'Tvinge' router ned i hastighed ?
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 26-04-04 21:37

Hej

Jeg benytter en 3Com router, 3CRWE554G72, på en Sonofon FWA forbindelse,
men har det problem at routeren 'snuser' sig frem til at hastigheden på
WAN siden skal være 100 Mbit fuld duplex. - Dette virker dog ikke
ordentligt, og ifølge SF _skal_ hastigheden være 10 Mbit halv duplex.

Problemet er bare at der, tilsyneladende, ikke findes nogen mulighed for
at tvinge den til at benytte denne hastighed.

Samtidigt skal den ha' nedsat MTU hastigheden til 1450 (PPoE) hvilket
heller ikke ser ud til at være muligt ! - Ok, det kan så gøres på den
enkelte maskine, men det er ikke den optimale løsning.

Er der nogen af guruerne hér som har en løsning på ovenstående problem ?

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-04-04 10:45

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> enkelte maskine, men det er ikke den optimale løsning.
>
> Er der nogen af guruerne hér som har en løsning på ovenstående problem ?

Hvis alt andet fejler så få fat i en gammel 10 MBit hub og sæt den imellem
router og FWA forbindelsen.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Anders Hansen

Dato : 27-04-04 11:14

Vi har 2 kunder der har Sonofon FWA linier og efter at have prøvet mange
forskellige routere, har vi kunne konstatere at Linksys var dem der virkede
bedst.

Anders Hansen

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 27-04-04 21:30

Hej

"Anders Hansen" <mail@REMOVETHISanders-hansen.dk> wrote:

>Vi har 2 kunder der har Sonofon FWA linier og efter at have prøvet mange
>forskellige routere, har vi kunne konstatere at Linksys var dem der virkede
>bedst.

Tak for svar ! - Det stemmer uden tvivl, det er også Linksys som Sonofon
anbefaler, så jeg har bestil en sådan idag som jeg så vil bruge til
IP-telefoni, og så hægte på sammen med min WiFi 3Com router via en
switch, så må vi se om det blir' bedre.

Ellers må jeg ty til idéen med et gammelt hub...

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 27-04-04 21:36

Hej, igen...

Ole Rasmussen <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> wrote:

> som jeg så vil bruge til IP-telefoni, og så hægte på sammen
>med min WiFi 3Com router via en switch, så må vi se om det blir' bedre.

Ovenstående kræver vel egentlig en forklaring: - Problemet med ikke at
kunne få hastigheden ned på den eksisterende router bevirkede en masse
problemer med IP-telefoni, i form af en masse "hakken" i samtalerne,
formentlig pga. en masse pakkekollisioner. - Derfor nu et forsøg med
en selvstændig Linksys router til telefoni, og en anden til det trådløse
net.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-05-04 10:36

> [...]

>forskellige routere, har vi kunne konstatere at Linksys var dem der virkede

Bare lige for at slutte af:

Samme hér, jeg købte en Linksys, mindste/billigste model, og nu kører
det helt problemfrit ! - Skal lige tilføjes at jeg 'for en sikkerheds
skyld' også købte en Hub som _kun_ kan køre 10 Mbit halv duplex, som jeg
satte 'foran' altså: FWA --> Hub --> Router.

Tak for input !

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !