256MB 7 ns eller 512MB 8 ns?
Fra : Søren Tjagvad

Dato : 28-04-01 11:38

Hej

Jeg skal til at købe PC-133 RAM til en ny computer. Er det bedst at gå
efter kvantitet eller kvalitet? Det er måske i virkeligheden ikke så
ofte man får brug for mere end 256MB, men man ved jo aldrig...

Prisen er nogenlunde den samme.

Skal bruges sammen med:

Soltek SL-75kav bundkort
Athlon T-bird 1200/266
og desuden et Geforce 2 MX kort

Mvh
Søren

Fra : Morten Johansen

Dato : 29-04-01 10:16

Søren Tjagvad wrote:

> Jeg skal til at købe PC-133 RAM til en ny computer. Er det bedst at gå
> efter kvantitet eller kvalitet? Det er måske i virkeligheden ikke så
> ofte man får brug for mere end 256MB, men man ved jo aldrig...

Det afhænger nok meget af, hvilke programmer og hvilket styresystem, man
bruger, og om man har planer om at overclocke RAM'en. Bruger man mange
RAM-krævende programmer, siger det vel næsten sig selv, at meget RAM er
godt. Windows er i øvrigt også meget glad for RAM, især Windows 2000.

Skal RAM'en overclockes, skal man kigge på tilgangstiden, og her gælder at
jo lavere jo bedre. En tilgangstid på 8 ns betyder rent teoretisk, at
ramen kun kan køre 125 MHz (1000 ns/MHz / 8 ns), mens en tilgangstid på 7
ns giver knap 143 MHz. Disse tal angiver RAM'ens laveste hastighed,
hvorfor man i praksis vil opleve højere hastighed. Mærkevare-RAM er
almindeligvis bedre til at overclocke end noname.

Hilsen Morten

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 29-04-01 11:10

> [...]
> efter kvantitet eller kvalitet? Det er måske i virkeligheden ikke så
> ofte man får brug for mere end 256MB, men man ved jo aldrig...

Hvis du skal køre w2k, så ville jeg vælge 512MB. W98 tjaaa, lidt sværere
valg, men stadig 512MB, hvis ikke du skal overclocke FSB'en alt for meget.
Min 512 MB PQI kører fint 142MHz.