Køb af domænenavn
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 23-04-04 16:59

Jeg er i en situation hvor jeg gerne vil købe domænenavnet
asminderodklub.dk. Nu er det bare sådan at det allerede er registreret, men
desværre anonymt.

Det er et domænenavn som kun kan være relevant for den institution jeg
repræsenterer, nemlig Asminderød Klub (en fritidsklub i kommunalt regi). Det
er der ikke andre klubber der hedder dette.

Hvis jeg gerne vil kontakte ejeren hvad skal/kan jeg så gøre? Er det muligt
at komme i kontakt med vedkommende uden at skulle oprette en klagesag hos
DIFO?

Hvis jeg bliver nød til at oprette en klagesag, hvordan er vores situation
så?

x-fut: dk.edb.internet.udbydere

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 23-04-04 17:03

Kasper Katzmann wrote:
> [...]
> repræsenterer, nemlig Asminderød Klub (en fritidsklub i kommunalt
> regi). Det er der ikke andre klubber der hedder dette.

Bare af nysgerrighed; hvorfor køber du ikke domænet stavet med "ø"
istedet?

Henriette Døssing

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-04-04 17:42

In article <K6bic.1042$ry.948@news.get2net.dk>,
tmp@REMOVETHISfischer.as says...

> Bare af nysgerrighed; hvorfor køber du ikke domænet stavet med "ø"
> istedet?

Det kræver noget særligt af klienten at håndtere æ, ø og å. Ikke
heldigt, hvis man vil have sit budskab ud til så mange som muligt.

Folk der bruger danske tegn i deres domæne får feks ikke fat i mig. Vil
de mig noget, må de anvende en grundstandard som de er sikre på at jeg
kan følge. Det samme gælder opbygningen af siderne.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 23-04-04 18:22

....og så var det jo at Jesper G. Poulsen sagde:

> Det kræver noget særligt af klienten at håndtere æ, ø og å. Ikke
> heldigt, hvis man vil have sit budskab ud til så mange som muligt.

Derfor

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Jesper Hansen

Dato : 24-04-04 21:29

On Fri, 23 Apr 2004 18:41:34 +0200, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>Det kræver noget særligt af klienten at håndtere æ, ø og å. Ikke
>heldigt, hvis man vil have sit budskab ud til så mange som muligt.

Du har ret, men det er sq snart kun IE der ikke kan håndtere det uden
et plugin fra verisign eller hvad det hedder, Andre browsere har ikke
de problemer.

Med venlig hilsen
Jesper Hansen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-04 14:59

In article <cdjl80lk259qalf7bkv8ct8qff3j0mp5af@4ax.com>,
lismoes@_fjern_dette_mail.dk says...

> et plugin fra verisign eller hvad det hedder, Andre browsere har ikke
> de problemer.

Fortæl ikke det til min Mozilla.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 25-04-04 22:44

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
> Folk der bruger danske tegn i deres domæne får feks ikke fat i mig. Vil
> de mig noget, må de anvende en grundstandard som de er sikre på at jeg
> kan følge. Det samme gælder opbygningen af siderne.

Længe leve HTML 1.0 ?.... hvor gammel skal en standard være, før du vil
sikre dig at din computer lever op til den ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 00:27

In article <408c3045$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Brian_Hoey@hotmail.com says...

> Længe leve HTML 1.0 ?.... hvor gammel skal en standard være, før du vil
> sikre dig at din computer lever op til den ?

Jeg er ret ligeglad med alderen. Man bør bare sikre sig at alle kan
være med, uanset om deres maskine er tip-tip up-to-date eller ganske
nyinstalleret. Det kan lade sig gøre hvis man overholder HTML 4.01.

Oplevede den anden dag at man ikke kan hente drivere hos nVidia, hvis
man anvender MSIE5.0 og 640*480. Hvordan skal man så nogensinde få
maskinen igang?

Windows-update er ikke velegnet til 640*480 - man aner faktisk ikke
hvad man installerer.

Hvor højt et standardniveau kan man tillade sig før man lader folk i
stikken?

