2 netkort i samme PC
Fra : Christian Simonsen

Dato : 20-04-04 18:55

Hej gruppe

Jeg har følgende netværk:

Router
Server / win2000 server
PC1 / winxp prof
PC2 / winxp prof

Router tildeler ip-adresser i området 192.168.2.100 til 192.168.2.199. Ingen
problemer.

Nu har jeg så installeret 2 x gigabit netkort i server og PC1 og forbundet
disse med et krydset netværkskabel for at få hurtigere forbindelse mellem
PC1 og server. PC1 på gigabit netkortet er sat til statisk adresse
192.168.2.106 og server til 192.168.2.107.
Når netværkskablerne er i gigabit kortene, virker netværket ikke.

Er der nogen der har en ide til hvorfor det ikke virker ? I det hele taget 2
netværkskort i samme PC, er det fuldstændig umuligt for en ikke alt for
erfaren bruger ?

På forhånd tak.

Christian Simonsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 20-04-04 19:19

On Tue, 20 Apr 2004 19:54:48 +0200, "Christian Simonsen"
<christian@simonsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>netværkskort i samme PC, er det fuldstændig umuligt for en ikke alt for

Du skal højt sansynligt bruge et specielt krydset kabel, eller et lige
igenne, altså et almindeligt minimum cat5e kabel.

prøv med et almindeligt kabel, hvis det ikke virker. så skal du have
et specielt krydset kabel til gigabit

dvs:

pair3    pin1 - pin3
pair3   pin2 - pin6

pair2    pin3 - pin1
pair2    pin6 - pin2

pair1   pin4 - pin7
pair1   pin5 - pin8

pair4   pin7 - pin4
pair4   pin8 - pin5

Dem som sælges som krydsede kabler er pair 2 og 3 byttet

Fra : Sune Storgaard

Dato : 20-04-04 19:29

Christian Simonsen mumbled his insignificant opinion in:
408563e8$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Router > Server / win2000 server > PC1 / winxp prof > PC2 / winxp prof
>
> Router tildeler ip-adresser i området 192.168.2.100 til
> 192.168.2.199. Ingen problemer.

Med hvilket subnet? /24 ?

> [...]
> statisk adresse 192.168.2.106 og server til 192.168.2.107.
> Når netværkskablerne er i gigabit kortene, virker netværket ikke.

De er jo ikke på samme net (teknisk set), og skal derfor heller ikke have
ip'er i det område. Du kan iøvrigt risikere at du får 192.168.2.107 på 2
netkort i samme maskine på den måde, 1 statisk gigabit, og 1 tildelt fra
routeren.... Hold dit subnet fra routeren og gigabit kortene adskilt.

> Er der nogen der har en ide til hvorfor det ikke virker ? I det hele
> taget 2 netværkskort i samme PC, er det fuldstændig umuligt for en
> ikke alt for erfaren bruger ?

Flyt gigabit kortene over i f.eks. 192.168.3.x hvis du har en netmaske på
255.255.255.0 -for nemhedens skyld. Der skal ikke tilføjedes yderligere
default gateways.

Fra : poul madsen

Dato : 20-04-04 19:49

"Christian Simonsen" <christian@simonsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

2
> netværkskort i samme PC, er det fuldstændig umuligt for en ikke alt for

prøv at læse lidt her, det kan måske hjælpe dig lidt.

http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/network/flere-netkort-i-samme-server.htm

Mvh.
Poul