adsl forbindelse på landet...
Fra : Lene Thorup

Dato : 24-03-04 20:53

Hej alle,

Vi er flyttet fra vores dejlige stofanet forbindelse, og skyndte os at
bestille en ny forbindelse - nemlig tiscalis tilbud 512/128 til 295 kr. pr.
mdr.

Så langt så godt - vi er flyttet på landet, og jeg har fået at vide, at
centralen ligger 6,7 kilometer væk. Anyway tdc har været og lave det stik,
der er endelig forbindelse. Meen forbindelse er meget langsom synes jeg, og
jeg fik timeout osv ret tit.

I min nød ringede jeg så til Tiscalis support her til aften, og efter lang
tids søgen og kiggen kunne han se, at den forbindelse vi fik lige nu svarede
til 96/128. Forbindelsen kunne ikke være bedre desværre. Han vil dog så
undersøge om de kunne gøre noget, men han mente det ikke.

Så mens jeg venter på dommen fra tiscali vil jeg meget gerne høre fra jer -
om I har prøvet noget lign?.

Jeg er ikke interesseret i en modemforbindelse, men synes omvendt det er
lidt forkert at betale for 512/128 og få 96/128. Så er der nogen der kender
udbydere, hvor jeg kan betale mindre og få den lave forbindelse?. Jeg tror
ikke tiscali udbyder det - men er der nogen der tror de vil lave en
specialpris til os? (eller er jeg helt naiv).

På forhånd tak.

Hilsen
Lene

mail: lene snabela thorup.de

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 24-03-04 20:59

On 2004-03-24, Lene Thorup <ingenvirus@tilmig.invalid> wrote:
> [...]
> ikke tiscali udbyder det - men er der nogen der tror de vil lave en
> specialpris til os? (eller er jeg helt naiv).

Jeg tror ikke der er ret meget at gøre når I bor så langt væk fra
centralen... så skal kobberet være ekstra ordinært godt, og det lyder
det ikke til at være... personligt tror jeg ikke der er noget at
gøre....

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 21:22

> [...]
> til 96/128. Forbindelsen kunne ikke være bedre desværre. Han vil dog så
> undersøge om de kunne gøre noget, men han mente det ikke.

Hmm... bor selv langt fra centralen. Kan dog ikke huske hvor langt. Vi
kan lige trække en 512/128 efter TDC tekniker målte sig frem til den
bedste linje. Men for mig lyder det som om der er fejl på linjen, som en
teknikker burde være i stand til at finde (dårlige samlinger osv fra dig
og til centralen).

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 24-03-04 22:24

> [...]
>til 96/128. Forbindelsen kunne ikke være bedre desværre. Han vil dog så
>undersøge om de kunne gøre noget, men han mente det ikke.
[...]

Det lyder usandsynligt... 7 kilometer er noget nær grænsen.

De 96/128 kan muligvis øges lidt ved at ændre den hastighed routeren
trainer med, eller forsøger på at traine op med, hos Tiscali. Hvis du
er heldig, kan du få den til at køre 128/128. :)

Hvis du selv har forlænget kabler mellem vægstikket og routeren skal
det naturligvis kortes ned. Der skal helst ikke sidde mere end højst 2
meter telefonkabel. Men ellers kunne jeg godt forestille mig at der
ikke er noget at gøre... Med mindre TDC har centraludstyr tættere ved,
end Tiscali? Eller er det det samme?

/Henrik

Fra : Peiter

Dato : 25-03-04 16:42

Henrik Koksby Hansen <news@k0ksby.dk> wrote in message > Det lyder usandsynligt... 7 kilometer er noget nær grænsen.

> [...]
> meter telefonkabel. Men ellers kunne jeg godt forestille mig at der
> ikke er noget at gøre... Med mindre TDC har centraludstyr tættere ved,

Sikke dog en gang VRØVL !!!!

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 25-03-04 22:14

>Sikke dog en gang VRØVL !!!!
[...]

Jeg vil gerne vide hvad jeg har sagt forkert ...

/Henrik

Fra : Martin Schultz

Dato : 25-03-04 22:18

pba@it-group.dk (Peiter) writes:

> Sikke dog en gang VRØVL !!!!

Hvad mener du? Jeg vil da sige at Henriks oplysninger er ganske korrekte.

Martin

ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : SoS

Dato : 26-03-04 05:57

<snip>

Hvaba?