Og jeg installerer ikke alt muligt gejl for at kunne se en hjemmeside.
Det er ikke mit problem at programmøren ikke vil have alle med.

Nordborg Slots Efterskole havde tidligere et minimumskrav der sagde
MSIE. Der var ikke noget på siden der krævede MSIE, men man sorterede
på MSIE eller ikke-MSIE. Da jeg påpegede det uhensigtsmæssige i dette
overfor webmasteren blev han sur og sendte mig nogle ubehagelige
emails. Der er tilsyneladende nogen der har nævnt det uhensigtsmæssige
i den sortering overfor skolen, for nu sorteres der ikke længere på
browseren. Siden virker ganske upåklageligt i Mozilla.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 15:06

Uheldigvis faldt Jesper G. Poulsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Og jeg installerer ikke alt muligt gejl for at kunne se en
hjemmeside.
> Det er ikke mit problem at programmøren ikke vil have alle med.

Hvad vil du i et medie, der er så nyt som internettet, og som er i sin
barndom og dermed i rivende udvikling, når du konsekvent nægter at
følge med udviklingen?

Sidder du også med en gammel commodore 64, sorthvid TV og telefon med
drejeskive?

Claus

Fra : Niels Callesøe

Dato : 26-04-04 23:28

Claus Tersgov wrote in <news:c6j50v$3do$1@news.cybercity.dk>:

> hjemmeside.
>
> Hvad vil du i et medie, der er så nyt som internettet, og som er i
> sin barndom og dermed i rivende udvikling, når du konsekvent
> nægter at følge med udviklingen?

Lokaliserede specialtegn i domænenavne er ikke "udviklingen". Det er en
tåbelig ide.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work

Learn Postfix; live Postfix; love Postfix.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-04 11:55

Uheldigvis faldt Niels Callesøe over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Lokaliserede specialtegn i domænenavne er ikke "udviklingen". Det er
> en tåbelig ide.

Sikke noget vrøvl!

Sidder du også med et udenlandsk tastatur?

Claus

Fra : Niels Callesøe

Dato : 27-04-04 16:43

Claus Tersgov wrote:

> Sikke noget vrøvl!

Nej. Se Rudi's svar.

> Sidder du også med et udenlandsk tastatur?

Nej, jeg gør ikke. Men det er der rigtigt mange der gør (også
danskere).

--
Niels Callesøe - dk pfy
Bogus virus warnings are spam. Reject them using Postfix:

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-04 02:15

Uheldigvis faldt Niels Callesøe over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Nej. Se Rudi's svar.

Det bliver det ikke mindre forvrævlet af. Kom dog med nogle *saglige*
og fornuftige grunde!

> Nej, jeg gør ikke. Men det er der rigtigt mange der gør (også
> danskere).

Det er da ingen grund til, at man skal udelukke danske tegn fra
domænenavne.....

Det er da op til domæne indehaveren, om han kun vil satse på besøgne
med adgang til det danske tegnsæt på deres tastatur.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-05-04 18:48

Niels Callesøe skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Nej, jeg gør ikke. Men det er der rigtigt mange der gør (også
> danskere).

Hvis jeg anskaffede mig et domæne med æ, ø eller å, så ville jeg henvende mig
til dansker, og ikke "ikke dansker".
For de dansker uden dansk tastertur, så er det ikke så besværligt at skifte
layout, men det kræver naturligvis at man ved hvor bogstaverne så sider,,,

Jeg husker engang jeg var på internetcafe i Tyskland, jeg kunne ikke finde udaf
hvorfor jeg ikke kunne komme ind på en side med "y" i URL'en, ikke før jeg
kikkede på tasterturet/skærmen, og så at de ikke har "y" samme sted som ved i
DK,,,

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-04-04 15:19

Hej Niels Callesøe, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Lokaliserede specialtegn i domænenavne er ikke "udviklingen". Det
> er en tåbelig ide.

Yep! Næste skridt bliver kinesiske, japanske o.m.a. tegn.

Men der er da også fordele ved at have et aktivt domæne med æ, ø eller
å. Man slipper for al den post fra andre og deres trafikforbrug til ens
sider.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-04 02:12

Uheldigvis faldt Rudi Stegen over tastaturet og skrev derved følgende:

> Yep! Næste skridt bliver kinesiske, japanske o.m.a. tegn.

Ja, hvorfor dog ikke. Det er masser af plads i de nye tegnsæt, og det
er ikke noegt problem for DNS serverene i fremtiden.

Der findes ikke nogen saglige grunde til ikke at benytte det sprog,
man nu engang har. Det er kun nørderne, som insisterer på, at alt
skal være på engelsk.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-04 06:40

Claus Tersgov skrev:

>Der findes ikke nogen saglige grunde til ikke at benytte det sprog,
>man nu engang har.

Netop. Det er jo også det Rudi siger. Men du vil lave sproget om
til dansk, og det forstår vi ikke.

--
Bertel

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-04-04 09:48

Rudi Stegen wrote:

> [...]
>
> Men der er da også fordele ved at have et aktivt domæne med æ, ø eller
> å. Man slipper for al den post fra andre og deres trafikforbrug til ens

Kinessiek, japanske tegn m.fl er tilladte i IDN domæner, så ved ikke
lige hvor du vil hen (dog ikke danske).
..de tillader f.eks. 92 nye tegn i deres domæner.
Standarden benyttes ikke kun til .dk domæner, selvom der her bliver
skrevet som om at det er det eneste at IDN bliver brugt til.

At IDN så er en bøvl for mange, fordi at de ikke kender til at man skal
opdatere sin browser er en anden ting og med tiden vil det problem
forsvinde for browsernes vedkommende, men vil sikkert stadig være der
for ftp-programmer, email (her i sær webmail og mailudsending fra
hjemmesider aka. nyhedsbreve), telnet mv.

Først og fremmest skal domænerne dog benyttes til www. Mange prøver
desværre også at benytte dem til email, hvilket jeg ikke kan anbefale.

Benytter man dem til www, bør man kun benytte dem som pegedomæner, til
et normalt dns-domænenavn.

--
Jacob Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-04 12:25

Jacob Andersen skrev:

>At IDN så er en bøvl for mange, fordi at de ikke kender til at man skal
>opdatere sin browser er en anden ting

Og en tredje ting er at domænerne kun fungerer på en pseudomåde.
I virkeligheden skal en 'opdateret browser' bare kunne oversætte
specielle tegn til et helt normalt sæt ascii-tegn (dog med et
lidt mystisk udseende).

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-05-04 18:43

Bertel Lund Hansen skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> I virkeligheden skal en 'opdateret browser' bare kunne oversætte
> specielle tegn til et helt normalt sæt ascii-tegn (dog med et
> lidt mystisk udseende).

Så længe brugeren ser æøå i url feltet, så er det ligegyldigt hvor mystisk det
er ud, når det er oversat.

BTW så kan vi - herfra - godt blive enig om at det kunne have været gjort noget
smarter.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-04 20:14

Ivar Madsen skrev:

>Så længe brugeren ser æøå i url feltet, så er det ligegyldigt hvor mystisk det
>er ud, når det er oversat.

Tja ...

>BTW så kan vi - herfra - godt blive enig om at det kunne have været gjort noget
>smarter.

Næ, det er vi ikke enige om.

Man kan ikke fra det ene år til det andet omlægge internettets
*milliarder* af routere til at køre med en helt anderledes
protokol. Man står altså med valget mellem at vente mange år -
måske uendeligt mange - på at få æøå implementeret og mellem at
lave noget fidus som det der er gjort. Det kunne altså efter min
mening ikke laves smartere hvis det altså skulle virke her og nu.

Jeg synes bare slet ikke det skulle være lavet.

Hvis vi glemmer praktiske problemer, så er vi naturligvis helt
enige om at det kunne have været lavet smart(ere).

--
Bertel

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-05-04 18:19

> [...]
BLH> lave noget fidus som det der er gjort. Det kunne altså efter min
BLH> mening ikke laves smartere hvis det altså skulle virke her og nu.

Routerne er da komplet ligeglade med DNS.

