Kurser i C programmering....
Fra : Esben Laursen

Dato : 03-04-04 22:06

Da jeg i gemmem længere tid gerne ville have lært at programmere i C/C++
leder jeg efter et godt kursus..

Jeg har tidligere programmeret lidt i VB6, samt lidt php og scriptet i bash.
Jeg har kikket lidt på Visual C++, men jeg tror jeg bliver nød til at have
lidt mere grundlæggende C inden jeg får det helt vilde ud af det...

Kan I anbefale et (gerne aften kursus, men ikke nødvendig) kursus i noget
grundlæggende C programmering... Helst i midtjylland området, da jeg bor i
herning. Jeg er dog ikke ked af at køre efter det...

Hygge

Esben

Fra : Jacob Atzen

Dato : 05-04-04 18:14

"Esben Laursen" <hyber@nospam.hyber.dk> writes:

> [...]
> grundlæggende C programmering... Helst i midtjylland området, da jeg bor i
> herning. Jeg er dog ikke ked af at køre efter det...

Hvis ingen andre vil, vil jeg da gerne lige pointere at C ikke er et
nødvendigt grundlag for C++. Måske nærmest tværtimod. Godt nok ynder
mange at starte med at lære C og så derfra gå videre til C++ -
herunder mange lærebøger. Men det er altså ikke nødvendigvis den
bedste vej.

- Jacob Atzen

Fra : Esben Laursen

Dato : 05-04-04 20:27

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange at starte med at lære C og så derfra gå videre til C++ -
> herunder mange lærebøger. Men det er altså ikke nødvendigvis den

Det lader heller ikke til at der er mange steder man kan komme på kursus i C
programmering. Jow selvfølgelig Azlan, DTI og den slags, men jeg syntes ikke
lige min pengepung er til at bruge 15-20.000 på et 5 dags kursus.

Jeg syntes C programmering virker lidt kaotisk, frem for php og bash, men
det er måske bare mig der har de forkerte programmer til at programmere i.
Kan du anbefale noget godt? til Windåse eller Linux betyder ikke det helt
store. Og måske en god begynder bog? Jeg vil meget gerne i gang med det
grafiske hurtigst muligt, da det meste jeg står og mangler programmer til er
den grafiske bruger flade (windåse og Linux's X)

Jeg har forstået variabler, arays, funktioner og den slags, men mangler dog
stadig en del erfaring i programmering.

Med venlig hilsen

Esben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 05-04-04 21:27

Esben Laursen wrote:

[8<8<8<]
> Kan du anbefale noget godt? til Windåse eller Linux betyder ikke det helt
> store. Og måske en god begynder bog?

Prøv bogen
Accelerated C++
Andrew Koenig, Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X
som er en rigtig god introduktion til moderne C++. Den kommer vidt
omkring, selvom den ikke dækker hele C++, og gør ikke tingene sværere
end de behøver at være. Den tager ikke unødvendige (hvis man vil lære
C++) omveje omkring C.
Den er forholdsvis kort og letlæst (engelsk).

Det er rimeligt at få lidt fornemmelse af sproget, inden man kaster sig
over GUI programmering.
Som forfatterne _meget_ fornuftigt skriver i forordet: "By all means, go
ahead and read that book about GUI application that you were considering
- but please read this one first".

Alt hvad der står i bogen er Standard C++ og virker således både under
MS-Windows og Linux (og mange andre platforme), og alt hvad du skal have
for at komme i gang er en rimelig moderne C++ compiler.
På Linux er gcc (helst 3.x) et glimrende bud.
På MS-Windows kan du f.eks. downloade en gratis kommando linie C++
compiler fra Borland (www.borland.com). De kommercielle som Microsoft
Visual C++ .NET (helst 2003) og Borland C++Builder er også glimrende til
formålet.
Derudover er der sikkert mange andre brugbare bud på C++ compilere.

> Jeg vil meget gerne i gang med det
> grafiske hurtigst muligt, da det meste jeg står og mangler programmer til er
> den grafiske bruger flade (windåse og Linux's X)

Det dækker nævnte bog _ikke_ - om ikke af andre grunde, så fordi det
ikke er en del af Standard C++.
Grafiske brugergrænseflader kræver en eller anden form for tredie part
biblioteker.
Derfor skal man vælge sådan et bibliotek - der er mange at vælge
imellem, med forskellige egenskaber.

Et bud på et sådant bibliotek, der dækker både MS-Windows og Linux (og
Mac,Solaris mv.) er Trolltech Qt (http://www.trolltech.com).
Jeg så en ny bog
C++ GUI Programming with Qt 3
Jasmin Blanchette, Mark Summerfield
ISBN 0-131-24072-2
om dette få pæn anmeldelse
(http://books.slashdot.org/books/04/03/18/219229.shtml?tid=126&tid=156&tid=188&tid=189&tid=192).
Jeg kender hverken bogen eller biblioteket personligt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen