En kommando
Fra : Dennis Olesen

Dato : 21-04-04 18:11

Findes der en kommando som man kan køre fra Windows xp så man en ny Ip
adresse. Grunden til at jeg spørg er at jeg godt vil se hvad der sker når
computeren starter og ber om adgang til nettet via TCP/IP. Jeg bruger en
ADSL line.

Håber der er nogen som forstår.

MVH
Dennis Olesen

Fra : René Jensen

Dato : 21-04-04 18:25

Dennis Olesen wrote:
> [...]
> computeren starter og ber om adgang til nettet via TCP/IP. Jeg bruger en

Såfremt du har adgang til en DHCP server, så kan du åbne command
prompt'en og køre følgende kommando:

ipconfig /renew

.... men da de fleste DHCP servere kører med en lease-time, så er det
højst sandsynligt, at du vil så nøjagtigt samme IP-adresse som før. I
tilfælde hvor du vil få tildelt en ny IP-adresse vil være når et givent
netkort ikke har været aktivt, og den pågældende lease-time udløber. Så
vil der være en chance for at du skifter til en anden IP.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Dennis Olesen

Dato : 21-04-04 19:05

Takker for svaret.

MVH
Dennis Olesen

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 21-04-04 21:49

> [...]
> netkort ikke har været aktivt, og den pågældende lease-time udløber. Så
> vil der være en chance for at du skifter til en anden IP.

En løsning kunne være at have to netkort i maskinen. Et skifte mellem de to
vil straks udløse en ny IP.
Mvh
Jess

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-04-04 22:44

René Jensen <not4u2know@privacy.org> writes:

> [...]
> givent netkort ikke har været aktivt, og den pågældende lease-time
> udløber. Så vil der være en chance for at du skifter til en anden IP.

Det er nu ikke derfor. DHCP-standarden siger, at DHCP-serveren så
absolut bør give samme IP ved en fornyelse. Hvis man skiftede IP ved
en simpel fornyelse, ville det også betyde, at alle ens aktive
forbindelser blev afbrudt!

Hvis man frigiver sin IP (ipconfig /release) og herefter registrerer
den igen (ipconfig /renew) *kan* man få en ny IP, men langt de fleste
DHCP-servere vil huske, hvilken IP man havde før, og uddele samme IP
igen.

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin