Flere offentlige/faste ip-adresser m Bredb~
Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 02-04-04 14:57

Hej

På min arbejdsplads har vi brug for at have direkte adgang til hver enkelt
arbejdsstation over Internettet. Den smarteste måde mener jeg så er ved at
hver enkelt arbejdsstation har en offentlig ip-adresse.

Jeg har snakket med TDC og de mener jo det er muligt hvis man køber flere
ip-adresser. Men jeg ville være træt af at skulle have deres
præ-konfigurerede router stående.

Så er mit spørgsmål til jer: Kan man købe en router der kan køre på bredbånd
professional og håndtere flere offentlige ip-adresser og som jeg også selv
kan konfigurere til det / finde hjælp til det her på nettet?

Alternativt: Er der nogen herinde der kan hjælpe med opsætning af sådan en?
mod betaling selvfølgelig?

Mvh
Jacob Jørgensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-04 15:59

"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> professional og håndtere flere offentlige ip-adresser og som jeg også selv
> kan konfigurere til det / finde hjælp til det her på nettet?

Er det BB Prof ADSL eller SHDSL?
Til ADSL kan du bruge en vilkårlig ether-ether router, de fås i Aldi fra 300
kr.
Til SHDSL skal du bruge noget med et SHDSL-modem, det er mere bøvlet og
noget dyrere

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 02-04-04 16:03

> [...]
300
> kr.
> Til SHDSL skal du bruge noget med et SHDSL-modem, det er mere bøvlet og

Det er ADSL. Jeg troede stadig det kørte over ATM? (er routeren ikke noget
dyrere til ATM) Eller det gør det måske ikke mere?

Mvh
Jacob

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-04 16:09

"Jacob Jørgensen" <jacob.joergensen@FJERNdanwest.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ADSL. Jeg troede stadig det kørte over ATM? (er routeren ikke noget
> dyrere til ATM) Eller det gør det måske ikke mere?

Jo, hvis den er gammel kører den ATM og så er routeren dyr.
Men hvis det er tilfældet kan du få den konverteret til ethernet, som er den
nye standard.
Det koster muligvis et gebyr, men det er næppe uoverskueligt.

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 02-04-04 16:58

> [...]
den
> nye standard.
> Det koster muligvis et gebyr, men det er næppe uoverskueligt.

Det lyder da alletiders. Vi har ikke Bredbånd Prof nu, så hvis vi får det
installeret engang i fremtiden, vil det jo så være eth.

Jeg takker.

Mvh
Jacob

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-04-04 16:03

Jacob Jørgensen wrote:
> På min arbejdsplads har vi brug for at have direkte adgang til hver enkelt
> arbejdsstation over Internettet. Den smarteste måde mener jeg så er ved at
> hver enkelt arbejdsstation har en offentlig ip-adresse.

Hvis du dermed mener at IP-masquerering ikke er en mulighed, så er det
jo løsningen.

> [...]
> professional og håndtere flere offentlige ip-adresser og som jeg også selv
> kan konfigurere til det / finde hjælp til det her på nettet?

Såvidt jeg kan se, så leverer TDC Bredbånd professionel med
skillefilter, modem og Ethernet 10/100BaseT interface lige som med den
private løsning. Så kan du jo koble en hvilken som helst router til.
Det er muligt at de billigste ikke kan håndtere flere IP-numre på
ydersiden. Jeg har ikke checket.
Alternativt kan du jo gøre som mange andre og sætte en mindre
Linux-maskine op som router. F.eks. med http://gibraltar.at/

> Alternativt: Er der nogen herinde der kan hjælpe med opsætning af sådan en?
> mod betaling selvfølgelig?

Det er da muligt.

Peter

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 02-04-04 16:57

Hej

> Hvis du dermed mener at IP-masquerering ikke er en mulighed, så er det
> jo løsningen.

Det er jeg ikke klar over hvad er. Men det skal måske tilføjes at alle vores
arbejdsstationer skal køre den samme service på samme port.

> [...]
> private løsning. Så kan du jo koble en hvilken som helst router til.
> Det er muligt at de billigste ikke kan håndtere flere IP-numre på

Jeg tror ihvertfald godt at man kan få en router til under 1000, som kan
klare det. Så er det jo så op til den enkelte og vurdere om det er dyrt.

> Alternativt kan du jo gøre som mange andre og sætte en mindre
> Linux-maskine op som router. F.eks. med http://gibraltar.at/

Det tror jeg ville koste mere end de 1000 kr hvis jeg skulle sætte den op,
selvom min timeløn ikke ligger langt over de 100

Jeg vender måske lige tilbage til dig, hvis jeg ikke selv kan finde ud af
det.

Mvh
Jacob

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-04-04 17:06

Jacob Jørgensen wrote:

> Det er jeg ikke klar over hvad er. Men det skal måske tilføjes at alle vores
> arbejdsstationer skal køre den samme service på samme port.

.... og nås ude fra Internettet? Ja så skal de jo have hvert sit IP.
kært barn har mange navne, men "IP-masq" er bare sædvanelige koncept med
at lade en router mappe et antal interne IP-numre til et eksternt og
huske på hvilke forbindelser der hører til hvilken intern maskine.

> Jeg tror ihvertfald godt at man kan få en router til under 1000, som kan
> klare det. Så er det jo så op til den enkelte og vurdere om det er dyrt.

Små routere er ved at blive meget billige. Hvis ikke det var fordi jeg
allerede havde en diskløs 486, der klarede opgaven fint, så ville jeg
nok også købe en færdig-løsning.
Tilgengæld har jeg jo så alt den fleksibilitet Linux-kernen giver m.h.t.
routing.

> Det tror jeg ville koste mere end de 1000 kr hvis jeg skulle sætte den op,
> selvom min timeløn ikke ligger langt over de 100

:)

Spørgsmål: Skal der være nogen form for traffik-filtrering? Ellers kan I
jo bare sætte en switch op.
.... ikke at jeg anbefaler det, men du har ikke nævnt noget om kravene
til firewall funktionalitet.

Peter