Problemer med at lave modul (phpize)
Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-04-04 03:03

Hej,

Jeg har kløet mig nok i hovedbunden, så nu må jeg spørge de frådende
masser om hjælp.

Jeg skal til at pille i nogle custom moduler til PHP4. Dog, det er tre
år siden, jeg sidst fedtede med moduler (under API=20010901), men jeg
ville tro, at fremgangsmetoden var den samme i dag (under
API=20020429).

Min fremgangsmåde for den helt simple test er:

1. hente kildeteksten og pakke den ud
2. gå ind i ext/
3. køre: ./ext_skel --extname=pbfoo
4. gå ind i pbfoo/
5. køre phpize
6. køre ./configure
7. køre make

Dog, make returnerer blot med det samme:
==
Build complete.
(It is safe to ignore warnings about tempnam and tmpnam).
==
... og der bliver ikke genereret nogen .so.

Der er heller ingen succes, hvis jeg i stedet går ud i roden af
php-pakken og kører: ./configure --with-pbfoo=shared
Heller ikke med --enable-pbfoo og varianter. Der kommer ingen .so-fil
ud.

Hvad er det, jeg har overset eller misforstået angående phpize? Jeg er
ret overbevist om at jeg brugte den fremgangsmåde i sin tid.

(Linux, debian, testet med source til PHP4.3.4 og PHP4.3.6, der dog
bruger det samme API)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: "Der er et yndigt land" (og ikke "Det er et yndigt land")

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 17-05-04 14:33

Peter Brodersen wrote:

> Jeg har kløet mig nok i hovedbunden, så nu må jeg spørge de frådende
> masser om hjælp.

Fik du det til at virke?

> Min fremgangsmåde for den helt simple test er:

> [...]

Ved en simpel test (godt nok php5, men mon ikke build-proceduren er det
samme) sagde ext_skel til mig:

1. $ cd ..
2. $ vi ext/fez_test/config.m4
3. $ ./buildconf
4. $ ./configure --[with|enable]-fez_test
5. $ make
6. $ ./php -f ext/fez_test/fez_test.php
7. $ vi ext/fez_test/fez_test.c
8. $ make

og efter at køre step 1-6 kan jeg se at det virker fint.

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk