ADSL bredbåndskrig på vej
Fra : Kevin Simpson

Dato : 30-03-04 16:07

Tele2 kommer torsdag med helt nye priser på ADSL.
Tiscali snakker også om at de har noget i gære.
Hvad der kommer til at ske er meget spændende.
Og det er jo os kunder det kommer til gode!

Er der andre der ved mere om hvad der sker,
så opdater denne tråd.

Mvh. Kevin

Se linket..
http://www.jp.dk/bors/artikel:aid=2345054/

Tele2 vil udfordre TDC på ADSL selvom det koster - dir

KØBENHAVN, March 30 (Reuters) - Teleselskabet Tele2 vil udfordre TDCs
dominerende position på ADSL-markedet og sænker nu prisen på de hurtige
bredbåndsforbindelser, selvom det vil koste selskabet penge.

Det siger det svenskejede Tele2's markedsdirektør Thomas Nistrup til Reuters
tirsdag efter selskabets pressemeddelelse om, at Tele2 vil sparke en
priskrig i gang.

- Vi tror på, at vi skal tjene penge på det her, men det varer lang tid. Det
er med is i maven, vi gør det. Men vi gør det for at få en større
markedsandel, siger Thomas Nistrup.

Tele2 sidder nu på en markedsandel på det danske bredbåndsmarked på fem pct.
og regner med at overhale markedets nuværende nummer to, Cybercity, der har
ni pct. af markedet. TDC dominerer med en andel på 79 pct. ifølge den
seneste statistik fra IT- og Telestyrelsen.

I dag får TDC penge for hvert ADSL-abonnement, konkurrenterne sælger, fordi
TDC sidder på kobberet til telefonledningerne.

I sidste uge vedtog Folketinget et lovforslag, der skulle lette konkurrencen
på ADSL-markedet. Men de mindre internetudbydere mener, at lovforslaget kun
giver nogle få præciseringer, der ikke vil ændre på det overordnede
konkurrencebillede.

Derfor kalder Tele2-direktøren også selskabets prissænkninger for en
politisk sag.

- Det er klart, at en regulering af markedet vil være den største hjælp.
Hver gang vi sælger et produkt, får TDC også noget ud af det, siger
Tele2-direktøren. Hos TDC betegner man konkurrentens sænkede priser som en
"tilpasning" af markedet.

- Det giver ikke grund til handling. Vi har stadig konkurrencedygtige
produkter, siger direktør Gert Rieder for privatområdet hos TDC.

Han mener endvidere, at der trods TDCs monopol på kobberet er lige vilkår
for alle udbydere på markedet, fordi kobberprisen er reguleret.

Fra : Muldeberg

Dato : 30-03-04 17:58

"Kevin Simpson" <zima_dk@NOSPAM.hotmail.com> wrote in

Uiiii, betyder det så at CyberCity så knalder vores 3Mbit/128 op
til 4Mbit/128 uden mer pris for at holde på os ?
--
Muldeberg aka "Mulde"
muldemail@[DELETE-THIS]yahoo.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-03-04 18:13

On Tue, 30 Mar 2004 10:58:04 -0600, Muldeberg wrote:

> "Kevin Simpson" <zima_dk@NOSPAM.hotmail.com> wrote in
>
> Uiiii, betyder det så at CyberCity så knalder vores 3Mbit/128 op
> til 4Mbit/128 uden mer pris for at holde på os ?

Jeg ville ærgre mig hvis det var mig Næh sæt upload op istedet så
skal du se en mand juble!

128 i upload er til, at græde snot over :-/

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : SoS

Dato : 31-03-04 00:41

<snip>
> 128 i upload er til, at græde snot over :-/

Og hvad skulle man bruge 4mbit til hvis man kun havde 128kbit op?

Fra : Per

Dato : 31-03-04 08:57

"SoS" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> <snip>
>
> Og hvad skulle man bruge 4mbit til hvis man kun havde 128kbit op?

Og hvad har dette med indlægget at gøre?

Fra : Tommy Fer

Dato : 05-04-04 08:53

"SoS" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> <snip>
>
> Og hvad skulle man bruge 4mbit til hvis man kun havde 128kbit op?

Jeg benytter min 3mbit fuldt ud tit.... den burde havde 128kbit men har
300kbit upload....

mvh Tommy Fer

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 30-03-04 20:07

On Tue, 30 Mar 2004 17:07:24 +0200, "Kevin Simpson"
> [...]