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 26-03-04 08:50

> Det lyder usandsynligt... 7 kilometer er noget nær grænsen.

enig

> De 96/128 kan muligvis øges lidt ved at ændre den hastighed routeren
> trainer med, eller forsøger på at traine op med, hos Tiscali. Hvis du
> er heldig, kan du få den til at køre 128/128. :)

Det giver ikke så meget mening - I forvejen er linien vel sat op til at
træne til max. 512 kbps.
I dette tilfælde vil CPE og CO automatisk forsøge at opnå den bedst mulige
forbindelse
under de givne forhold mht. kabeldæmpning og støj. I Lene's tilfælde er det
så 96 kbps downstream.

Hvis man skal forbedre bit raten kan der leges med N, R, D og S parametrene
hvilket måske kunne give
en forbedret performance, men jeg tvivler på at udbyderen er villig til at
ændre på disse parametre for
individuelle kunder.

En anden mulighed er at få måle og eventuelt identificeret eventuelle
støjkilder som kan være den
begrænsende faktor. Er det selve kabeldæmpningen kan man ikke gøre så
forfærdeligt meget...

> Hvis du selv har forlænget kabler mellem vægstikket og routeren skal
> det naturligvis kortes ned. Der skal helst ikke sidde mere end højst 2
> meter telefonkabel.

Længden af kablet mellem væg og router er ligegyldig i den sammenhæng! Husk
på at på den anden side af
vægstikket er der 7 km kabel som skal ses i forhold til de få meter kabel.

>Men ellers kunne jeg godt forestille mig at der
> ikke er noget at gøre... Med mindre TDC har centraludstyr tættere ved,
> end Tiscali? Eller er det det samme?

Jeg vil tro at Tiscalis og TDCs udstyr står på den samme central.

--
Mvh Steen, M.Sc.EE
xDSL standardisation & Research Engineer

Fra : Martin Schultz

Dato : 26-03-04 10:56

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> writes:

> [...]
> forbindelse
> under de givne forhold mht. kabeldæmpning og støj. I Lene's tilfælde er det

Routeren kan i mange tilfælde ikke selv finde den optimale hastighed.
Du kan ofte få en bedre forbindelse ud af at sætte routeren og
central udstyr til en fast hastighed.

> Længden af kablet mellem væg og router er ligegyldig i den sammenhæng! Husk
> på at på den anden side af
> vægstikket er der 7 km kabel som skal ses i forhold til de få meter kabel.

De 7 kilometer kabel er af en helt anden type og kvalitet end de normale tlf
forlænger kabler man kan købe.

> Jeg vil tro at Tiscalis og TDCs udstyr står på den samme central.

Langfra sikkert. TDC har ADSL udstyr på en del flere centraler samt
"lokale" teknik huse.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-03-04 13:18

"Martin Schultz" <di030007@NO.SPAM.diku.dk> wrote in message

> Routeren kan i mange tilfælde ikke selv finde den optimale hastighed.
> Du kan ofte få en bedre forbindelse ud af at sætte routeren og
> central udstyr til en fast hastighed.

Det er ikke min erfaring.

Men det afhænger selvfølgelig af den specifikke DSLAM, hvor man (på nogle)
skal definere
om det er performance eller effektforbrug som der skal optimeres imod.

Handshake delen af ADSL standarden definerer en funktionalitet hvor CPE og
CO forsøger
at opnå den bedst mulige performance på et givent loop. Hvis den
"automatiske" træningssekvens
kun kan opnå f.eks 96 kbps, vil resultatet af at tvinge CPE og CO til en
højere hastighed være at linket
ikke kan opnå showtime.

I det tilfælde hvor din metode virker vil jeg mene at de pågældende chipsets
ikke er optimalt implementeret.

Husk

> De 7 kilometer kabel er af en helt anden type og kvalitet end de normale
tlf
> forlænger kabler man kan købe.

Tjo - men dæmpningen er som funktion af længden og på 10-20 meter bliver
ikke væsentligt dæmpet. Det er mere vigtigt at kablet ikke ligger således at
støj fra andre kilder kobler over.

> Langfra sikkert. TDC har ADSL udstyr på en del flere centraler samt
> "lokale" teknik huse.

Telefon kablet fra et givent hus ender vel i den samme central?

-Steen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-04 13:29

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Telefon kablet fra et givent hus ender vel i den samme central?

Det er 100% sikkert, men oftets jo.
Telefonkablet (som kan have et eller flere par) ender i en fordeler. Denne
fordeler er forbundet til en central via et hovedkabel og eventuelt flere
fordelere. I områder med tæt bebyggelse og flere centraler kan der godt være
alternativitet i kablingen.

