Adsl afstandsproblem
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 14:14

Hej

Jeg sidder her på en TDC adsl 512/128, som vi desværre oplever udfald på.
Her lige en ping op mod Opasia.dk

Ping-statistikker for 194.192.82.30:
Pakker: Sendt = 1666, modtaget = 1599, tabt = 67 (4% ta
Beregnet tid for rundtur i millisekunder:
Minimum = 20ms, Maksimum = 573ms, Gennemsnitlig = 25ms

En TDC teknikker har tidligere oplyst at problemerne skyldes, at vi bor
lige på grænsen til hvor det er muligt at have ADSL. Sidste gang fik
teknikker dog tilnærmelsesvis løst problemet. Han gav os den bedste linje
han kunne måle sig frem til centralen. Men nu oplever vi problemet igen,
hvilket betyder internetet hænger med mellemrum, og vi får timeouts ind i
mellem i news. Og bliver smidt af tjenester som messenger. Det sjove ved
det er vi har haft ADSL i et par år, og har først været her i år vi har
oplevet problemerne

Det hjælper vel ikke at skifte leverandør, for de stiller vel ens krav
til kablerne her ud?`

Eneste holdbare løsning jeg kan se er noget lignende Sonofons FWA, så vi
undgår telefonlinjerne? Hvad ser I af muligheder?

Carsten Sørensen

cs at sleepy dot dk

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 13-04-04 16:31

"CS" <askmeforanaddress> wrote in

> Det sjove ved det er vi har haft ADSL i et par år, og har
> først været her i år vi har oplevet problemerne

Ses ofte. Kabler bliver dårlige med tiden og en dag kan det bare ikke
klare kravene mere.

> Det hjælper vel ikke at skifte leverandør, for de stiller vel ens krav
> til kablerne her ud?`

Nej, du vil næppe vinde noget ved det. Evt. kan du prøve at høre din
udbyder om du kan låne en alternativ router/modem/whatever og se om det
ændrer noget. Indimellem kan man være heldig.

> Eneste holdbare løsning jeg kan se er noget lignende Sonofons FWA, så
> vi undgår telefonlinjerne? Hvad ser I af muligheder?

Ja, FWA er eneste alternativ hvis man stadig ønsker en "linje" til
relativ lav pris.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 13:34

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> skrev i en meddelelse

> Ses ofte. Kabler bliver dårlige med tiden og en dag kan det bare ikke
> klare kravene mere.

Hmm, gør ikke situationen bedre, da kablerne er ret nye. Max 5 år gamle

> Nej, du vil næppe vinde noget ved det. Evt. kan du prøve at høre din
> udbyder om du kan låne en alternativ router/modem/whatever og se om det
> ændrer noget. Indimellem kan man være heldig.

Okay tænkte jeg nok

> Ja, FWA er eneste alternativ hvis man stadig ønsker en "linje" til
> relativ lav pris.

Skulle vi gerne have ja. Nok forkert gruppe, men findes der andre
udbydere af FWA end Sonofon?

> --
> Mvh. Simon Haugaard Pedersen

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 14-04-04 20:03

> Hmm, gør ikke situationen bedre, da kablerne er ret nye. Max 5 år
> gamle

Alle ledere fra centralen og ud på jeres adresse blev lavet for 5 år
siden? :) Jeg formoder at i bor i en afstand fra centralen der nærmer
sig smertegrænsen for om ADSL kan køre eller ej - og at jeres ledere
langsomt er blevet dårligere, hvilket har gjort udslaget.

> Skulle vi gerne have ja. Nok forkert gruppe, men findes der andre
> udbydere af FWA end Sonofon?

Arrownet, men rygterne om dette firma taget i betragtning, så ville jeg
dog vælge Sonofon. Dermed ikke sagt at nogle har haft gode erfaringer
med Arrownet og andre dårlige med Sonofon.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 20:41

> Alle ledere fra centralen og ud på jeres adresse blev lavet for 5 år
> siden? :)

Ja det går jeg ud fra. Kan dog ikk huske det med sikkerhed.

> Jeg formoder at i bor i en afstand fra centralen der nærmer
> sig smertegrænsen for om ADSL kan køre eller ej - og at jeres ledere
> langsomt er blevet dårligere, hvilket har gjort udslaget.