Derudover har DNS-servere understøttet 8-bit keys i meget meget lang
tid. Af en eller anden grund må keys til en A-record bare ikke
indeholde andre tegn end en helt bestemt (kort) liste. Den regel ville
bare kunne fjernes, hvorefter man erklærer UTF-8 til at være
encodingen, og alle er glade.

I stedet skal vi så til at opgradere samtlige browsere, og vi har kun
løst problemet for en lille del af tegnene. Lappeløsning, i bedste
fald.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-05-04 18:22

Benny Amorsen <amorsen@vega.amorsen.dk> writes:

> [...]
>indeholde andre tegn end en helt bestemt (kort) liste. Den regel ville
>bare kunne fjernes, hvorefter man erklærer UTF-8 til at være

Det er da bare at komme i gang med at skrive en RFC, der opdaterer
den eksisterende?

....og så lave en overgangsperiode på f.eks. 10-20 år, hvor det er
et MUST, at alle 8bit-navne har et 7bit-navn (med begrænsninger),
der kan udledes fra 8bit-navnet, så gamle systemer stadig kan følge
med.

Det er mere eller mindre det, der er sket i første omgang, faktisk.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-05-04 18:48

> [...]
KE> et MUST, at alle 8bit-navne har et 7bit-navn (med begrænsninger),
KE> der kan udledes fra 8bit-navnet, så gamle systemer stadig kan

Hvorfor skal gamle systemer kunne følge med? Forventer man at folk i
større omfang taster www.xn--jmjrgensen-2cb.dk i deres browser?

I så fald tror jeg man bliver skuffet.

Derimod har browsere i lang tid kunnet sende UTF-8-queries. (Det er
nok slut nu, da den nye nonstandard er slået igennem.)

KE> Det er mere eller mindre det, der er sket i første omgang,
KE> faktisk.

Hvis jeg spørger ns.dknet.dk efter www.jmjørgensen.dk (UTF-8-encodet,
naturligvis, hvad ellers?) så får jeg ikke noget brugbart svar. Den
primære navneserver svarer korrekt, men jeg kan ikke få en NS-record
hos DK-hostmaster for jmjørgensen.dk, kun for xn--jmjrgensen-2cb.dk.

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-05-04 18:55

> [...]

>primære navneserver svarer korrekt, men jeg kan ikke få en NS-record
>hos DK-hostmaster for jmjørgensen.dk, kun for xn--jmjrgensen-2cb.dk.

Jeg tænkte primært på, at man er gået i gang med lappeløsningen, så
man kan komme med en pænere løsning bagefter. Det nytter ikke at en
endelig løsning kommer uden en midlertidig - så holder det bare op
med at virke og alle taber.

Med lappeløsningen vil alle i et eller andet omfang kunne få data
frem.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 02-05-04 21:04

Benny Amorsen <amorsen@vega.amorsen.dk> wrote:

>Hvorfor skal gamle systemer kunne følge med? Forventer man at folk i
>større omfang taster www.xn--jmjrgensen-2cb.dk i deres browser?

Nej, men der er mange tusind navneservere som skal kunne følge med.

>Derimod har browsere i lang tid kunnet sende UTF-8-queries. (Det er
>nok slut nu, da den nye nonstandard er slået igennem.)

UTF-8 er fortræffelig til mange ting, men har også den ganske
diskriminerende egenskab at tegn fra vestlige civilisationers tegnsæt
fylder langt mindre end tegn fra fx Kina eller Japan. Det er ofte
ligegyldigt, men ikke når den binære repræsentation skal kunne håndteres
i navneservere og DNS-protokoller med faste grænser for hvor mange bytes
et navn må fylde. Så vist jeg forstår har IDN ikke den diskriminerende
egenskab i tilnærmelsesvis samme grad (det var i hvert fald tilfældet
for den vistnok tidligere udgave jeg engang læste lidt mere detaljeret
om).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-05-04 11:32

> [...]
JD> grad (det var i hvert fald tilfældet for den vistnok tidligere
JD> udgave jeg engang læste lidt mere detaljeret om).

