

> Det der med at koden lægges i headeren stammer vel fra WinForms C#
baggrund.

Det er også min teori - men det er rent gætværk fra min side.

> Det *bør* vel ikke betyde det helt store,

Det kommer vel an på hvor godt pre-compiled header virker.
Hvis du har en hoved-form, der bruger en anden form som dialog-boks, som
igen bruger en tredie dialog-boks, så risikerer man at en lille ændring i
implementeringen (ikke interfacet) af den tredie dialog-boks udløser en
recompilering af såvel hovedform som den anden dialog-boks.

Hvis det er tilfældet (hvad jeg ikke _ved_), så vil det kunne give alvorlige
skaleringsproblemer.

Venlig hilsen

Mogens Hansen