Gigabit netkabel
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 23-04-04 17:09

Kan man bruge almindeligt UTP Patchkabel CAT 5E, som kabler i et Gigabit
netværk?
Er afstandene de samme, som gælder i et 100 Mbit netværk?

/mikkel

Fra : Nic

Dato : 23-04-04 18:46

> Kan man bruge almindeligt UTP Patchkabel CAT 5E, som kabler i et Gigabit
> netværk?
Ja, dog jo bedre kvalli jo bedre hastighed :)

> Er afstandene de samme, som gælder i et 100 Mbit netværk?

Ja - 100M max over kobber.

Fra : Rasmus Riber

Dato : 23-04-04 20:03

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> wrote in message
> Kan man bruge almindeligt UTP Patchkabel CAT 5E, som kabler i et Gigabit
> netværk?
> Er afstandene de samme, som gælder i et 100 Mbit netværk?
>
> /mikkel

HeJ

mulitgvis vil det virke, men normalt sige man CAT6 kabel er beregnet til
giga det har skærm og alt du skal bruge for at det kører optimalt

Fra : Mikkel

Dato : 23-04-04 20:17

On Fri, 23 Apr 2004 21:03:06 +0200, "Rasmus Riber"
<dytbot_snot@yahoo.com> wrote:

>mulitgvis vil det virke, men normalt sige man CAT6 kabel er beregnet til
>giga det har skærm og alt du skal bruge for at det kører optimalt

sludder, Cat5 kan godt men Cat6 kan bedre, de begge kan - bare et
spørgsmål om hvor meget headroom der at gøre godt med

--
Mikkel Rømer Jespersen
Mikkel**privaten.mine.nu -- Ændre ** til @

Fra : sch

Dato : 24-04-04 08:32

Det er vist et "prøv at træk et kabel og se om det virker" svar. Til gigabit
netværk skal man bruge cat6 kabel der er testet ved de høje frekvenser, jeg
skal ikke kunne sige om det kan lade sig gøre med cat5 i enkelte tilfælde
men som hovedregel cat6.
brian

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-04-04 09:02

On Sat, 24 Apr 2004 09:31:31 +0200, "sch"
<schmidtnospamfjernes@hihikat.dk> wrote:

> Det er vist et "prøv at træk et kabel og se om det virker" svar.

1000base-T er specificeret til at virke på Cat5E. Ikke 'måske'.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Rasmus Riber

Dato : 24-04-04 17:58

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> 1000base-T er specificeret til at virke på Cat5E. Ikke 'måske'.
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.net/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/

der skal trækkes cat6 det giver bedst ydelse ud af netværket uden skærm, og
kvalitets kabel resikere du at indføre støj i systemet, som kan være ligså
gode som ground loops i systemet

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-04-04 19:45

On Sat, 24 Apr 2004 18:58:03 +0200, "Rasmus Riber"
<dytbot_snot@yahoo.com> wrote:

>der skal trækkes cat6 det giver bedst ydelse ud af netværket uden skærm, og
>kvalitets kabel resikere du at indføre støj i systemet, som kan være ligså
>gode som ground loops i systemet

Først skriver du at man skal benytte cat6 MED skærm fordi det giver
den bedste ydelse.. Og nu siger du at man skal benytte UDEn skærm pga
Ground loops der kan opstå ved ukorrekt jording?

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 24-04-04 23:42

Bjarke Hansen skrev:
> Først skriver du at man skal benytte cat6 MED skærm fordi det giver
> den bedste ydelse.. Og nu siger du at man skal benytte UDEn skærm pga
> Ground loops der kan opstå ved ukorrekt jording?

Tjaaa... og Asbjørn har allerede inden da konstateret at han vrøvler...