UTF-8 har ASCII som et subset, så det er da rigtigt at amerikanere kan
presse deres tegn ned på én byte stykket. Kineserne ender på 2 eller 3
bytes for deres tegn. Deres "egne" encodings bruger 2 byte per tegn.
Når man har mere end 30.000 tegn, så er det altså ikke særligt nemt at
klemme dem ned på 1 byte. Derfor er der ikke noget specielt
diskriminerende i at amerikanerne med kun 52 tegn får en kortere
encoding. Kineserne kan til gengæld skrive et ord med hvert tegn.

Anyway, jeg kender ikke IDN-encodingen for kinesiske tegn, men jeg
ville være meget imponeret hvis man kan konstruere et navn hvor
IDN-encoding er kortere end UTF-8. xn--jmjrgensen-2cb bruger 18 byte
på at repræsentere 11 tegn. UTF-8 bruger 12 byte. ISO-8859-15 bruger
11 byte, men kan til gengæld ikke bruges til f.eks. kinesisk eller
ungarsk.

/Benny

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-05-04 23:59

Benny Amorsen wrote:

> Kineserne kan til gengæld skrive et ord med hvert tegn.

Ikke atypisk går der nu 2-3 tegn til et ord.
Godt nok Japansk jeg har i tankerne, men jeg tror ikke der er den store for
skæld der,,,

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant

Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-04-04 05:26

SoftMan Brian wrote:

> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message
>
> Længe leve HTML 1.0 ?.... hvor gammel skal en standard være, før du vil
> sikre dig at din computer lever op til den ?

En korrekt side skrevet i den nyeste HTML version burde
sagtens kunne vises i enhver browser, med en korrekt
implementeret HTML 1.0 parsing. Selvfølgelig går du
glip af lidt formatering, men alle informationerne vil
være der.

Men når man begynder at indføre nye tegn i domænenavnene
har den gamle software jo ikke nogen chance. Det er jo
ikke et spørgsmål om at siden måske ser lidt anderledes
ud. Hvis man ikke kan slå navnet op kan man umuligt
komme i kontakt med serveren.

Hvis nu folk testede deres sider med lynx, så tror jeg
faktisk de ville virke med stort set alle andre browsere.

For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
/* Would you like fries with that? */

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 14:17

In article <408C8F56.F33E088E@daimi.au.dk>, kasperd@daimi.au.dk says...

> Hvis nu folk testede deres sider med lynx, så tror jeg
> faktisk de ville virke med stort set alle andre browsere.

Virker det i lynx virker det alle andre steder også (med én undtagelse
- sætter man tekst og baggrund til samme farve vil det stadig fint i
lynx).

Fra : Ivar Madsen

Dato : 27-04-04 16:40

Kasper Dupont skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> [...]
> ikke et spørgsmål om at siden måske ser lidt anderledes
> ud. Hvis man ikke kan slå navnet op kan man umuligt

Så er det på tide at opdatere sin browser m.m.
Udviklingen kan ikke stoppes, den vil forsætte sin gang.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-04 17:13

Ivar Madsen skrev:

>Udviklingen kan ikke stoppes, den vil forsætte sin gang.

Måske, men hvad nu hvis den slet ikke er begyndt?

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-05-04 18:37

> Måske, men hvad nu hvis den slet ikke er begyndt?

Udviklingen for internettet i DK begyndte for 20 år siden.
             http://dr.dk/harddisk/realaudi/0301hd_dkuug.ram

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-05-04 20:15

Ivar Madsen skrev:

>Udviklingen for internettet i DK begyndte for 20 år siden.

Jo, men det beviser ikke at hvad som helst er led i denn
udvikling. Æøå-domæner kan sagtens vise sig at blive en
blindgyde.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-04-04 19:26

Ivar Madsen wrote:

> Så er det på tide at opdatere sin browser m.m.
> Udviklingen kan ikke stoppes, den vil forsætte sin gang.

Jeg synes det er utroligt, at nogle få personer faktisk
synes det er rimeligt, at en masse andre, skal opgradere
deres software, for at de selv kan få deres ønskede
domænenavn. Jeg vil i hvert fald ikke opgradere min
software for en så ligegyldig ændring.

