trådløs netværk
Fra : jan g kristensen

Dato : 09-04-04 08:53

hej.

Jeg tænkte mig at købe noget trådløs netværks udstyr,
men.. jeg har nu en ruter fra cybercity, og den kan
jeg vel ikke bare skifte ud men en acces point som jeg
selv køber ? - trådløs hub/swits !!! er der noget der
heder sådan, jeg har lige nu en swits hvor jeg har kabler
fra ud til diverse maskiner, hvad heder de kort som man skal
have istedet netkort, og skal de komme fra samme firma,
eller er det standarden 802.xxx der skal være den samme.
hvor langt rækker trådløs netværk.

Mit spøgsmål kogt ned :

udbyder cybercity.
hvad skal jeg købe.

trådløs til 2 faste pc'er + en bærbar.

på forhånd mangetak.

jan

Fra : Jan Bachman

Dato : 09-04-04 11:15

>udbyder cybercity.
>hvad skal jeg købe.
Der er vel i bund og grund to slags access points (AP). Med og uden
router indbygget. Hvis du allerede har en router, så har du ikke behov
for en mere, og kan nøjes med at købe et alm. AP. Omvendt set så gider
man ikke have for mange kasser stående og bruge strøm. Du kunne i
teorien anskaffe én trådløse kasse, der samtidig kunne afløse din
router + switch. Men det efterlader et spørgsmål, om du kan udskifte
din router fra Cybercity. Jeg tvivler på om det ikke giver bøvl.

Som jeg ser det så kan du gøre to ting:

1. Det letteste. Anskaffe et. alm AP, der tilsluttes din switch, som
var det en PC. Du kan evt. slutte den til din router direkte, og
overflødiggøre din switch. Men det kræver at du afskriver dig
muligheden for at køre nogle PC'er kablet.

2. Det lidt mere besværlige. Anskaffe et AP med indbygget router +
switch. Den kan så afløse din nuværende switch. Den sættes i
forlængelse af routeren fra Cybercity.

/Jan

Fra : Morten Christensen

Dato : 09-04-04 12:23

jan g kristensen wrote:
> [...]
> selv køber ? - trådløs hub/swits !!! er der noget der
> heder sådan, jeg har lige nu en swits hvor jeg har kabler

Jeg kender ikke Cybercity's opsætning, men TDC's løsning består af et
seperat adsl-modem og en seperat router. Det giver mulighed for, at
bruge egen router eller en enkelt PC direkte i adsl-modemmet.

Hvis din Cybercity-løsning har adsl-modemmet og routeren bygget sammen i
en enhed, har du ikke den fleksibilitet.

De accesspoints, jeg har set, har indbygget en 4-ports 100 MB switch.
Nogen accesspoints har også indbygget en router og en wan-port, som kan
bruges til at forbinde det til adsl-modemmet eller til at adskille
ip-numrene på det trådløse net og det kablede net.

Et accesspoint med router kan enter forbindes til det kablede netværk
gennem wan-porten eller gennem en af de 4 fire lan-porte i switchen.
Bruger du en af de 4 lan-porte, skal du huske at slå dhcp-serveren fra.

Prisforskellen er så lille, at de fleste køber en router-model uanset om
de skal bruge routeren eller ej, for at være mere fremtidssikret.

Morten Christensen