dato?
Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 07-04-04 23:22

echo date("j. F Y", strtotime("2032-10-23"));

Hvordan får jeg denne stump kode til at skrive månederne på dansk?

er ny til php så skær det ud i pap :D

Mvh. Rune Thougaard Kristensen
--
www.rtk-design.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-04 23:46

"Rune Thougaard Kristensen" <spam@rtk-design.dk> wrote in

> echo date("j. F Y", strtotime("2032-10-23"));
>
> Hvordan får jeg denne stump kode til at skrive månederne på dansk?

Hvis du er heldig kan du bruge http://dk.php.net/setlocale - ellers
er der ingen direkte måder at gøre det på :/

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 08-04-04 00:23

> Hvis du er heldig kan du bruge http://dk.php.net/setlocale - ellers
> er der ingen direkte måder at gøre det på :/

Hvordan ser den "ikke" direkte" måde ud?

Mvh. Rune Thougaard
--
www.rtk-design.dk

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-04-04 01:48

Rune Thougaard Kristensen wrote:
> Hvordan ser den "ikke" direkte" måde ud?

Den går ud på at du selv laver et array med navnene i:

$maaneder = array(1 => "januar", 2 => "februar", ... osv.

og bruger så det.

--
Andreas Kleist Svendsen - usenetnospam@nau.dk <-- Ja den virker
Klan Caper Sapiens: http://www.capersapiens.dk

Fra : Rune Klausen

Dato : 08-04-04 02:02

"Rune Thougaard Kristensen" <spam@rtk-design.dk> wrote in message

> Hvordan ser den "ikke" direkte" måde ud?

$dato = date("j-m-y");
echo "$dato";
giver: 8-04-04
Men hvis der er navnene du ville ha' på dansk som Januar osv..
Så må du selv i gang

ellers er her et eksemple på hvordan du kan lave det i JS, hvor tiden kører
hele tiden

<!-- Begin
var dayarray=new
Array("Søndag","Mandag","Tirsdag","Onsdag","Thorsdag","Fredag","Lørdag")
var montharray=new
Array("Januar","Februar","Marts","April","Maj","Juni","Juli","August","Septe
mber","Oktober","November","December")

function getthedate() {

var mydate=new Date()

var year=mydate.getFullYear()
var day=mydate.getDay()
var month=mydate.getMonth()
var daym=mydate.getDate()

if (daym < 10) {
daym="0"+daym
}

var hours=mydate.getHours()
var minutes=mydate.getMinutes()
var seconds=mydate.getSeconds()

if (minutes<=9) {
minutes="0"+minutes
}

if (seconds<=9) {
seconds="0"+seconds
}

//change font size here
var cdate=daym+". "+montharray[month]+" "+year+" |
"+hours+":"+minutes+":"+seconds

if (document.all)
document.all.clock.innerHTML=cdate
else if (document.getElementById)
document.getElementById("clock").innerHTML=cdate
else
document.write(cdate)
}

if (!document.all&&!document.getElementById)
getthedate()

function goforit() {
if (document.all||document.getElementById)
setInterval("getthedate()",1000)
}

window.onload=goforit

// End -->

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-04-04 08:13

Rune Thougaard Kristensen wrote:

> echo date("j. F Y", strtotime("2032-10-23"));
>
> Hvordan får jeg denne stump kode til at skrive månederne på dansk?

Du ska' ha' fat i:

- http://dk.php.net/strftime
- http://dk.php.net/setlocale

Så vil du ende op med...

<?php
setlocale(LC_TIME, 'da_DK');

print strftime('%e. %B %Y', strtotime('2032-10-23'));
?>

Jeg har ikke testet om det virker ... men forhåbentlig! Mere vodoo er
der ik' i det!

- peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 11:41

Peter Farsinsen <peter_nej_@_tak_farsinsen.dk> wrote in

> setlocale(LC_TIME, 'da_DK');

Hvilket ofte ikke virker eller på andre måder giver problemer. Jeg
har endnu ikke mødt et webhotel hvor det gjorde.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 08-04-04 12:51

Henrik Stidsen wrote:

> Hvilket ofte ikke virker eller på andre måder giver problemer. Jeg
> har endnu ikke mødt et webhotel hvor det gjorde.

Har du prøvet med:

setlocale(LC_TIME, 'da_DK.ISO8859-1');

eller evt.

setlocale(LC_ALL, 'da_DK.ISO8859-1');

Det virker i hvert fald på mine hoteller...

Mvh
Tonni

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-04 18:11

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> wrote in

> Har du prøvet med:
>
> setlocale(LC_TIME, 'da_DK.ISO8859-1');
>
> eller evt.
>
> setlocale(LC_ALL, 'da_DK.ISO8859-1');
>
> Det virker i hvert fald på mine hoteller...

Har prøvet temmelig mange kombinationer af alt muligt, intet af det
virkede og så gad jeg ikke mere. Er ikke meget ved at lave scripts
der kun virker 1 ud af 10 steder...

Fra : Allan Johansen

Dato : 09-04-04 22:35

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Peter Farsinsen <peter_nej_@_tak_farsinsen.dk> wrote in

> Hvilket ofte ikke virker eller på andre måder giver problemer. Jeg
> har endnu ikke mødt et webhotel hvor det gjorde.

Hej Henrik og NG'en

Hmm... Jeg gør brug af nedenstående kode, og det virker hos min host som er
www.wannafind.dk.

setlocale(LC_TIME, "da_DK");
$today = strftime("%A d. %d. %B %Y kl. %T");

Mvh. Allan Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-04-04 00:18

Henrik Stidsen wrote:

> Hvilket ofte ikke virker eller på andre måder giver problemer. Jeg
> har endnu ikke mødt et webhotel hvor det gjorde.

[...] alle over een kam.

Min version af den historie er:

"Hvilket altid virker, og det i visse sammenhænge bedre end f.eks.
date()! Jeg har endnu ikke mødt et webhotel hvor det ikke gjorde."

Date() har åbenbart et par fejl der ka' betyde at W (ISO-8601 Ugenummer)
kan returnere noget "forkert", hvilket næsten gav mig grå hår. Jeg har
ik' lige yderligere beskrivelse af problemet, men der står med garanti
noget på php.net/date.

Jeg har brugt danske locals uden problemer ved i hvert fald fire
forskellige hosts, hvis de ik' har det installeret er det jo bare et
spørgemål om at sende dem en mail. Der er da ingen grund til at
genopfinde både skeen og den dybe, når arbejdet allerede er gjort.

- Peter