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 15:02

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Det kan jeg bekræfte. Jeg har været ude for at skulle have nyt tårnnr. -
Selvfølgelig valgte vi da den bedste af de frie linier.
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-03-04 16:44

"Steen Garbers Enevoldsen" <steenge@yahoo.dk> writes:

> [...]

Det er min at det nogen gange godt kan have effekt.

> Husk
> kabel.

> tlf
>
> Tjo - men dæmpningen er som funktion af længden og på 10-20 meter bliver
> ikke væsentligt dæmpet.

Det er ikke min oplevelse.

>Det er mere vigtigt at kablet ikke ligger således at
> støj fra andre kilder kobler over.

Det er også vigtigt.

> Telefon kablet fra et givent hus ender vel i den samme central?
Nej ikke nødvendigtvis. TDC kan godt have central udstyr i fx. teknik huse
som tiscali ikke har.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-03-04 19:07

> Det er min at det nogen gange godt kan have effekt.

Med andre ord: En CPE og CO kombination kan kun opnå 96 kbps, hvorefter
du forcer linien til f.eks 128 kbps - og så går de i showtime?

Kan du nævne CPE og CO modeller, eller endnu bedre hvilke chipsets der er
tale om?

> Det er ikke min oplevelse.

Kan du eventuelt give mig nogle kabelparametre på det kabel du snakker om?
Så kan jeg lave en simulering på hvor stor effekten er.

> Nej ikke nødvendigtvis. TDC kan godt have central udstyr i fx. teknik
huse
> som tiscali ikke har.

OK.

-Steen

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-03-04 17:42

> [...]

> Med andre ord: En CPE og CO kombination kan kun opnå 96 kbps, hvorefter
> du forcer linien til f.eks 128 kbps - og så går de i showtime?

Nej men linien kan få bedre flow af at blive sat til en fast hastighed-

> [...]
> >

> Kan du eventuelt give mig nogle kabelparametre på det kabel du snakker om?
> Så kan jeg lave en simulering på hvor stor effekten er.

Nej desværre. Det jeg testede med var almindeligt tlf. kabel fra en
TDC butik.

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 28-03-04 19:24

> Nej men linien kan få bedre flow af at blive sat til en fast hastighed-

Jeg forstår ikke hvad du mener med flow?

> Nej desværre. Det jeg testede med var almindeligt tlf. kabel fra en
> TDC butik.

OK - Her er vi så bare uenige. Almindeligt telefonforlænger kabel er som
regel 26AWG CU, hvor
dæmpningen fra DC til 1.1MHz ikke har praktisk betydning for længder under
10-20 meter. Det er
værre at de kabler i nogle tilfælde ikke er parsnoet. Men selvfølgelig er
det da som udgangspunkt
altid en god ide at bruge bedst muligt kabel, ikke mindst da prisforskellen
ikke er voldsomt stor længere.

Mvh Steen

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 26-03-04 11:26

> [...]
>forbindelse
>under de givne forhold mht. kabeldæmpning og støj. I Lene's tilfælde er det
[...]

Ja og det er en estimeret måling, som ikke nødvendigvis er endegyldig
- så vidt jeg ved fastsættes denne, når CPE trainer op mod CO alt
efter forholdene på det tidspunkt. Jeg har set flere eksempler på, at
denne bitrate ændrer sig ved retrain. Derudover er det også min
erfaring, at SNR ændrer sig (ikke drastisk, men dog en smule), hvis
man nedsætter den maksimalt tilladte bitrate. Og 96 er ikke langt fra
128 ...

Det er dog marginaler og hastigheden vil aldrig komme i nærheden af
512 hverken den ene eller den anden vej...

> [...]
>hvilket måske kunne give
>en forbedret performance, men jeg tvivler på at udbyderen er villig til at
[...]

N, R, D og S siger mig ikke noget, umiddelbart. Men jeg ved da, at det
er signal-støj forholdet, der bestemmer hvor høj bitrate man kan
anvende.
Vil man evt. kunne få noget ud af at tvinge CPE til at sende med mere
power?

>En anden mulighed er at få måle og eventuelt identificeret eventuelle
>støjkilder som kan være den
>begrænsende faktor. Er det selve kabeldæmpningen kan man ikke gøre så
>forfærdeligt meget...
[...]

Enig.

> [...]
>på at på den anden side af
>vægstikket er der 7 km kabel som skal ses i forhold til de få meter kabel.

