PHP med UnixODBC
Fra : Burns

Dato : 22-04-04 08:09

Jeg har kompileret min PHP med FreeTDS og kan (i PHP) få fat i en MSSQL 2000
database vha. "mssql_connect" m.v. Men nu har jeg brug for, at komme i
kontakt med min SQL 2000 server vha. en ODBC connection i PHP,
"odbc_connect".

Jeg har kompileret min PHP med --with-unixODBC og det er fint (ingen fejl),
men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg rent praktisk kommer videre
dérfra.Jeg kunne godt bruge nogle eksempler på brug til en SQL 2000. Er det
FreeTDS der skal tilrettes eller er det odbcinst.ini og odbc.ini der skal
rettes?

Jeg bruger følgende stump PHP kode til test:
$cn = odbc_connect("Driver={SQL
Server};Server=123.123.123.123;Database=DatabaseToConnectTo","myuser","userp
assword");

... og får denne fejl:
Warning: odbc_connect(): SQL error: [unixODBC][Driver Manager]Data source
name not found, and no default driver specified, SQL state IM002 in
SQLConnect in ....

IP adressen er naturligvis IP adressen på SQL serveren og
DatabaseToConnectTo er min database.

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-04-04 13:33

Burns wrote:
> [...]
> database vha. "mssql_connect" m.v. Men nu har jeg brug for, at komme i
> kontakt med min SQL 2000 server vha. en ODBC connection i PHP,

Du skal såvidt jeg ved sætte en dsn op i unixodbc, se følgende link:
http://networkpenguin.dyndns.org:8000/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3

--
Mvh. Nezar Nielsen

Fra : Burns

Dato : 22-04-04 16:50

> Du skal såvidt jeg ved sætte en dsn op i unixodbc, se følgende link:

http://networkpenguin.dyndns.org:8000/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3

Efter at have arbejdet med det i flere timer nu, er det lykkes mig at få det
til at virke fra en unixshell, "isql -v dsn usr psw". Jeg kan bare ikke få
det til at virke fra min webside (den kommer blot med samme fejl)!?
Jeg bruger følgende stump PHP kode: $connect = odbc_connect("dsn", "usr",
"psw");

Jeg har kompileret PHP med UnixODBC:
../configure --with-mysql=/usr/local/mysql --with-unixODBC --with-sybase-ct=/
usr/local/freetds --with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs

Skal der mere til end dét? Er det fordi min Apache/PHP slet ikke kan "se"
ODBC driveren?

Fra : Burns

Dato : 22-04-04 17:37

> [...]
> usr/local/freetds --with-apxs2=/usr/local/apache2/bin/apxs
>
> Skal der mere til end dét? Er det fordi min Apache/PHP slet ikke kan "se"

Efter at have genstartet min browser, kan jeg se at det rent faktisk ikke er
samme fejl der kommer. Nu går min Apache istedet ned med følgende log
(/var/log/messages), "kernel: pid 68882 (httpd), uid 65534: exited on signal
6".

Kan det være fordi min Apache køre som nobody og UnixODBC køre som root? Men
hvor sætter jeg de rettigheder?

FUT: dk.edb.system.unix

Fra : Burns

Dato : 23-04-04 21:50

> Kan det være fordi min Apache køre som nobody og UnixODBC køre som root?
Men
> hvor sætter jeg de rettigheder?

Ingen idéer?