Kedeligt at der skal skabes så meget støj og forvirring omkring emnet. Har
selv adskillige servere kørende med 1000 base-T på Cat5E kabler, og har
stort set intet pakketab - højst et par stykker om ugen

-------
Tomas

Fra : Rasmus Riber

Dato : 25-04-04 08:23

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote in message

> [...]
> selv adskillige servere kørende med 1000 base-T på Cat5E kabler, og har
> stort set intet pakketab - højst et par stykker om ugen

Tjahh måske har du CAT5e kabel der virker fint, men jeg kender ikke nogle
elektrickere der trækker CAT5e kabel til giga.

Hvad IT folk laver af tåblige ider ved jeg ikke.

- Rasmus

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-04-04 09:35

On Sun, 25 Apr 2004 09:23:03 +0200, "Rasmus Riber"
<dytbot_snot@yahoo.com> wrote:

> Tjahh måske har du CAT5e kabel der virker fint, men jeg kender
> ikke nogle elektrickere der trækker CAT5e kabel til giga.

Jeg synes heller ikke, det er en god idé at trække Cat5E i dag,
for der er ingen *fremtid* i det (10GE). Men det virker fint med
1GE.

> Hvad IT folk laver af tåblige ider ved jeg ikke.

Det ser ud til, du er nødt til at have den en gang til:

Fra : Rasmus Riber

Dato : 25-04-04 10:54

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon

Ja måske er det speceficeret men som jeg sage før ingen elektricker vil
trække det
prøv at mål på skidtet imens du har nogle kraft kabler til at ligge sammen
med CAT5e
så vil du se hvorfor man ikke bruger CAT5e.

Fra : Arne Keller

Dato : 25-04-04 11:54

Rasmus Riber wrote:

> "Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

snip

> Ja måske er det speceficeret men som jeg sage før ingen elektricker vil
> trække det

Gad vide hvem som så køber alt det Cat5E materiel som Anixter, Solar og
LP sælger ??

Vi holdt op med at installere Cat5E omkring år 2000 i det firma jeg
arbejde i, det så vi som den bedste løsning for kunderne, hvilket det
siden har vist sig at være.

> prøv at mål på skidtet imens du har nogle kraft kabler til at ligge sammen
> med CAT5e
> så vil du se hvorfor man ikke bruger CAT5e.

Det er korrekt at ClassE/Cat6 har væsentlig bedre beskyttelse mod at
udsende og modtage støj. Men det er direkte forkert at ligge datakabler
sammen med "nogle" elkabler.

Man skal altid følge fabrikantens anvisninger som klart bør beskrive
hvilke grænser der findes.
En del fabrikanter kræver overholdelse af DS/EN50174-2 som har klare
grænser.

--
Arne Keller
Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-04-04 16:59

On Sun, 25 Apr 2004 11:54:24 +0200, "Rasmus Riber"
<dytbot_snot@yahoo.com> wrote:

> Ja måske er det speceficeret men som jeg sage før ingen elektricker
> vil trække det

Du ta'r fejl. Så simpelt er det.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Nic

Dato : 25-04-04 11:59

Nej, de tænker vel længere frem end imorgen?

Kæft en gang lort at lukke ud. Prøv du at søg lidt på google. Den kender du
godt ikke? . . . .

Fra : Arne Keller

Dato : 25-04-04 11:27

Rasmus Riber wrote:

> Tjahh måske har du CAT5e kabel der virker fint, men jeg kender ikke nogle
> elektrickere der trækker CAT5e kabel til giga.

Det hjælper _altid_ at tale pænt til folk hvis man vil have dem til at
høre efter.

Facts:
ClassD:2002/Cat5E specifikationerne er lavet i tæt samarbejde med IEEE
som skriver Ethernet standarderne og ISO/IEC JTC1 SC25 WG3 som skriver
de internationale kabling standarder.
En channel som overholder ClassD:2002/Cat5E supporterer til fulde alle
nødvendige parametre for at køre 1000Base-T.

IEEE forventer at have 10GBase-T standarden klar i 2006, der kræves Cat6
channel for at køre denne applikation.

Anbefaling:
Da kvaliteten af 1000Base-T netkort fra billig producenter har vist sig
at være meget svingende og kvaliteten af kabling produkter fra billig
producenter er lige så svingende er det altid en god ide at skaffe sig
ekstra margien.

