Anbefaling af ADSL-router
Fra : Meginjarder

Dato : 13-04-04 14:14

Til et ADSL-abo hos TDC søger jeg en god router. Wireless er ikke
nødvendigt, men jeg vil gerne have en vis form for firewall-funktion
indbygget. Hvad kan anbefales?

Hvis der er et bedre forum end dette at spørge, hvor skal jeg så
poste?

Megin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 13-04-04 14:41

Meginjarder <no_spam@nospam.dk> skrev :

>Hvis der er et bedre forum end dette at spørge, hvor skal jeg så
>poste?

news:dk.edb.netvaerk er det rigtige sted til spørgsmål om
routere.
--
Knud
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?

Fra : Martin Schultz

Dato : 13-04-04 18:42

Meginjarder <no_spam@nospam.dk> writes:

> Til et ADSL-abo hos TDC søger jeg en god router. Wireless er ikke
> nødvendigt, men jeg vil gerne have en vis form for firewall-funktion
> indbygget. Hvad kan anbefales?

Hvad skal du benytte den til? (Mere info om hvad der skal tilsluttes den
og hvordan den skal bruges)

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Meginjarder

Dato : 13-04-04 21:06

On 13 Apr 2004 19:42:07 +0200, Martin Schultz
<di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote:

>Hvad skal du benytte den til? (Mere info om hvad der skal tilsluttes den
>og hvordan den skal bruges)

Undskyld mig.

Privat brug, to computere. Måske en ftp-server. Spil og usenet, ikke
så meget af det der fildeling. Lav latency vigtigst. Firewall funktion
så jeg kan holde noget uønsket trafik inde/ude.

Meginjarder

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-04-04 09:59

On Tue, 13 Apr 2004 22:05:51 +0200, Meginjarder <not@revealed.com>
wrote:

>Privat brug, to computere. Måske en ftp-server. Spil og usenet, ikke
>så meget af det der fildeling. Lav latency vigtigst. Firewall funktion
>så jeg kan holde noget uønsket trafik inde/ude.

Overvej, om du ikke også vil have en printserver, så du kan tilslutte
din printer til routeren. Dermed kan du udskrive fra alle tilsluttede
pc'er, uanset hvilke pc'er der er tændt. Det er en rigtig god
funktion, og den koster ikke ret meget mere.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 13:09

Lars J. Helbo wrote:

> Overvej, om du ikke også vil have en printserver, så du kan tilslutte
> din printer til routeren.

Hvis det er en Windows GDI-printer, så virker det næppe at sætte den
til en printserver.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 14-04-04 15:17

On Wed, 14 Apr 2004 14:08:53 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens
C. Hansen [Odense]"> wrote:

>Hvis det er en Windows GDI-printer, så virker det næppe at sætte den
>til en printserver.

Nej, det er rigtigt. Det skal være en rigtig printer og med
Centronics-interface - USB dur selvfølgelig heller ikke; men det er en
særdeles praktisk løsning, som man bør have med i overvejelserne, når
man køber router, specielt fordi en printerport i routeren ikke koster
ret meget ekstra.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Torben Schou Jensen

Dato : 10-05-04 14:49

"Meginjarder" <no_spam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
> indbygget. Hvad kan anbefales?
>
> Hvis der er et bedre forum end dette at spørge, hvor skal jeg så

Den Cisco SOHO 77 der blev leveret med min ADSL forbindelse hos Tiscali er
default opsat til at yde rimelig god beskyttelse.
Den lader alt indgående trafik gå til kun 1 maskine, og med en hub koblet på
er andre maskiner godt beskyttet.
Jeg ved ikke om TDC tillader brug af SOHO 77 i deres netværk.
Mvh
Torben

Fra : Hans

Dato : 10-05-04 17:57

Torben Schou Jensen wrote:
> [...]
> koblet på er andre maskiner godt beskyttet.
> Jeg ved ikke om TDC tillader brug af SOHO 77 i deres netværk.

Ork jo, den skal blot sættes op til DHCP-baseret ethernet på wan-siden, men
kan den det?

Alle routere er tilladt på TDC's forbindelse, bare de opfylder ovenstående.
Af samme årsag har jeg fravalgt CC, da jeg ikke vil være bundet af deres
oldnordiske ATM-udstyr.