Jeg synes ikke, det er en dårlig idé med en ny standard,
så man kan bruge flere tegn i domænenavne. Og jeg synes
da også at ny software så vidt mulig skal understøtte nye
standarder. På den måde vil supporten med tiden komme ud
til flertallet af brugerne.

Men man skal ikke med det samme fjerne support for ældre
software, som overholder ældre standarder. Det gælder
også, når man designer sine websider.

Hvad angår tegnsættet i domænenavne synes jeg det ville
have været en glimrende idé, hvis man havde knyttet det
til IPv6. Altså noget i retning af at kræve, at software
med support for AAAA records også har support for det
udvidede karaktersæt.

Det mener jeg af to grunde. For det første ville det
være en lille ting at gøre, når man alligevel skal
implementere support for IPv6 i programmer, der tidligere
kun havde support for IPv4. Desuden ville det have givet
endnu et argument for IPv6, som måske kunne have presset
et skift hurtigere igennem.

Et skift fra IPv4 til IPv6 er et relevant argument for
at man skal opgradere sin software, i modsætning til
noget så ligegyldigt som domænenavne. Der er domænenavne
nok, selv uden de ekstra tegn.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-04-04 13:46

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> deres software, for at de selv kan få deres ønskede
> domænenavn. Jeg vil i hvert fald ikke opgradere min

Det er heller ikke nødvendigt.

æøå-domænerne oversættes af browseren til noget uforståeligt
kaudervælsk, som man bare kan slå op i stedet.

I stedet for www.æøå.dk kan du f,eks. bare skrive www.xn--5cab8c.dk og
i stedet for århus.dk kan du skrive xn--rhus-poa.dk.

Det er godt, for tænk, hvis man skal sende mail til dem.

> [...]
> til IPv6. Altså noget i retning af at kræve, at software
> med support for AAAA records også har support for det

Det var dog et håbløst krav. Der er jo ingen regulering af
internet-enabled software og hvis nogen vil sende et produkt på
markedet, der ikke overholder standarderne ("kravene"), så er det
deres egen sag.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Første bind i Sandman-serien er noget af det
The RockBear. ((^)) bedste der er udgivet i tegneseriemediet

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 15:03

> [...]

> Vil de mig noget, må de anvende en grundstandard som de er sikre på
> at jeg kan følge. Det samme gælder opbygningen af siderne.

Danske tegn er eller bliver da en grundstandard. Du har da også danske
tegn på dit tastatur, så hvad er dit argument for, at man ikke kan
bruge det danske alfabet på internettet?

En eller anden nørded leflen for det engelske sprog?

Claus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-04-04 17:14

Kasper Katzmann <kasper@bmwkatzmann.dk> wrote:

> [...]
> DIFO?
>
> Hvis jeg bliver nød til at oprette en klagesag, hvordan er vores situation

Det er da komplet spild af tid:

asminderoedklub.dk er ledig

asminderoed-klub.dk er ledig

asminderod-klub.dk er ledig

den sidste er langt bedre, da bindestregen understreger hvad der faktisk
står. Mange vælger desværre domains uden bindestreg og det giver mange
gange tåbelige domains.

Den værste jeg længe har set er:

www.handicapaar.dk - er det nu noget hollandsk, måske en afart af
Afrikaans eller ...............

en bindestreg ville her have gjort underværker.

www.asminderod-klub.dk er god (der går sikkert også en rod eller 2 dér)

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 23-04-04 18:26

....og så var det jo at Jesper Haaber Gylling sagde:
> www.asminderod-klub.dk er god (der går sikkert også en rod eller 2
> dér)

Hehe - det har du nok ret i.

Jeg arbejder der ikke selv og er fuldstændig enig i din betragtning omkring
deling med bindestreg.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-04-04 19:01

Kasper Katzmann wrote:

> Hvis jeg bliver nød til at oprette en klagesag, hvordan er vores situation
> så?

Hvis der kun findes en Asminderød Klub, og den har eksisteret før
navnet blev registreret, så skulle jeg mene, at det er en formsag at
få navnet udleveret.