Dette kan man gøre gennem at investere i et kvalitets ClassD:2002/Cat5E
kabelsystem eller endnu bedre et kvalitets Cat6 system, den ekstra
margien giver applikationen bedre chance for at køre optimalt.
Da kabelsystemet normalt forventes at kunne leve 10-15 år er det ofte
økonomisk atraktivt at investere i højest mulig kvalitet og ydelse her,
da de betaler sig tilbage gennem en længere levetid.

Netkort af svingende kvalitet giver ofte problemer, derfor anbefaler
netværks administratorer normalt at anvende en type kvalitets netkort i
hele installationen, det giver færre problemer og enklere service og
opgradering af drivere m.m.

> Hvad IT folk laver af tåblige ider ved jeg ikke.

Der er ikke særlig store chancer for at de lytter til dig og du derved
hjælper dem til at gøre det bedre, når du taler på denne måde.

Fra : Rasmus Riber

Dato : 26-04-04 11:27

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> [...]
>
> --
> Arne Keller
> Jeg utaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

He
tjahh

jeg har bare set for mange IT folk laver alt for meget crpa installationer,
især når det kommer til kabling
nogle serverrum ligner jo en serbisk telefon central hvor folk bare trækker
på må og få

- Rasmus

Fra : Rasmus Riber

Dato : 25-04-04 08:21

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Først skriver du at man skal benytte cat6 MED skærm fordi det giver
> den bedste ydelse.. Og nu siger du at man skal benytte UDEn skærm pga
> Ground loops der kan opstå ved ukorrekt jording?

Sorry mindre stavebøf fra min side
det jeg ville sige er at der skal være skærm på

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 25-04-04 17:39

Tak for svarene, jeg vil nu se på om cat6 kablet er til at komme til for
menneskepenge.

Er der nogle der kende priserne på cat6 kabel? 600m+

/mikkel

Fra : Arne Keller

Dato : 25-04-04 20:34

Mikkel F.S. Andersen wrote:

> Tak for svarene, jeg vil nu se på om cat6 kablet er til at komme til for
> menneskepenge.

Et godt ClassE/Cat6 system er ikke voldsomt dyrere end et godt Cat5E system.

Det er vigtigt ikke bare at lede efter et kabel, du skal finde et
komplet kabling system; bestående af paneler, kabler, udtag og
patchkabler fra samme leverendør bygget til at fungere optimalt sammen.

Det er de færreste kabling systemer som bliver bygget af forskellige
producenters komponenter (Mix and Match) som fungerer efter hensigten,
dette er også tydeligt angivet i kabling standarderne.

> Er der nogle der kende priserne på cat6 kabel? 600m+

Spørg en installatør med forstand på kabling, hvis han ikke anbefaler et
komplet system, så find en anden.

Fra : Mikkel

Dato : 25-04-04 23:27

Hej

Man skal bare være opmærksom på at CAT6 gælder hele vejen, dette
gælder også patch kabler, samt man skal overholde diverse regler mht.
bøjninger og oplægning i nærhed af strømførende kabler før man kan
kalde det CAT6 derudover er de fleste patchkabler man kan købe i
butikkerne CAT5 (Cat5E er udgået og hedder nu Cat5) så det skal også
tage i betragning når man vælger Cat6, et Cat5 kabel på en Cat6 inst.
kan bevirke at kablingen yder mindre end Cat5 ..

Fra : Arne Keller

Dato : 26-04-04 09:08

Mikkel wrote:
> Hej
>
> Man skal bare være opmærksom på at CAT6 gælder hele vejen, dette
> gælder også patch kabler,

Ja.

> samt man skal overholde diverse regler mht. bøjninger

Ja, præcis som med Cat3, 4, 5 og 5E

> og oplægning i nærhed af strømførende kabler før man kan
> kalde det CAT6

Nej, det er Cat 6 uanset hvor du installerer det men, for at det skal
fungere efter hensigten skal man naturligvis følge producentens
anvisninger omkring installation og respektafstand m.m.