/ Hans

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-05-04 18:19

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
> oldnordiske ATM-udstyr.

Mener du at ATM er forældet eller at CC bruger forældet udstyr?
Ingen af delene er tilfældet

Men det er da rigtigt at deres løsning ikke er særlig fleksibel

Fra : Hans

Dato : 10-05-04 18:37

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message
>
> Mener du at ATM er forældet eller at CC bruger forældet udstyr?
> Ingen af delene er tilfældet
>
> Men det er da rigtigt at deres løsning ikke er særlig fleksibel

Med oldnordisk mener jeg en teknik som stort set alle andre adsludbydere
ikke anvender mere. At CC stadigvæk fastholder PPPoA gør, at kunden er
tvunget til at bruge CC's routerløsning. Både Cisco 677 og 678 er mig
bekendt ikke i produktion længere, og derfor er tilbudet ZyXEL's 650r til
nye kunder, og de som oplever nedbrud på deres gamle Ciscoudstyr. 650r er
såmænd en udmærket router, men ikke i den konfiguration som CC leverer den,
hvor 2/3 dele af dens funktioner er fjernet, og dens ydevne på CC's net er
noget ringe i forhold til de ældre Cisco modeller.

Jeg forstår udmærket at CC fastholder teknikken, da det vil være en enorm
udskrivning at konvertere til ethernet, men det fastlåser de kunder som
gerne vil anvende andet udstyr på deres forbindelse.

/ Hans

Fra : HKS

Dato : 10-05-04 23:25

> [...]
> hvor 2/3 dele af dens funktioner er fjernet, og dens ydevne på CC's net er
> noget ringe i forhold til de ældre Cisco modeller.

Er det muligt at få de funktioner tilbage som er fjernet med nyt firmware ?
Og hvad mener du med den har nedsat ydelse? Og, hvilke funtioner har de
iøvrigt fjernet ?

Er der tale om den forsinkelse på nogen sekunder inden den loader websider
som andre åbenbart har oplevet ?.

Min bror har lige fået internet ved CC med samme router og han har osse
forsinkelse på 5-8 sekunder hvergang han åbner en ny hjemmeside, sjovt nok
havde de aldrig hørt om det problem da han ringede til supporten. Men han
var da velkommen til at ringe tilbage til CC hvis han fandt ud af noget.

Er selv RET interesseret i at finde ud af om det er noget crap da jeg selv
får linie ved CC om 14 dage. Men da jeg ikke har skrevet under på noget
endnu nogen steder vil jeg da ikke have det hvis det ikke er noget der kan
løses.

Surfer meget og gider da ikke sidde og glo hver gang jeg smutter på en ny
side.

/Hks.

Fra : Hans

Dato : 11-05-04 00:04

HKS wrote:
> "Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote in message

> Er det muligt at få de funktioner tilbage som er fjernet med nyt
> firmware ? Og hvad mener du med den har nedsat ydelse? Og, hvilke
> funtioner har de iøvrigt fjernet ?

Det er stort set hele den avancerede opsætning og firewall-indstillinger der
er fjernet, så hvilke settings CC har foretaget bag de udladte funktioner må
stå hen i det uvisse. Om alle settings kan tilvejebringes ved upload af
Zyxel's egen firmware er et godt spørgsmål. Jeg ved at emnet har været oppe
og vende flere gange i CC's interne grupper, men ingen har kunnet komme med
et kvalificeret bud. Der er dog ikke nogen tvivl om, at man vil være på egen
boldgade overfor supporten, hvis man ændrer firmwaren i routeren, da de
muligvis bliver afskåret fra adgang via Telnet fra wan-siden, noget jeg
personligt ikke ville have det godt med, at der er adgang udefra via Telnet,
men det er en anden sag.

> [...]
> sjovt nok havde de aldrig hørt om det problem da han ringede til
> supporten. Men han var da velkommen til at ringe tilbage til CC hvis

Det er præcis de symptomer du beskriver, og der er en del som har fået
problemet løst ved at slå uPnP funktionen fra i routeren, men det har
desværre ikke løst problemet hos alle.