Ja det med afstanden er korrekt. Det er blevet opgivet at få det til at
køre på en skole der ligger 400 m længere ude. Og ja lederne er
sandsynligvis blevet dårligere. Vi har før kørt 256/128 og problemet
faldt sammen med TDCs generelle opgradering til 512/128, men en teknikker
kunne heller ikk få det til at køre stabilt ved den lave hastighed.

> Arrownet, men rygterne om dette firma taget i betragtning, så ville jeg
> dog vælge Sonofon. Dermed ikke sagt at nogle har haft gode erfaringer
> med Arrownet og andre dårlige med Sonofon.

Ja det er klart, men bliver der et skift, bliver det nok Sonofon - I håb
om der er direkte udsyn til en mast med FWA

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-04-04 20:43

On Tue, 13 Apr 2004 15:30:37 +0000 (UTC), Simon Haugaard Pedersen
<spam@email.dk> wrote:

>"CS" <askmeforanaddress> wrote in

>Ses ofte. Kabler bliver dårlige med tiden og en dag kan det bare ikke
>klare kravene mere.

Tror nu ikke det har noget med dette at gøre...

Men rent støjmessigt på kablerne.. Da ADSL udstråler en del støj, da
hele frekvens spektrummet bliver brugt.. og der vil med flere og flere
ADSL installationer på de kobberpar der er i kablet, komme mere og
mere Xtalk mellem de forskellige linier. og så falder
signal/søjforholdet jo, og så dem med de dårligste linier vil jo først
falde ud. Det var blandt andet derfor man ikke ville op mere end Kbit
i upload, for mere end det støjer meget. men det er jo slut, fordi man
vel mente det ikke var noget problem.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 14-04-04 23:33

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in

> [...]
> falde ud. Det var blandt andet derfor man ikke ville op mere end Kbit
> i upload, for mere end det støjer meget. men det er jo slut, fordi man

Så du modsiger faktisk dig selv til sidst :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 15-04-04 20:50

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
(...)
> [...]
> falde ud. Det var blandt andet derfor man ikke ville op mere end Kbit
> i upload, for mere end det støjer meget. men det er jo slut, fordi man

Du har selvfølgelig ret i at jo flere ADSL linier der er i en kabelbinder jo
lavere SNR, men ADSL
er faktisk ikke ret slem mod sig selv, så længe der køres non-overlapped
(det gøres der overalt i DK).

Non-overlapped vil sige at upstream og downstream transmitteres i
forskellige frekvensbånd, hvilket reducerer
near-end xtalk meget betragteligt - og forstyrrelsen bliver mindre jo
længere kabel der er tale om.

Det er meget værre hvis der deployes f.eks. SHDSL (SHDSL transmitterer up-
og downstream i samme bånd) i samme binder!

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-04-04 07:59

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> wrote in message
> Det er meget værre hvis der deployes f.eks. SHDSL (SHDSL transmitterer up-
> og downstream i samme bånd) i samme binder!

Er det til gengæld ikke sådan at SHDSL ikke forstyrrer "sig selv" ret meget?

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 16-04-04 19:24

> "Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> wrote in message
>
> Er det til gengæld ikke sådan at SHDSL ikke forstyrrer "sig selv" ret
meget?

SHDSL forstyrrer også sig selv relativt meget. Grunden skal søges i at SHDSL
benytter en echo-cancelled
tranmissions teknologi hvor der sendes og transmitteres i samme
frekvensbånd. Det betyder at hvis to
SHDSL linier ligger i samme binder vil modtageren se et ret kraftigt signal
fra den ved siden af liggende linie.

Ved ADSL er Tx og Rx frekvenssepararet så det kraftige signal fra den ved
siden af liggende sender er i et andet
frekvensbånd end det som modtageren benytter.

ADSL forstyrrer iøvrigt også SHDSL ret meget.

Hvis det har interesse kan jeg lave nogle simuleringer for at vise de
forskellige scenarier.

Mvh Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-04-04 20:27

> SHDSL forstyrrer også sig selv relativt meget.

OK, jeg mener bare at kunne huske at det var en af de fordele der blev
omtalt da jeg første gang læste om SHDSL

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 17-04-04 09:49

> "Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> wrote in message
>
> OK, jeg mener bare at kunne huske at det var en af de fordele der blev
> omtalt da jeg første gang læste om SHDSL

Det har sikkert været i sammenligning med HDSL og HDSL2, hvor SHDSL (som jo
er en afløser for HDSL/HDSL2) ganske rigtigt er mere immun.

-Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-04-04 16:45

> Det har sikkert været i sammenligning med HDSL og HDSL2, hvor SHDSL (som
jo
> er en afløser for HDSL/HDSL2) ganske rigtigt er mere immun.

OK, jeg har læst det som om det også gjaldt i sammenligning med ADSL
Tak for info

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-04-04 10:48

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> wrote in

> Hvis det har interesse kan jeg lave nogle simuleringer for at vise de
> forskellige scenarier.

Gerne!

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 17-04-04 17:37

"Simon Haugaard Pedersen" <spam@email.dk> wrote in message
> "Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> wrote in

> Gerne!

Will do - Jeg har en smule travlt men i løbet af næste uge vender jeg
tilbage med nogle resultater.

Mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 12:14

"CS" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eneste holdbare løsning jeg kan se er noget lignende Sonofons FWA, så vi
> undgår telefonlinjerne? Hvad ser I af muligheder?

Få TDC ud igen - en fra linieafdelingen. Bed ham om at måle på både
strækningen fra centralen og ud til første tårnnummer (ja, sådan hedder det)
Det er de skabe, der står i vejsiden, hvor der står telefonselskabert navn
på, havd endten det er KTAS eller Jysk Telefon. O.S.V Det er det tykke
kabel, der går fra centralen, der kan være fejl på ind til tårnet. Er der
det mindste i vejen med det, så bed om at få et andet tårnnr. Tårnnr. der
det lederpar i det tykke multikabel, og er der kapasitet nok, skulle der
ikke være problemer med at få en ledning, der er så støjfri som muligt.

Er den side så først OK, kan han begynde at måle fra tårnnr. og ud til
monopolstikket der, hvor du bor. Disse forhold kan betyde en hel del, når
man bor på grænsen for din hastighed - en grænse, der kan ligge på omkring 8
km.

TDC garanterer ikke muligheden for fejlfri internetforbindelse alle steder
ifg. egne regler, så nogen gang skader det ikke at være til stede, når
teknikeren er der - og jeg har aldrig haft problemer med at tale med dem.
Karsten H. Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 13:30

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> ikke være problemer med at få en ledning, der er så støjfri som muligt.

Har indtryk af det var det en teknikker gjorde for et par måneder siden.
Mener vi fik det bedste "tårnnr" fremt til centralen. Jeg talte dog
aldrig selv med ham, men i følge min far var det, der blev gjort.
Teknikkeren skulle have udtalt noget med at frosten på virkede kobberen i
negativ retning, og det kunne være årsagen den gang. Men næppe nu

> [...]
når
> man bor på grænsen for din hastighed - en grænse, der kan ligge på

Ja er der selvfølgelig noget om

> [...]
> ifg. egne regler, så nogen gang skader det ikke at være til stede, når
> teknikeren er der - og jeg har aldrig haft problemer med at tale med

Nej okay. Tak for input.

> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen

CS

cs at sleepy dot dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-04-04 20:04

On Wed, 14 Apr 2004 14:30:10 +0200, "CS" <askmeforanaddress> wrote:

>Teknikkeren skulle have udtalt noget med at frosten på virkede kobberen i
>negativ retning, og det kunne være årsagen den gang. Men næppe nu

Jo laverekobber temperatur jo lavere dæmpning, det kan dog godt have
negativ betydning for forbindelselserne,. hvor 2 metaller modarbejder
hinanden.

Fra : anders majland

Dato : 20-04-04 19:28

> [...]
> monopolstikket der, hvor du bor. Disse forhold kan betyde en hel del,
> når man bor på grænsen for din hastighed - en grænse, der kan ligge

Desværre kan den også være meget lavere ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk - med ~5-6km til centralen
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-04 23:22

meddelelse news:c63r51$e03$1@sunsite.dk...

> Desværre kan den også være meget lavere ...
>

> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk - med ~5-6km til centralen
> email address in header is not valid

Bad luck. Jeg har åbenbart været heldig 2 gange (forrige og nuværende bopæl
i hver sin ende af landet) med ca. samme afstand til centralen.
Karsten H. Jensen

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 22-04-04 09:13

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in

> Desværre kan den også være meget lavere ...

Ja, som regel begynder der at komme problemer ved ca. 5000m.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen