Udvidelse af netværk/Træk af kabler gennem~
Fra : Morten Schultz

Dato : 13-04-04 19:07

Hej,

Nu er jeg ikke den store haj til netværk, men har alligevel lidt mod
på at få det udbygget, og sat nogle stik op andre steder.

Jeg har et trådløst D-Link DI-624 router. Jeg er temmelig utilfreds
med kvaliteten af sendestyrken! Nogle gange har den problemer med at
finde min bærbare med D-Link DWL-610 kort, blot med 5 meters
mellemrum.
Nå, det var lidt af en side-kommentar.

Udfordringen står i, at jeg har to udlejningslejligheder, som jeg
gerne vil installere et net-stik i, således at jeg kan udleje
lejlighederne med internet-adgang.

Derfor:
1) Kan jeg trække et kabel fra min router (det går jeg da udfra), og
hvor kablet ender i en boks, som er "indmuret" på samme måde som en
almindelig el-kontakt. Således skal lejeren bare kunne stikke sit
netkabel i kontakten og derved komme på netværket.
Det ville jo nok være lidt lettere med det trådløse, men når det nu
ikke virker, så må denne måde være løsningen.
De to lejligheder ligger iøvrigt i kælderen, men der er ikke mere end
15 meter i "luft"-afstand til routeren, uanset hvor en lejer måtte
placere deres trådløse sender...
Hvilket type kabel skal jeg bruge, og har slut-boksen et specielt
navn/type?

2) Kan man instille routeren automatisk til at blokere for download af
filer, som f.eks. er større end 50 MB?

Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor styrken på mit trådløse
netværk er så katastrofalt ringe! Det er som om, at styrken er blevet
ringere, end da jeg købte routeren for 3 måneder siden! Nu kan jeg
opleve at den springer af og på netværket selvom både router og
pc-kort står det samme sted! Altså skiftevis får jeg meddelelsen
"network not avalible" og "Network stregnth: Excellent"!
Bemærk, at der kun er 1,5 meter imellem!
Kan det skyldes at routeren står tændt hele tiden?
Havde iøvrigt også samme problem med en Topcom router, men den byttede
jeg da jeg så tilbudet på D-link routeren, som jeg havde fået oplyst
om at havde en bedre kvalitet!

Mvh
Morten Schultz

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-04-04 20:01

morten_schultz@indbakke.dk (Morten Schultz) wrote:

>1) Kan jeg trække et kabel fra min router (det går jeg da udfra), og
>hvor kablet ender i en boks, som er "indmuret" på samme måde som en
>almindelig el-kontakt.

Det burde ikke være et større problem - Kig på 'kabling' siderne på nettet, f.eks.

http://www.kabling.dk/ eller http://www.praestkjaer.dk/dk/emner/telefoni/adsl-kabling-i-hjemmet.htm

<mlr>

Fra : René Jensen

Dato : 13-04-04 21:05

Morten Schultz wrote:
> [...]
> placere deres trådløse sender...
> Hvilket type kabel skal jeg bruge, og har slut-boksen et specielt

Det kan du sagtens. Et kablede Ethernet netværk kan håndtere 100m kabel
(så vidt jeg husker) før der skal være en repeater. Med hensyn til
netstik-dåse kan man få disse ved alm. elektrikere, og mange af dem kan
også tilbyde at sætte det op. Hvad det så reelt koster har jeg ingen
anelse om, men man kunne jo prøve at indhente et par tilbud, og så kunne
det måske være smart at placere flere end et netstik, hvis vi taler om
en lejelighed.
Netkablet du skal bruge er et ganske alm. UTP kabel med RJ45 stik, du
kan købe disse op til 30m færdig, før du skal foretage specielt
bestilling hos diverse computerforhandlere, her er Zitech ganske
rimelige med deres priser. Ønsker du selv at samle kablet, kan du hos
Brinck elektronik købe 100m kabel, ti RJ45 stik og criptang til ca.
4-500,- og så kan du selv samle kablerne i den længde du skal bruge.
Samlingen af kablerne er ikke så svært, se f.eks. vejledningen her:

http://www.brinck.dk/patch.asp

> 2) Kan man instille routeren automatisk til at blokere for download af
> filer, som f.eks. er større end 50 MB?

Det tror jeg ikke man kan. Men hvorfor skulle man vælge at blokere for
download af filer der er større end 50MB?

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Bjarke Søgaard

Dato : 15-04-04 22:10

On 13 Apr 2004 11:07:11 -0700, morten_schultz@indbakke.dk (Morten
Schultz) wrote:

>Hej,
---snip---
>Mvh
>Morten Schultz

Jeg vil anbefale dig at gennemtænke projektet igen - når det er til
udlejning!

El skal være på samme gruppe, ellers skal der laves jordudligning -
formentlig ikke noget problem.

Når man arbejder med netværk i kabler er det hensigtsmæssigt at have
jord samt fasen til den "rigtige" side, så netværkskablerne ikke skal
udligne 230V, hvis der er sjusket med hardwaren. En speciel gruppe til
brug for udstyr på netværket.

IP netværkene bør også være adskilt pr. lejemål - ellers skal man
stole på hinandens evner og omhyggelighed - virus, hackeraktivitet
osv.
Hvis ikke er der ingen hindring for at lejerne indbyrdes og evt. også
mod din(e) PC(ere) kan blive kan forsøge at finde "huller"

Med andre ord det er ikke gratis og det er ikke for amatørnisser, hvis
der skal sikres succes og ikke bare funktion!

God fornøjelse
/bjarke