>Han mener endvidere, at der trods TDCs monopol på kobberet er lige vilkår
>for alle udbydere på markedet, fordi kobberprisen er reguleret.

Der er grund til mange ha, men til den sidste. Det er udelukket at der
eksisterer folk, der kan vurdere om kobberprisen er rimelig, og
udelukket at der kommer det.
--
Svend Olaf

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-04-04 09:16

"Svend Olaf Mikkelsen" <svolaf@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Der er grund til mange ha, men til den sidste. Det er udelukket at der
> eksisterer folk, der kan vurdere om kobberprisen er rimelig, og
> udelukket at der kommer det.

LRAIC baserer sig ikke på "folk", men på markedskræfter i mere liberale
markeder.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 31-03-04 09:29

On Tue, 30 Mar 2004 17:07:24 +0200, "Kevin Simpson"
<zima_dk@NOSPAM.hotmail.com> wrote:

>Tele2 kommer torsdag med helt nye priser på ADSL.

Jamen så er det jo godt, at jeg netop har opsagt mit abonnement hos
Tele2, for at vende tilbage til TDC (efter 7 måneder). For hvis Tele2
sænker priserne og igen får mange kunder, så vil der jo sikkert gå
kage i deres system. Det kender vi jo.

>- Det giver ikke grund til handling. Vi har stadig konkurrencedygtige
>produkter, siger direktør Gert Rieder for privatområdet hos TDC.

Det sagde de også sidste sommer, og så sænkede de alligevel priserne
et par måneder senere.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : H.S.

Dato : 31-03-04 12:35

"Lars J. Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> Tele2, for at vende tilbage til TDC (efter 7 måneder). For hvis Tele2
> sænker priserne og igen får mange kunder, så vil der jo sikkert gå

Jeg er godt nok ligeglad med hvor billigt Tele2 laver deres ADSL, jeg vil
aldrig mere være kunde hos dem, på nogen måde.
Mage til amatør foretagende skal man lede længe efter.

Hvis man kigger på min konto hos dem, så må 'klage' delen fylde flere MB.

Fra : René

Dato : 31-03-04 14:25

On Wed, 31 Mar 2004 10:29:08 +0200, Lars J. Helbo wrote:

>Det sagde de også sidste sommer, og så sænkede de alligevel priserne
>et par måneder senere.

Jeps det er godt der er konkurrence. For var der ikke det, var det
udelukket TDC der bestemte priserne og så var vi 10 år tilbage i
tiden.

Hilsen René

Fra : Jan

Dato : 31-03-04 12:45

Hej NG,

Hold da kæft, hvor alle de tuder over tele2 - Jeg er nu sikker på at det
ikke er tele2 der laver problemerne med deres ADSL. De er tvunget til at
bruge TDC's kobber og er i TDC's vold. Jeg ved at TDC nedpriotere kunder hos
andre selskaber..... så det er ikke tele2 man skal brokke sig over.

Jan

Fra : Dres

Dato : 31-03-04 13:49

I news:406aaf3f$0$301$edfadb0f@dread11.news.tele.dk skrev
Jan følgende:

[ ... ]
> ..... så det er ikke
> tele2 man skal brokke sig over.

Vel egentlig mere korrekt: det er ikke kun Tele2 man skal brokke sig
over.

http://sda-net.dk/ + http://skabelsen.info/
*** Alle med debatforum ***

Fra : René

Dato : 31-03-04 14:27

On Wed, 31 Mar 2004 13:45:03 +0200, Jan wrote:

> [...]
>bruge TDC's kobber og er i TDC's vold. Jeg ved at TDC nedpriotere kunder hos
>andre selskaber..... så det er ikke tele2 man skal brokke sig over.

Jeps derfor brug CC som et rigtigt god alternativ til TDC. CC kører
også næsten udelukkende på deres eget net.

Hilsen René

Fra : KsNa

Dato : 31-03-04 15:40

"Jan" <jan@s-p.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke er tele2 der laver problemerne med deres ADSL. De er tvunget til at
> bruge TDC's kobber og er i TDC's vold. Jeg ved at TDC nedpriotere kunder

"jeg ved" er jo stærke ord, det må betyde at du har beviser.

Mvh.
Kim

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 31-03-04 15:41

> [...]
>
> Hold da kæft, hvor alle de tuder over tele2 - Jeg er nu sikker på at det
> ikke er tele2 der laver problemerne med deres ADSL. De er tvunget til at

Der er ingen der er tvunget til at bruge TDC's kobber. Tele2 kan da sagtens
grave deres eget kobber ned.

