sidder bag firewall og kan ikke overføre o~
Fra : a-a

Dato : 09-04-04 22:52

hej

jeg sidder på et kollegie med internet.

jeg har min egen faste ip adresse på netværket og kender også serverens.
Mit problem er at jeg ikke kan logge på eller få andre computere til at
connecte.
jeg har forsøgt med Remote Assistance / Remote Desktop Connection og at
sætte en FTP server op.

Jeg er godt klar over at de påglæende porte er lukkede i serveren, men
såørgsmålet er så om der er noget der kender programmer der kan sende filer
over fx port 80. Eller har en god ide til hvordan jeg kan få forbindelse.
Det skal lige siget at der ikke er mulighed for at få åbnet porte i serveren

Jeg har forsøgt mig med Messenger og ICQ, men forbindelsen er utrolig
langsom. ca. 3 Kbit/s og jeg sidder på en 2048/512 forbindelse

Mvh

a-a

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 07:15

a-a wrote:

> jeg sidder på et kollegie med internet.
> jeg har min egen faste ip adresse på netværket

Er den i en af disse serier;

10.*
172.16-31.*
192.168.*

> og kender også serverens.

Hvilken server? - og hvilken funktion har den?
Har den også en ip-adresse i en af ovenstående serier?

> Mit problem er at jeg ikke kan logge på

Logge på hvad?

> eller få andre computere til at connecte.

Til din pc? udefra Internettet, eller internt på kollegiet?

> jeg har forsøgt med Remote Assistance / Remote Desktop Connection

Hvis du ikke kan få forbindelse til / pinge en pc, som står på samme
netværk med kun en hub/switch imellem, så er der noget meget galt..

> og at sætte en FTP server op.

Har netværkets regler ikke noget stående om, at der ikke må sættes
servere op, som kan forventes at "sluge" al båndbredden?

> Jeg er godt klar over at de påglæende porte er lukkede i serveren, men
> såørgsmålet er så om der er noget der kender programmer der kan sende filer
> over fx port 80.

Jeg gætter måske forkert, men det er ret sandsynligt, at kollegiet har
en server stående, som bruger port 80 ind, til at vise en hjemmeside
for kollegiet.

> Eller har en god ide til hvordan jeg kan få forbindelse.

Bestil din egen ADSL-linie (eller dél en med nogle andre).
Check dog netværkets regler først.
Det er muligt, at de forbyder at man har en separat ADSL-linie med
forbindelse til kollegiets netværk, da det er en sikkerhedsrisiko,
fordi nogen evt. kunne cracke sig ind i din pc (og derved få adgang
videre ind på kollegiets netværk).

> Det skal lige siget at der ikke er mulighed for at få åbnet porte i serveren

Så er der ikke noget at gøre (bortset fra en separat ADSL-linie) og så
har du nok forklaringen på, hvorfor de ikke har forbudt f.eks.
FTP-servere, da de alligevel ikke kan nås udefra.

> Jeg har forsøgt mig med Messenger og ICQ, men forbindelsen er utrolig
> langsom. ca. 3 Kbit/s og jeg sidder på en 2048/512 forbindelse

Den forbindelse er vel delt med resten af kollegiet? - så kan man nemt
komme ned på modem-agtige hastigheder.

Fra : a-a

Dato : 10-04-04 11:45

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote in message

> Er den i en af disse serier;
>
> 10.*
> 172.16-31.*
> 192.168.*
jeg har en ip adresse i følgende serie: 192.168.

> Hvilken server? - og hvilken funktion har den?
> Har den også en ip-adresse i en af ovenstående serier?
Je gved ikke 100% om der er tale om en server, men den har en ip adresse der
godt kan pinges udefra: 80.160.161.xxx

> Logge på hvad?
jeg kan ikke logge på min computer udefra, og kan heller ikke logge på andre
computere der er udenfor det interne netværk

> Til din pc? udefra Internettet, eller internt på kollegiet?

> Hvis du ikke kan få forbindelse til / pinge en pc, som står på samme
> netværk med kun en hub/switch imellem, så er der noget meget galt..

jeg kan godt få forbindelse til de andre computere på netværket.

> [...]
>
> Jeg gætter måske forkert, men det er ret sandsynligt, at kollegiet har
> en server stående, som bruger port 80 ind, til at vise en hjemmeside
Kollegiet har ikke noget hjemmeside

> [...]
> forbindelse til kollegiets netværk, da det er en sikkerhedsrisiko,
> fordi nogen evt. kunne cracke sig ind i din pc (og derved få adgang

Jo det kunne være dejligt med en ADSL forbindelse, men nu er kollegiets
forbindelse ikluderet i huslejen og hurtig.

> [...]
> FTP-servere, da de alligevel ikke kan nås udefra.

> Den forbindelse er vel delt med resten af kollegiet? - så kan man nemt

Den forbindelse jeg normalt har til rådighed er på 2048/512, så der er nok
båndbredde. jeg tror det er fordi der ikke er åbnet nok porte til MSN og ICQ

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-04 13:47

a-a wrote:
> jeg har en ip adresse i følgende serie: 192.168.

Så har du en såkaldt ikke-global IP-adresse.
Den eneste måde at få forbindelse udefra til dem er via en NAT-router
(eller tilsvarende), som har en global IP-adresse.

> Je gved ikke 100% om der er tale om en server, men den har en ip adresse der
> godt kan pinges udefra: 80.160.161.xxx

Det skulle i så fald være den, som skulle være NAT-router for din
192.168. adresse.

> Kollegiet har ikke noget hjemmeside

Underligt, men det får de vel på et tidspunkt..

> Jo det kunne være dejligt med en ADSL forbindelse, men nu er kollegiets
> forbindelse ikluderet i huslejen og hurtig.

Du kan ikke få forbindelse udefra til en 192.168. adresse, uden at
pakker udefra omdirigeres, og sendes videre til de samme porte på din
pc, af serveren. Det er det, der menes med en NAT-router.

Som Alan Cox ville sige; "Tough Noogies".

Det kan så til gengæld undre mig hvorfor det i det hele taget virker.
Du må igang med at spørge netværksadministratoren, hvilke muligheder
du har, og dermed hvad man kan få til at virke.

> Den forbindelse jeg normalt har til rådighed er på 2048/512, så der er nok
> båndbredde.

Jeg tvivler stadig på, at du har den båndbredde helt for dig selv, til
"kollegiepris".

> jeg tror det er fordi der ikke er åbnet nok porte til MSN og ICQ

Antyder du, at der står i din netværksinformation, at der er "åbent"
for MSN og ICQ på en eller anden måde?

Fra : a-a

Dato : 10-04-04 14:15

> [...]
> "kollegiepris".

> Antyder du, at der står i din netværksinformation, at der er "åbent"

Tak for din hjælp, jeg tror jeg vil prøve og se om jeg kan få noget ud af og
kontakte netværksadministratoren.