PC påstår: "Intet trådløst netværk tilgæng~
Fra : allan hede

Dato : 16-04-04 15:26

Hej

Jeg er ved at sætte noget trådløst netværk op, men har lidt problemer med
den
ene maskine.

Af hardware drejer det sig om 2 ældre AT PC'er (K6-2 500mhz), og en lidt
nyere ATX PC (Duron 900mhz).
Netkortene er Trendnet TEW-228PI, og routeren er en Trendnet TEW-231BRP.
Routeren er koblet til et Motorola Cable modem fra TDC, for adgang til
internet

Jeg har fået 2 PC'er koblet på nettet, men den sidste vil ikke rigtig, den
påstår at
der ikke er nogen tilgængelige trådløse netværk.
Hvad mon det kan skyldes?

De andre 2 PC'er fandt netværket med det samme, og var meget nemt sat til at
kunne gå på internet, og dele filer mellem hinanden. (jeg venter med
sikkerhedsopsætning til alle PC'er er "på")

Jeg har prøvet at bytte om på netkortene (hvis nu det ene var defekt), og
jeg har
prøvet at flytte om på PC'erne (hvis nu den var uden for rækkevidde af
routeren),
men intet har hjulpet det mindste.

Nogen idé hvad det kan skyldes at den ene PC påstår der intet trådløst
netværk
er tilgængeligt?

Mvh. Finn

Fra : allan hede

Dato : 19-04-04 15:50

Jeg kommer desværre ikke rigtig nogen vegne med problemet..
SSID og Channel står til det samme (og alle andre indstillinger jeg kan
finde, står også til det samme). Det er nok ikke en IP konflikt, da
maskinerne og routeren kører DHCP.

Én gang har jeg set at computeren med problemer var i kontakt med routeren,
da jeg kunne se at dens MAC adresse var forbundet med routeren, der var dog
ingen hostname, og computeren påstod stadig at der intet netværk kunne
findes. Jeg har ikke kunnet få den til at forbinde igen, desværre.

Alle idéer er velkomne.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 19-04-04 22:53

"allan hede" <allanhede@mail.dk> skrev:
Mon, 19 Apr 2004 16:50:28 +0200 i dk.edb.netvaerk
>Jeg kommer desværre ikke rigtig nogen vegne med problemet..
>Alle idéer er velkomne.

Jeg har haft et lignende problem.

Jeg prøvede først om fejlen lå i netværket (trådløs, router,
switch m.v.)
Forbandt to maskiner direkte sammen med et krydset Ethernet
kabel --- samme fejl.

Så prøvede jeg om fejlen lå i Ethernettet eller inde i Windows,
forsøgte om de to maskiner kunne pinge hinanden, --- det kunne de
fint.

Derefter prøvede jeg en anden protokol end TCP, nemlig den gode
gamle NetBeui (som er kasseret i WinXP), --- den fungerede
perfekt.

Fejlen må ligge dybt inde i WinXP, og den bliver åbenbart omgået
af den, i WinXP ulovlige, protokol NetBeui.

Min eneste løsning var en komplet nyinstallation, med
reformatering af HD, af WinXP.
Så virkede det hele.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 20-04-04 15:12

Erik Helmer Nielsen wrote:
> Derefter prøvede jeg en anden protokol end TCP,
> nemlig den gode gamle NetBeui (som er kasseret i
> WinXP), --- den fungerede perfekt.

Kasseret og kasseret, de har i hvert fald gjort den svær
at installere :)
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/using/itpro/networking/netbeui.asp

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-04-04 09:12

Mikael Nørrelund Andersen <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev:
Tue, 20 Apr 2004 16:11:59 +0200 i dk.edb.netvaerk

>Kasseret og kasseret, de har i hvert fald gjort den svær
>at installere :)
Ja, den skal installeres manuelt.
Hvis du så senere geninstallerer Windows, så bliver NetBeui
fjernet igen (kasseret).

Jeg har to spørgsmål om TCP protokollen.
- Hvad er årsagen til at to WinXP maskiner somme tider kan
kommunikere med NetBeui, men IKKE med TCP?
- Hvad er årsagen til at Win98 ikke kan styre både Internet og
Lokalnet med TCP, hvis adresserne vælges automatisk, men godt
hvis de vælges fast?

Er der ikke nogle experter her i gruppen som kan belyse og
opklare disse problemer?
Eller tager jeg helt fejl?

Erik Helmer Nielsen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-04-04 18:46

Erik Helmer Nielsen <ehelmer@boerne.invalid> skrev:
Wed, 21 Apr 2004 10:12:14 +0200 i dk.edb.netvaerk

>Eller tager jeg helt fejl?
Jeg mener tager jeg fejl angående mine 'problemer', er de
forkerte, indbildte, misforståede eller ?

Blot for at imødegå misforståelser.

Erik Helmer Nielsen