Det er jeg ikke enig i.

Der benyttes almindeligt telefonkabel og stik, som, hver især,
bidrager til dæmpning og modificering af lederens karakteristik,
generelt og det er min erfaring, at flere anvender kabel af alt for
ringe kvalitet til, at man kan se bort fra det.

Det er ikke nødvendigvis tilfældet, men, hvis Lene har sat en 15 meter
kabeltromle købt i brugsen for 25 kr. mellem vægstik og CPE, vil det
være absolut forkert ikke at forsøge at korte det ned.

>Jeg vil tro at Tiscalis og TDCs udstyr står på den samme central.
[...]

Måske.. Måske ikke. Jeg ved ikke om Tiscali er repræsenteret på samme
centraler, som TDC.

/Henrik

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-03-04 10:23

<snip>
> Det er ikke nødvendigvis tilfældet, men, hvis Lene har sat en 15 meter
> kabeltromle købt i brugsen for 25 kr. mellem vægstik og CPE, vil det
> være absolut forkert ikke at forsøge at korte det ned.
Og hvis den stadig er rullet sammen kan der vel i princippet også opstå en
induceret spænding?
Der kan også komme støj hvis forlænger ledningen ligger op af f.eks. de
strømførende kabler til PC'en osv.

/Morten

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 27-03-04 13:31

> [...]
> erfaring, at SNR ændrer sig (ikke drastisk, men dog en smule), hvis
> man nedsætter den maksimalt tilladte bitrate. Og 96 er ikke langt fra

Det er klart - Når CPE og CO træner gør de det jo i forhold til et
"snapshot"
af situationen på loopet. Under showtime kan marginen forbedres eller
forværres
alt efter hvordan støjsituationen på kablet ændrer sig.

Man kan så vælge at benytte RateAdaptation (ITU-T G997.1) hvor der gives
mulighed
for at modemet retrainer hvis SNR forbedres eller forværres over en
defineret tærskelværdi.

For den nye ADSL2 (ITU-T G992.3) er der defineret en feature som hedder
Seamless Rate
Adaptation hvor linket løbende justerer bit raten op og ned alt efter
forholdende på det givne
tidspunkt.

> [...]

> anvende.
> Vil man evt. kunne få noget ud af at tvinge CPE til at sende med mere

Ja - Men dermed bryder man spectrum management planen. Hvis du transmitterer
mere vil du jo også forstyrre andet udstyr mere. Standarden (ITU-T G992.1)
definerer
max trasnsmit power til at være -40 dBm/Hz downstream, svarende til omkring
20 dBm
eller ca 100 mW i 100 Ohm.

> [...]
> kabeltromle købt i brugsen for 25 kr. mellem vægstik og CPE, vil det
> være absolut forkert ikke at forsøge at korte det ned.

Selve kablets dæmpningsegenskaber betyder ikke så meget når vi snakker
længder
under 20 meter ADSL går ikke over 1.1HMz. Det er værre hvis stikkene eller
samlingerne er dårlige.

Kablet fra huset ender vel i den samme central uanset hvilken udbyder man så
ellers vil bruge til ADSL.

-Steen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 01-04-04 07:54

Hej Henrik,

Var det med vilje at du sendte til min mail istedet for gruppen?

Se svar nedenfor.

Mvh Steen

--- Henrik Koksby Hansen <news@k0ksby.dk> skrev: > >Det er klart - Når
CPE og CO træner gør de det jo i forhold til et
> eller

> gives
> [...]
>
> Det er derfor routeren retrainer. Fordi linjens kvalitet svinger!
> Eller fordi den ligger lige på en "midterværdi" ?

Når man har Rate Adaptation enablet skal man definere følgende
parametre:

Downshift margin, Downshift time, Upshift margin, Upshift time

Typisk er target margin defineret til 6 dB, og hvis den aktuelle margin
så falder under "Downshift Margin" og forbliver lav i "Downshift Time"
sekunder, vil modemet retraine.

Tilsvarende er mekanismen for upshift.

Altså med Rate Adaptation enabled vil marginen kunne bevæge sig inden for
[Downshift Margin < Current Margin < Upshift Margin] uden at der retraines.

Hvis Rate Adaptation ikke er slået til vil modemet ikke retraine uanset
hvad der sker med marginen. G997.1 definerer at "cause for retrain" er
10 på hinanden følgende SES (Severely Errored Seconds), hvilket
selfølgelig indirekte afhænger af marginen idet når den falder vil BER
stige over de 10e-7.