> [...]
> noget der kan løses.
>
> Surfer meget og gider da ikke sidde og glo hver gang jeg smutter på

Helt enig, men der bliver udgivet ny firmware til routeren fra CC's
jævnligt, så jeg tror nu nok de arbejder på sagen. Rent teknisk kører CC's
net ganske udmærket uden nævneværdige udfald, og deres support fungerer også
ganske tilfredsstillende, men de har altså noget bøvl med at få konfigureret
deres routere lige for tiden, hvilket en hel del har givet udtryk for i de
sidste måneder.

/ Hans

Fra : Martin Schultz

Dato : 11-05-04 08:35

On Mon, 10 May 2004 19:37:21 +0200, Hans wrote:
> [...]
> hvor 2/3 dele af dens funktioner er fjernet, og dens ydevne på CC's net er
> noget ringe i forhold til de ældre Cisco modeller.

Du kan godt bruge Zyxels egen firmware til en Cybercity Zyxel 650R. Du skal
blot være opmærksom på at der er lidt mere opsætning at lave (Der er ikke
længere nogen Cybercity setup).

Hvad er det for ting du mener der mangler i cybercity firmwaren?

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Hans

Dato : 11-05-04 09:31

Martin Schultz wrote:

> [...]
> (Der er ikke længere nogen Cybercity setup).
>
> Hvad er det for ting du mener der mangler i cybercity firmwaren?

Prøv og hent manualen til 650r hos Zyxel.

Bag menupunktet Security på CC's udgave er der kun ganske få settings, hvor
imod på en standard 650r er der en full feature firewall, hvor du kan
opsætte de regler i alle de retninger du ønsker, hvilket er en ret væsentlig
feature på denne router.

/ Hans

Fra : HKS

Dato : 11-05-04 13:07

> [...]

Burde være muligt at få kørende alligevel håber jeg hvis man skiftede.

> imod på en standard 650r er der en full feature firewall, hvor du kan
> opsætte de regler i alle de retninger du ønsker, hvilket er en ret
væsentlig
> feature på denne router.

Lyder som en ok router alligevel, HVIS man skifter firmware. Man kunne jo
prøve med routeren som std. Og hvis den så ikke kører ordenlig, kunne man jo
prøve at ringe til support og overtale dem til at sige god for firmware
upgrade.

Hans, har du fjernet CC opsætning på din egen router ?

/Hks

Fra : Hans

Dato : 11-05-04 13:32

HKS wrote:

> [...]
> at sige god for firmware upgrade.
>
> Hans, har du fjernet CC opsætning på din egen router ?

Nej - Jeg er Tele2 kunde og anvender en Zyxel Zywall 2, men har en ven der
er CC kunde og som nomalt kører med en Cisco 678, der altid har kørt godt.
Han havde på et tidspunkt problemer med sin linie, og CC's support sendte
ham en 650r, da de mistænke 678'eren som værende defekt. Han fik imidlertid
så dårlig ydevne på forbindelsen med 650'eren at han kontaktede mig, og i
fællesskab fandt vi ud af at der manglede hele firewall'en og en del andre
opsætninger, da jeg sad med manualen og han brugte web-interfacet. Heldigvis
viste det sig, at fejlen på hans linie var spoofing udefra, og han kunne
derfor returnere 650'eren til CC.

Der er nok ingen problemer i at uploade ny firmware i routeren, men jeg har
en mistanke om at CC har låst for upload af konfiguationsfilen, der er
nødvendig for at alle settings bliver tilgængelige. Det kan være at Hks kan
svare be- eller afkræftende på dette.

/ Hans

Fra : Morten Davidsen

Dato : 11-05-04 15:24

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> HKS wrote:
[snip en masse tekst]
> [...]
> en mistanke om at CC har låst for upload af konfiguationsfilen, der er
> nødvendig for at alle settings bliver tilgængelige. Det kan være at Hks
Jeg kan ikke be- eller afkræfte det sidste du nævner, men CC udkommer også
med opdaterede versioner af deres egen firmware som kan findes på
http://firmware.homepage.dk
Men hensyn til ydeevne har den nyeste firmware v3.40 (kl.4) b2 rettet en del
ting som ihvertfald for mit vedkommende har fået den til at køre helt fint.

/MD

Fra : Martin Schultz

Dato : 12-05-04 09:00

On Tue, 11 May 2004 14:32:05 +0200, Hans wrote:

> [...]
> nødvendig for at alle settings bliver tilgængelige. Det kan være at Hks kan

Via ftp kan du sagtens uploade en ny konf fil.

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.