> derudover er de fleste patchkabler man kan købe i
> butikkerne CAT5

Nej de er oftest dårligere.

> (Cat5E er udgået og hedder nu Cat5)

Nej, Cat5E er en Amerikansk standard og den lever i bedste velgående,
der findes ingen planer om at ændre det.

Internationalt og i Europa hedder et kabelsystem som leverer samme
ydelse som et Amerikansk Cat5E system ClassD:2002.
Den gamle standard hed ClassD:1996 og har samme ydelse som et Amerikansk
Cat5 net.

> så det skal også
> tage i betragning når man vælger Cat6,

Når man køber kabelsystem skal man altid købe et helt system for at
kunne forvente at alt fungerer efter hensigten. Derfor vil det aldrig
være et problem at få fat i patchkabler som passer til systemet.

> et Cat5 kabel på en Cat6 inst.
> kan bevirke at kablingen yder mindre end Cat5 ..

Nej, Hvis du har en Cat6 permanent link (den fast installerede del) og
tilslutter 2 Cat5E patchkabler (fra samme system) får du
ClassD:2002/Cat5E performance.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-04-04 15:01

On Mon, 26 Apr 2004 10:07:34 +0200, Arne Keller <arne@kellernet.org>
wrote:

> [...]
>ydelse som et Amerikansk Cat5E system ClassD:2002.
>Den gamle standard hed ClassD:1996 og har samme ydelse som et Amerikansk

Men af en eller anden grund har jeg også fået dette afvide af flere
som mener at cat5e er udgået og det kun heder cat5. Men samtidigt
mener man kan teste det med en Fluke dsp100. jeg ved ikke hvor de har
fået det fra.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-04-04 15:06

On Mon, 26 Apr 2004 16:01:26 +0200, Bjarke Hansen

> Men af en eller anden grund har jeg også fået dette afvide
> af flere som mener at cat5e er udgået og det kun heder cat5.

Det er som sagt ikke ganske korrekt. De har nok ment, at ingen
(fornuftige) kabelleverandører længere laver noget, der *kun* er
Cat5.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 26-04-04 20:42

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> som mener at cat5e er udgået og det kun heder cat5. Men samtidigt
> mener man kan teste det med en Fluke dsp100. jeg ved ikke hvor de har

Jeg skal efter bedste evne forsøge at forklare hvordan det hænger sammen:

I Amerika kalder man både komponenterne Cat X og channel Cat X
Internationalt og i Europa kalder man komponenterne Cat X og channel
Class X.

I vor del af verden betyder Cat X altså hvilken Kategori komponenten er.

Class X henviser til hvilken ydelse hele forbindelsen fra switch, gennem
patchkabel, patchpanel, installationskabel, consolidation point,
consolidation kabel, udtag og til sidst gennem dropkabel har.

Nedennævnte Class og Cat er i praksis det samme:

ClassD:1996/Cat5
International Class D:1996 installation opbygges af Cat5 komponenter
Amerikansk Cat5 installation opbygges af Cat5 komponenter

ClassD:2002/Cat5E
International ClassD:2002 installation opbygges af Cat5(2002) komponenter
Amerikansk Cat5E installation opbygges af Cat5E komponenter

Det er ikke så svært at forst at der er en del forvirring omkring Cat5
og Cat5E da det samme komponent hedder 2 forskellige ting afhængigt af
hvor man taler om det.
Da 1996 standarden er udgået findes der bare ClassD:2002/Cat5E produkter
ifølge standarden, da den gamle Cat5 er udgået.
Derfor kan man altså heller ikke teste dagens produkter med en DSP100
eller DSP2000.
Kravene til test af Cat5E og Cat6 er en level III tester som f.eks Fluke
DSP 4300.

ClassE/Cat6
International ClassE installation opbygges af Cat6 komponenter
Amerikansk Cat6 installation opbygges af Cat6 komponenter

Jeg håber dette kaster lidt lys over sagen, ellers er det bare at spørge
så skal jeg prøve at svare så godt jeg kan.