> Jeg har specielt set det for udstyr med meget kort afstand til CO.
> Her
> fungerer det ofte bedst at slå rateadaption fra.

Enig - Det er et kendt problem med mange CPEer og DSLAMer at korte
loops giver ustabile links. Det skyldes som regel at CPEen enten ikke
requester power back-off, eller er kalibreret mangelfuldt så den ikke
requester nok power back-off. Dermed vil transmit signalet fra DSLAMen
overstyre CPEens receiver med forvrængning til følge.

> Hmm... Tak... :)

Det var så lidt..?

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 24-03-04 22:29

Hej

"Lene Thorup" <ingenvirus@tilmig.invalid> wrote:
[klip]
> [...]
>ikke tiscali udbyder det - men er der nogen der tror de vil lave en
>specialpris til os? (eller er jeg helt naiv).
[klap]

TDC har en 256/128 forbindelse til kr. 139,-/måned, men, med
forbrugsbetaling, 50 øre pr. MB.

Ellers er der Sonofon FWA Hvis i har en Sonofon mobilmast inden for
synsvidde, prisen starter ved kr. 436,- / Måned for en 512/512 forb.

--
M.v.h. Ole®

IP-Telefoni ? www.musimi.dk !

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 24-03-04 22:42

jeg mener der er lidt andre ting at gøre, hvis du får isdn oven i hatten
men det er nok kun hos TDC de kan trylle med det.

--
Jens
En tur til tyskland/grænsehandel ??

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 24-03-04 23:35

On 2004-03-24, Jens S. Rasmussen <J1S@Elbaekhus.dk> wrote:
> jeg mener der er lidt andre ting at gøre, hvis du får isdn oven i hatten
> men det er nok kun hos TDC de kan trylle med det.

Ahhh... tvivler jeg nu på. Faktisk begrænser isdn det spektrum som adsl
linien kan boltre sig på.

/Martin
---klip---

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 01:17

"Martin Arendtsen" <mga@arendtsen.dk> skrev i en meddelelse

> Ahhh... tvivler jeg nu på. Faktisk begrænser isdn det spektrum som adsl
> linien kan boltre sig på.
>

> /Martin
> ---klip---

Ikke desto mindre har jeg uden problemer ADSL 512/128 overlagt en ISDN2
linie uden besvær og med ca. 8 km til centralen.

Da der på de ca. 8 km kun er mellem 20 og 30 husnumre, kan vi vist godt
konstatere, at det her også er ude på landet - så langt, så det er lige før,
de forlænger markerne med brædder.

Nå, ved nogle downloads starter den desuden somme tider over det dobbelte,
men "fortryder" desværre, så den i løbet af en 20-30 sek. er faldet ned på
plads, der altid ved "ping" ligger 5-10% over det lovede.
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Arendtsen

Dato : 25-03-04 11:44

On 2004-03-25, KHJ <> wrote:

> [...]
> men "fortryder" desværre, så den i løbet af en 20-30 sek. er faldet ned på
> plads, der altid ved "ping" ligger 5-10% over det lovede.

Hey fedt det kan lade sig gøre.
Mit bud vil være du har meget lidt støj på din linie samt kobberet er en
rigtig god kvallitet.
Det er i hvert fald sjældent jeg hører sådanne historier.

/Martin

Fra : anders majland

Dato : 25-03-04 11:49

> Hey fedt det kan lade sig gøre.
> Det er i hvert fald sjældent jeg hører sådanne historier.

Ja bare det var mig. Jeg har ifølge målingen på linien 5637meter til
centralen og kobneret er for dårligt til noget som helst ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 21:41

> [...]
> rigtig god kvallitet.
> Det er i hvert fald sjældent jeg hører sådanne historier.

Da der er tale om digitale signaler, er støj nok af mindre betydning - så
længe støjpulserne ikke overstiger siganlamplituden. Kvalitet på kobber er
altid af "god" kvalitet. Det er ikke kobberet, der i givet fald fejler
noget, men isolationen, og så kan kablet heller ikke anvendes til analoge
formål, hvor der normalt er en CMR på 90 dB.

Det er for så vidt stort set 2. gang, jeg oplever det. Hvor jeg boede
tidligere, var der ca. km til centralen. På det tidspunkt havde jeg også
isdn2, samt net 80, tror jeg det hedder. Men hvor om alting er, så kunne
begge kanaler stadig bruges samtidig med, at der var trafik til/fra
internettet.

