Opgradering fra 1700 + til Barton 2500, ka~
Fra : Jakob

Dato : 27-04-04 09:49

Jeg har et system med en athlon 1700+ processor. Da der er et 9800 pro
graffikort på vej til mig overvejer jeg om jeg også skal opgradere
processor og bundkort så jeg kan spille de nyeste spil.

Jeg vil derfor gerne høre om der er noget vundet ved at opgradere til en
barton 2500 eller lignende ?? Vil det give en mærkbar forskel ??

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-04-04 10:25

Jakob wrote:
> Jeg vil derfor gerne høre om der er noget vundet ved at opgradere til
> en barton 2500 eller lignende ?? Vil det give en mærkbar forskel ??

Jeg opgraderede i sommers fra en XP1700+ (palomino) til en XP2400+
(thoroughbred). Jeg synes opgraderingen var ok - det skyldes nok at man fik
en ny kerne med i købet der ikke varmede (og dermed larmede) så meget. Hvis
du sidder med en palomino så ville jeg nok opgradere, men sidder du med en
thoroughbred ville jeg nok lige betænke mig en ekstra gang.

Min opgradering gav ca. 2000 point mere i 3DMark2001SE, og jeg synes
generelt den kører lidt bedre. Men da jeg skiftede skiftede jeg fra en ALi
chipsæt, der måske ikke er verdens hurtigste til et nForce2 Ultra400, så
noget af speed'en ligger helt sikkert også der...

--
Mvh/Martin K
2 x Le Mans tilskuer - on location...

Fra : Jakob

Dato : 27-04-04 10:59

Det er en palomino processor jeg har , og den kan jeg foriøvrigt køle
med en 12 dB pabst, ved du om en 2400 barton laver mindre varme ??

MVH

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-04 23:54

In article <MPG.1af84d48c2a305d598971c@news.get2net.dk>,
nomail@nomail.no says...

> med en 12 dB pabst, ved du om en 2400 barton laver mindre varme ??

2400+ er en Tbred - den mindste Barton er 2500+.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : JK

Dato : 27-04-04 11:44

On Tue, 27 Apr 2004 10:48:35 +0200, Jakob <nomail@nomail.no> wrote:

> [...]
>
>Jeg vil derfor gerne høre om der er noget vundet ved at opgradere til en
>barton 2500 eller lignende ?? Vil det give en mærkbar forskel ??

Når du har en palamino 1700+, ville jeg købe en 2500+ barton. Check
lige om bundkortet understøtter fsb333 og om ram er pc2700. Ellers må
du nøjes med en 2500+ som en fsb266 cpu.
Barton 2500+ kører meget koldere end en palamino.

Jeg var lige ved at sige, at det var hibs om hap. Fordi jeg troede, du
har en 1700+ Tbred, evt den bedste stepping. Sådan een har jeg, og den
spadserer mageligt 2.0 GHz.
Jeg kører desuden 2.2 GHz med en 2500+ barton.

mvh

John

Fra : Jakob

Dato : 27-04-04 12:05

Hej, tak for svarene, jeg har lige et par opfølgende spørgsmål

> Når du har en palamino 1700+, ville jeg købe en 2500+ barton. Check
> lige om bundkortet understøtter fsb333 og om ram er pc2700. Ellers må
> du nøjes med en 2500+ som en fsb266 cpu.

Desværre understøtter det kun 266, men hvis jeg opgraderer vil jeg have
en barton, så det må koste et nyt bundkort..

> Barton 2500+ kører meget koldere end en palamino.

OK også koldere end end palomino 1700+ ??

> Jeg kører desuden 2.2 GHz med en 2500+ barton.

OK, jeg har ikke et klap forstand på overclocking, foregår det
udelukkende via software ?? OC medfører vel også øget behov for køling
eller hvad, jeg vil meget gerne holde mit system så stille som muligt
, bliver den meget varm ved den grad af oc ??