Har du tjekket disse kombinationer:

www.asminderoedklub.dk
www.asminderoed-klub.dk
www.asminderod-klub.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Petersen

Dato : 23-04-04 19:17

Hej

Hvorfor ikke bare købe domainet AsminderødKlub.dk da man nu kan få domainer
med æøå....

henrik

Fra : Henning

Dato : 23-04-04 20:16

>Det er et domænenavn som kun kan være relevant for den institution jeg
>repræsenterer, nemlig Asminderød Klub (en fritidsklub i kommunalt regi). Det
>er der ikke andre klubber der hedder dette.

Det er helt utænkeligt, der sidder fire kortspillere, som kalder sig
Asminderød Klub? Begge ord er så almindelige, at der ikke er noget at
køre en sag på.
Køb www.asminderødklub.dk i stedet

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : JMo.

Dato : 24-04-04 12:30

Henning wrote:

> Det er helt utænkeligt, der sidder fire kortspillere, som kalder sig
> Asminderød Klub? Begge ord er så almindelige, at der ikke er noget at
> køre en sag på.

En hurtig Google gav iøvrige et link til en Rotary hjemmeside:

http://www.d1470.dk/ugebrev.php?id=248&fra=5&Klub=1

"Verdens mindste klub er også i Danmark og det er Asminderød Rotary Klub,
hvor de kun er otte medlemmer"

- det kunne jo være dem der havde registreret det pgl. domæne

Fra : hans

Dato : 23-04-04 21:15

> [...]
muligt
> at komme i kontakt med vedkommende uden at skulle oprette en klagesag hos

Ja, du skriver til DK Hostmaster A/S og fortæller det samme du har fortalt
her og oplys at du overvejer en klagesag hos DIFO. DK Hostmaster vil så
rette henvendelse til ejeren og give denne en ca. 4 ugers frist til at komme
med en begrundelse på hvorfor DK Hostmaster A/S ikke skal udlevere de
personhenførbare oplysninger og at DK Hostmaster vurderer spørgerens (din)
retlige interesse at veje tungest hvis registranten ikke kan overbevise dem
om andet.

> Hvis jeg bliver nød til at oprette en klagesag, hvordan er vores situation
> så?

Umiddelbart ville jeg tro at den ser meget god ud. Men på den anden side er
det ikke altid så nemt at forstå deres afgørelser? :)

/hans

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 24-04-04 12:03

Kasper Katzmann wrote:
> [...]
> repræsenterer, nemlig Asminderød Klub (en fritidsklub i kommunalt
> regi). Det er der ikke andre klubber der hedder dette.

Hvorfor ikke bare tage navnet: asminderoedklub.dk

--
Ejvind

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-04-04 16:26

Kasper Katzmann skrev i -dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg er i en situation hvor jeg gerne vil købe domænenavnet
> asminderodklub.dk. Nu er det bare sådan at det allerede er registreret, men
> desværre anonymt.

Har du kikket på deres hjemmeside?
Der finder du ud af at DanDomain har registeret domænet, hvis du klikker på
det, så kommer du til DanDomain's forside, hvor de har deres e-mail adr.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-04-04 16:36

Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> skrev :

>Har du kikket på deres hjemmeside?
>Der finder du ud af at DanDomain har registeret domænet, hvis du klikker på
>det, så kommer du til DanDomain's forside, hvor de har deres e-mail adr.

Og hvad får dig til at tro, at det er DanDomain, der ejer
domænet?
--
Knud

Fra : Kasper Dupont

Dato : 24-04-04 18:50

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Og hvad får dig til at tro, at det er DanDomain, der ejer
> domænet?

Ja, ovenstående beviser blot, at domænenavnet peger på
DanDomains server. Hvem som helst kan i teorien have købt
domænenavnet og sat det til at pege på serveren.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-04-04 19:42

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> skrev :

>Ja, ovenstående beviser blot, at domænenavnet peger på
>DanDomains server. Hvem som helst kan i teorien have købt
>domænenavnet og sat det til at pege på serveren.

Køber man et domæne og webplads på et webhotel, men endnu ikke
har oprettet en hjemmeside, så kommer der typisk en »hosted hos«
side frem.