Så umuligt er det ikke.
Karsten H. Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-04 10:55

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> skrev i en meddelelse
> Da der er tale om digitale signaler, er støj nok af mindre betydning

Hvad er et digitalt signal?
ADSL er ikke NRZ-encodet hvis det er det du omtaler som digitale signaler
ISDN er (i Danmark) 2b1q, og det kan du lidt bedre omtale som digitale

Fra : Tim Christensen

Dato : 25-03-04 12:55

Lene Thorup wrote:

> Jeg er ikke interesseret i en modemforbindelse, men synes omvendt det er
> lidt forkert at betale for 512/128 og få 96/128. Så er der nogen der kender
> udbydere, hvor jeg kan betale mindre og få den lave forbindelse?.

Cybercity hat 256/128 Kbit/s til 339 kr pr. måned, en anden ting er at
hvis du kunne få TDC til at sætte din upstream ned til fx. 96Kbit eller
64Kbit aå burde downstreamen kunne sættes op forholdsvis mere.

Mvh

Tim

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-03-04 15:59

Tim Christensen <icecone@eson.dk> skrev :

>Cybercity hat 256/128 Kbit/s til 339 kr pr. måned,

Som de ikke vil levere alle steder, da der ikke er forretning i
det, hvis de ikke selv er repræsenteret på centralen.
--
Knud

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-03-04 13:21

Lene Thorup wrote:

Hej

> Så mens jeg venter på dommen fra tiscali vil jeg meget gerne høre fra
> jer - om I har prøvet noget lign?.

Jeg har selv oplevet stor forskel på liniens fart ved den måde ledningerne
ligger på.
Prøv at adskil strømledninger fra adsl ledningen (den som går fra det stik
teknikkeren satte op) og læg dem så de går helt lige, og ikke ligger i en
kæmpe bunke.. Lav lidt mellemrum mellem ledningerne, sådan der ikke kommer
"interferrens".. Har selv prøvet at jeg kun kunne få fart på under 1mbit,
efter udrettelse af ledninger (sådan de ikke lå i en kæmpe bunke :) er maks
farten blevet helt op til over 4 mbit.. Det er da et forsøg værd lige at
prøve :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-04 10:49

> [...]
> ikke tiscali udbyder det - men er der nogen der tror de vil lave en
> specialpris til os? (eller er jeg helt naiv).

Hvorfor tror du det er billigere at lave en 96/128 end en 512/128? Det er
næppe tilfældet. Derudover er specialpriser en faktor 10 dyrere at
administrere.

Fra : Lene Thorup

Dato : 27-03-04 11:24

> [...]
>
> --
> Martin Højriis Kristensen - http://usenet.makr.dk/
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC

Det vidste jeg heller ikke om det var - i mine øjne får jeg jo bare en
langsommere forbindelse, derfor vil jeg jo mene det skal være billigere -
men som jeg selv skrev, var det jo nok naivt.

Hilsen
Lene

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-03-04 11:31

> Det vidste jeg heller ikke om det var - i mine øjne får jeg jo bare en
> langsommere forbindelse, derfor vil jeg jo mene det skal være billigere -
> men som jeg selv skrev, var det jo nok naivt.

I den hastighed er det afskrivningen på udstyret og installationen der udgør
langt størstedelen af udgiften.

Fra : Lene Thorup

Dato : 27-03-04 11:33

> Så mens jeg venter på dommen fra tiscali vil jeg meget gerne høre fra
jer -
> om I har prøvet noget lign?.

Hej alle sammen

Mange tak for jeres svar, som dog er ret tekniske for mig.. .

Tiscali ringede tilbage dagen efter som lovet (er det ikke utroligt?) - de
sender mig nu en ny router. Det er nummer 3 jeg så prøver. Hvis ikke det
duer bliver forbindelsen lukket.

Og jeg iøvrigt har jeg ikke flere meter fra stikket end tdc har sat på - det
er vist 10 meter.

Er der nogen der kender til at stofa har noget trådløs forbindelse?, eller
at andre er på vej med det?.

Mange hilsner
Lene

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-03-04 12:28

Lene Thorup <ingenvirus@tilmig.invalid> wrote:

> Er der nogen der kender til at stofa har noget trådløs
> forbindelse?, eller at andre er på vej med det?.

Sonofon har FWA.

--
Jesper Lund

Fra : anders majland

Dato : 27-03-04 21:39

> Sonofon har FWA.

Og det er deres erhvervs afdeling der har produktet - men derfor kan
private godt få det _hvis_ de dækket af en eksisterende mast/udstyr.