> og er i TDC's vold.

Tja, en aftale har de jo nok, men den er vel friviiligt indgået fra begge
parter :)

> Jeg ved at TDC nedpriotere kunder hos andre selskaber..... så det er ikke
tele2 man skal brokke sig over.

Nedprioriter i forhold til hvad? Mon ikke vi havde hørt om det, hvis TDC
havde brudt nogle kontrakter - eller du har måske ligefrem dokumentation for
din påstand?

/Tobias

Fra : Buster

Dato : 31-03-04 15:46

så må jeg høre til en af de få i danmark der ikke har problemer med tele2.
gik fra 790.kr(tdc) til 530.kr(tele2) for den samme opkobling

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 31-03-04 16:15

"Buster" <Buster1972@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> så må jeg høre til en af de få i danmark der ikke har problemer med tele2.
> gik fra 790.kr(tdc) til 530.kr(tele2) for den samme opkobling

Hvad svarer du på?

Fra : Dres

Dato : 31-03-04 16:30

I news:406ae091$0$290$edfadb0f@dread16.news.tele.dk skrev
Tobias Nielsen følgende:

> Hvad svarer du på?

Han svarer nok ikke på noget, siden han ikke bruger sædvanlig
citatteknik

Fra : Dres

Dato : 31-03-04 16:29

I news:Xns94BDAAD447B87Buster1972hotmailcom@63.223.5.254 skrev
Buster følgende:

> så må jeg høre til en af de få i danmark der ikke har problemer med
> tele2. gik fra 790.kr(tdc) til 530.kr(tele2) for den samme opkobling

Jeg havde da heller ingen problemer med min linie da jeg var hos
Tele2. De siger blot at de ikke kan levere der hvor jeg bor nu.

Fra : iddqd

Dato : 31-03-04 18:26

Tobias Nielsen wrote:

> Nedprioriter i forhold til hvad? Mon ikke vi havde hørt om det, hvis TDC
> havde brudt nogle kontrakter - eller du har måske ligefrem dokumentation for
> din påstand?

Jeg ved ikke hvilken viden Jan sidder inde med, men hvis man har fulgt
lidt så har man set TDC gang på gang først levere det aftalte til
konkurenterne i sidste øjeblik inden der bliver retsager ud af det. Hvis
ikke det er forsøg på bevidst at opnå fordele i forhold til
konkurenterne, så ved jeg ikke hvad du vil kalde det.

Men hvorfor skulle TDC ikke gå til grænsen, der er jo ingen firmaer som
ønsker at hjælpe deres konkurrenter. At det så er noget svineri i stil
med den måde Microsoft operer på er en anden sag, det var jo desværre
ikke til at forvente andet.

Mvh

Bruno (Som gerne undgår at støtte monopoler når det er muligt)

--
To mail me write to iddqdATworldonline.dk (U know what 2 do)

More of these http://www.westocykler.dk would mean less cars and less
polution.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-03-04 18:37

iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> writes:

>Jeg ved ikke hvilken viden Jan sidder inde med, men hvis man har fulgt
>lidt så har man set TDC gang på gang først levere det aftalte til
>konkurenterne i sidste øjeblik inden der bliver retsager ud af det.

Har vi nu også det? Er der nogen, der har lagt sag an mod TDC
- og i så fald for hvad? Er der nogen, der rent faktisk ville
have haft en sag, hvis de have besluttet sig for at sagsøge?

>Bruno (Som gerne undgår at støtte monopoler når det er muligt)

Der er ingen monopoler i den danske telebranche. Der er ét
firma, der er større end de andre, men det er så også det.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 02-04-04 00:29

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> iddqd <DontUse@ThisAdress.Ever> writes:
>
> Der er ingen monopoler i den danske telebranche. Der er ét
> firma, der er større end de andre, men det er så også det.

Jeg ved ikke hvad man så skal kalde den situation, hvor et selskab sidder
på alt "last mile" kobberkabel, og konkurrenterne ikke har noget ?

Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-04-04 23:34

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> writes:

>Jeg ved ikke hvad man så skal kalde den situation, hvor et selskab sidder
>på alt "last mile" kobberkabel, og konkurrenterne ikke har noget ?

"Foran"?

TDC har jo købt og betalt kobberet. De andre kan bare komme i
gang med at grave, hvis de skulle ha' de lyster.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 02-04-04 00:43

> TDC har jo købt og betalt kobberet.