Og det er det der sker nu.
--
Knud

Fra : Anders [8000]

Dato : 25-04-04 18:48

> Jeg er i en situation hvor jeg gerne vil købe domænenavnet
> asminderodklub.dk. Nu er det bare sådan at det allerede er registreret,
men
> desværre anonymt.

Hvorfor ikke asminderødklub.dk? Det ser da ud til at være ledigt!

Fra : Rea721

Dato : 25-04-04 20:09

I news:408bf9d3$0$11572$ba624c82@nntp02.dk.telia.net
skrev Anders [8000] følgende tekst:

> Hvorfor ikke asminderødklub.dk? Det ser da ud til at være ledigt!

Du har ikke læst tråden før du svarede vel ?

--
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-04 00:31

In article <408bf9d3$0$11572$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
vipberg@hotmail.com says...

Fra : Niels Callesøe

Dato : 26-04-04 02:42

Kasper Katzmann wrote in <news:c6begv$pbf$1@sunsite.dk>:

> [...]
> jeg repræsenterer, nemlig Asminderød Klub (en fritidsklub i
> kommunalt regi). Det er der ikke andre klubber der hedder dette.

Det kan du strengt taget ikke sige. Om "klub" er et beskyttet begreb
skal jeg ikke kunne sige, men mon ikke man med rimelighed kan
forestille sig at nogle kunne finde på at lave en "klub" uden at
fortælle andre end dem selv om det?

Prøv at sende post til postmaster@asminderodklub.dk.

> Hvis jeg bliver nød til at oprette en klagesag, hvordan er vores
> situation så?

Du taber nok. Prøv at se nogle af de mange afgørelser DIFO er kommet
med... der skal meget til før du får ret.

Men hvorfor registrerer du ikke bare asminderoedklub.dk? Det er både
mere korrekt, og ledigt.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-04-04 06:17

Niels Callesøe skrev:

>Prøv at sende post til postmaster@asminderodklub.dk.

>Men hvorfor registrerer du ikke bare asminderoedklub.dk? Det er både
>mere korrekt, og ledigt.

.... og forveksles ca. hver anden gang med asminderodklub. Det er
noget roed ...

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 26-04-04 06:30

Bertel Lund Hansen wrote in

> ... og forveksles ca. hver anden gang med asminderodklub. Det er
> noget roed ...

Tihi.

Det gør nu nok ikke den helt store forskel så længe asminderodklub.dk
bare er et placeholder site. Og reelt tror jeg ikke det er så stort et
problem... tænk på hvor mange andre sites der hedder stort set det
samme. Sådan er nettet nu engang.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 27-04-04 20:06

....og så var det jo at Kasper Katzmann sagde:
> Hvis jeg gerne vil kontakte ejeren hvad skal/kan jeg så gøre? Er det
> muligt at komme i kontakt med vedkommende uden at skulle oprette en
> klagesag hos DIFO?

Tada - Jeg gik ind på speednames.com og søgte på "asminderod" og sørenme om
ikke de har oplysningerne på hvem der ejer domænet. Smart? Nok ikke for dem
der vil være aninyme.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk

Fra : JMo.

Dato : 27-04-04 20:35

Kasper Katzmann wrote:

> Tada - Jeg gik ind på speednames.com og søgte på "asminderod" og
> sørenme om ikke de har oplysningerne på hvem der ejer domænet. Smart?
> Nok ikke for dem der vil være aninyme.

- Men var det ikke asminderodklub.dk du var interesseret i?!?

(Iøvrigt så laver Speednames blot et opslag i DK Hostmasters whois - så er
man anonym, så er man det altså også hos Speednames)

Fra : Rea721

Dato : 27-04-04 21:02

I news:Xns94D8DB851645BJMoUsenetPost@212.54.64.149
skrev JMo. følgende tekst:

> (Iøvrigt så laver Speednames blot et opslag i DK Hostmasters whois -
> så er man anonym, så er man det altså også hos Speednames)

Katjiiing )

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 27-04-04 22:49

....og så var det jo at JMo. sagde:

> - Men var det ikke asminderodklub.dk du var interesseret i?!?

Damn, jeg må vist have sovet. Sorry.

Kasper Katzmann
http://www.katzmann.dk