Nej, de fik det vel mere eller mindre foræret af Lykketoft og Co......
Det svarer jo til at vi forærer motorvejsnettet til et tysk firma.
Hvis Lykketoft og Co. havde udskilt det hedengangne TeleDanmark i 2
selskaber, og beholdt det ene selskab, lad os kalde det kabelstyrelsen
(tænk på banestyrelsen i dag og DSB), så havde konkurrencen mellem
teleselskaberne været mere fair, i det alle så ville kæmpe på ens vilkår,
da de alle skulle købe adgang til kunden hos kabelstyrelsen (til samme
pris)....

> De andre kan bare komme i
> gang med at grave, hvis de skulle ha' de lyster.

Ja og nej. Det er ikke altid muligt at få gravetilladelelse(r)....

Jens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-04-04 23:47

>Nej, de fik det vel mere eller mindre foræret af Lykketoft og Co......

Det er sådan set underordnet. Fra politisk side har man solgt
kobberet, og så er den jo ikke længere (udover de forpligtelser
der følger med at være et stort teleselskab).

>Ja og nej. Det er ikke altid muligt at få gravetilladelelse(r)....

Jeg har ikke hørt om nogen, der har fået nej til at grave. Det
kan tage sin tid, men hvis man har en god grund, er der altid
mulighed for at få lov.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 02-04-04 21:26

Hej

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

>Det er sådan set underordnet. Fra politisk side har man solgt
>kobberet, og så er den jo ikke længere (udover de forpligtelser
>der følger med at være et stort teleselskab).

Njae, man kunne jo 'nationalisere' det igen ! - Det ser vi netop i
disse dage med elforsyningens 'hovedveje'.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : René

Dato : 02-04-04 14:49

On Thu, 1 Apr 2004 22:34:09 +0000 (UTC), Klaus Ellegaard wrote:

>TDC har jo købt og betalt kobberet. De andre kan bare komme i
>gang med at grave, hvis de skulle ha' de lyster.

Det gør Telia også i øjeblikket i stor stil på hovedfærdselsårer og i
større virksomheder, altså graver kabler ned.

Hilsen René

Fra : John

Dato : 31-03-04 22:55

> [...]
hos
> andre selskaber..... så det er ikke tele2 man skal brokke sig over.

Det er vel ikke TDC's skyld, at samtlige medarbejdere hos Tele 2's såkalde
support er inkompetente og ikke fatter en skid.

Mvh

John

Fra : Hans

Dato : 31-03-04 23:22

"John" <jk7410@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jan" <jan@s-p.dk> skrev i en meddelelse

> hos
>

> Det er vel ikke TDC's skyld, at samtlige medarbejdere hos Tele 2's såkalde
> support er inkompetente og ikke fatter en skid.

Det vil jeg nu ikke give dig ret i. Jeg har kun haft positive oplevelser med
deres support, og har altid fået kvalificerede svar på mine spørgsmål. Hvis
der er problemer bliver de undersøgt og rettet, men jeg starter heller ikke
en samtale med alle kløerne ude, hvilket man sjældent opnår noget positivt
ved.

/ Hans

Fra : John

Dato : 01-04-04 15:14

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> en samtale med alle kløerne ude, hvilket man sjældent opnår noget positivt

Det gjorde jeg skam heller ikke - før jeg ringede ind femte gang vedrørende
det samme problem der stadig ikke var blevet løst - så blev jeg sku' gal :(

Til gengæld har jeg aldrig oplevet problemer med deres regninger - dem har
de sku' haft styr på.

Mvh

John

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-04-04 15:29

Hans wrote:
> [...]
> en samtale med alle kløerne ude, hvilket man sjældent opnår noget positivt

Det er rigtigt... det er sjældent selve medarbejderne ved Tele2, der er
problemet. I modsætning til hos TDC, så skal man ikke tigge sig gennem
flere niveauer af "pseudo-supportere" for at komme til at snakke med en,
der ved hvad Internettet er.

Derimod er der så tilgengæld igen og igen problemer med Tele2's teknik
med talrige netafbrydelser til følge og der er næsten altid ventetid på
en halv time i telefonen (eller 3-4 uger på email) før man faktisk
kommer igennem til deres ellers udemærkede supportere.
.... der så alligevel sjældent kan gøre noget konkret ved problemet for
når skidtet bryder ned uden nogen god forklaring, så må man bare vente
på at de debugges.

Peter - som også genovervejer sit Tele2-abonnement kraftigt i disse dage.

Fra : Dres

Dato : 01-04-04 16:00

I news:yGVac.627$Eq4.349@news.get2net.dk skrev
Peter Mogensen følgende:

> Peter - som også genovervejer sit Tele2-abonnement kraftigt i disse
> dage.

Tja, hvis deres nye priser er rigtige (det er de vel, for de står jo
på deres hjemmeside) så overvejer jeg da kriaftigt om jeg ikke igen
skulle gøre et forsøg på at få dem til at levere adsl på min nye
adresse, for jeg er da virkelig tiltrukket af en 512/512 linie til kr.
340 pr. måned.

Den Tele2 linie jeg havde inden jeg flyttede kørte virkelig fint og
uden problemer og til min fulde tilfredshed.

Fra : René

Dato : 01-04-04 16:50

On Thu, 1 Apr 2004 17:00:25 +0200, Dres wrote:

> [...]
>skulle gøre et forsøg på at få dem til at levere adsl på min nye
>adresse, for jeg er da virkelig tiltrukket af en 512/512 linie til kr.

Se nu sker der noget. Hvis den pris holder og de andre udbydere ikke
følger bare lidt med. Så er det da også noget jeg overvejer... Endelig
er der en udbyder der rykker lidt i uploaden. selvom CC bare fungerer
uden problemer, er der altså forskel på 340,- for en 512/512 og 499,-
hos CC for samme linie.
Så dårlige kan Tele2 da heller ikke være var?

Hilsen René

Fra : Dres

Dato : 01-04-04 17:10

I news:rbeo601rifokmmio0qcrba4vretaife80r@4ax.com skrev
René følgende:

> Se nu sker der noget. Hvis den pris holder

Det gør den vel, når den nu står på deres hjemmeside!

> [...]
> 512/512 og 499,- hos CC for samme linie.
> Så dårlige kan Tele2 da heller ikke være var?

Jeg kan kun sige at *min* linie kørte uden problemer. Men ifølge de
interne grupper (som jeg kunne læse medens jeg stadig var koblet op
gennem Tele2) var der altså dengang temmelig mange der havde problemer
med at de langt fra fik den hastighed de betalte for.

Men der er vist også noget om at de har fået opgraderet et eller andet
i deres systemer så det problem skulle være blevet løst.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-04-04 17:15

Dres wrote:
> [...]
> gennem Tele2) var der altså dengang temmelig mange der havde problemer
> med at de langt fra fik den hastighed de betalte for.

Jeg får den hastighed jeg betaler for, men der har tilgengæld været
mange (over 5) længere nedbrud i de sidste 6-7 måneder. Bl.a. p.g.a.
deres DHCP-server, der sender nonsens tilbage til min router i ny og næ.

> Men der er vist også noget om at de har fået opgraderet et eller andet
> i deres systemer så det problem skulle være blevet løst.

Det forhindrede det ihvertfald ikke i at være nede i over 12 timer
tidligere i dag.

Peter

Fra : SoS

Dato : 01-04-04 22:26

<snip>

> Det forhindrede det ihvertfald ikke i at være nede i over 12 timer
> tidligere i dag.

12 TIMER!!! Jeg tror ikke jeg har haft så meget nedetid tilsammen efter
jeg startede med at ha adsl (sommeren 2000, først worldonline, siden
tdc)
Det ville jeg ikke kunne leve med, må bare håbe at tdc/cc følger trop :)

SoS

Fra : René

Dato : 02-04-04 14:48

On Thu, 1 Apr 2004 23:26:14 +0200, SoS wrote:

> [...]
>tdc)
>Det ville jeg ikke kunne leve med, må bare håbe at tdc/cc følger trop :)

Den situation er vi også noget til har selv CC. Det er skide godt men
omend lidt dyrt. Men stadig billigere end TDC for en 512/128

Hilsen René

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 01-04-04 09:00

On Wed, 31 Mar 2004 13:45:03 +0200, "Jan" <jan@s-p.dk> wrote:

> [...]
>bruge TDC's kobber og er i TDC's vold. Jeg ved at TDC nedpriotere kunder hos
>andre selskaber..... så det er ikke tele2 man skal brokke sig over.

Det har du helt ret i. Det er faktisk min hovedbegrundelse for at gå
tilbage til TDC. Så længe tingene kører er det jo fint nok. Men hvis
der en dag er fejl på linien, så er det for mig bedre, at være ved det
selskab, som ejer ledningerne og som derfor selv kan rette fejlen.

Nej, det er ikke spor fair; men jeg skal altså bruge en fungerende
forbindelse.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org