Hvordan er det foriøvrigt med ram hvis der skal OC. Jeg har en pc2100 og
en pc2700 blok, kan det bruges ??

mvh

Jakob

Fra : JK

Dato : 27-04-04 13:05

On Tue, 27 Apr 2004 13:04:43 +0200, Jakob <nomail@nomail.no> wrote:

>Hej, tak for svarene, jeg har lige et par opfølgende spørgsmål

>Desværre understøtter det kun 266, men hvis jeg opgraderer vil jeg have
>en barton, så det må koste et nyt bundkort..

Ja, barton koster et nyt bundkort (og delvist nye ram). Men du kan som
sagt få en 2500+ Tbred, som er fsb266, ligesom din 1700+ palamino.

>OK også koldere end end palomino 1700+ ??

Ork, ja. Palamino er det varmeste man har lavet.

>OK, jeg har ikke et klap forstand på overclocking, foregår det
>udelukkende via software ??

Ja, den software er bios

>OC medfører vel også øget behov for køling
>eller hvad, jeg vil meget gerne holde mit system så stille som muligt
>, bliver den meget varm ved den grad af oc ??

ja, den bliver varm af OC. Man udtænker en kølerløsning, som er bedre
end standard. Den kan godt være stille alligevel. Men det koster ca.
500 kr. ekstra. Til gengæld kan man købe en billig cpu (med omtanke).

>Hvordan er det foriøvrigt med ram hvis der skal OC. Jeg har en pc2100 og
>en pc2700 blok, kan det bruges ??

Pc2100 rækker til en fsb266 cpu.

Pc2700 rækker til en fsb333 cpu, som barton.

mvh

John

Fra : Jakob

Dato : 27-04-04 15:42

> Pc2700 rækker til en fsb333 cpu, som barton.

Vil det sige at uanset om jeg OC eller ej så skal det minimum være
pc2700 ram til en barton ??

Det bliver sgu dyrere og dyrere det her projekt

MVH

Jakob

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-04-04 17:30

Jakob wrote:
> Vil det sige at uanset om jeg OC eller ej så skal det minimum være
> pc2700 ram til en barton ??

Ja...

> Det bliver sgu dyrere og dyrere det her projekt

Sådan er det altid

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 27-04-04 17:36

JK wrote:
> Ork, ja. Palamino er det varmeste man har lavet.

Der er jeg ikke helt enig med dig. Jeg mener det varmeste der er lavet er en
Thunderbird!

Ifølge denne tabel ses det at et Thunderbird maksimalt afgiver 72W, mens en
Palomino maksimalt afgiver 60W...
http://users.erols.com/chare/elec.htm

Fra : Martin Johansson

Dato : 27-04-04 23:24

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> Thunderbird!
>
> Ifølge denne tabel ses det at et Thunderbird maksimalt afgiver 72W, mens

Det varmeste der er lavet, indtil videre, er en Intel PresHot 3.4.
103W ved 91 ampere afgiver den.
Det bliver rigtigt slemt med PresHot, hvis der skal OC'es.

Men jo en 1400 MHz Thunderbird er den varmeste AMD processor.
Husk at man kølede dem med alu kølere dengang.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-04 23:55

In article <408edd66$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> Men jo en 1400 MHz Thunderbird er den varmeste AMD processor.
> Husk at man kølede dem med alu kølere dengang.

Min Barton er da alukølet.

Fra : Martin Johansson

Dato : 28-04-04 11:45

> In article <408edd66$0$190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> martin.johansson[REMOVE]@12move.dk says...

> Min Barton er da alukølet.

Øhh ok, man kan også få ganske gode alu kølere.
Det jeg mente var, at man dengang kølede dem med Alu, man kunne faktisk ikke
købe kølere i rent kobber.
I dag bruger man ofte kobber til trods for at processoren bruger mindre
strøm. (bortset fra PresHot)
Derudover er cpu blæseren også vokset, fra latterlige 60mm til 80mm og 92mm.
Det giver bedre køling og mindre støj.
Jeg brugte da også selv en alu køler (med 60mm) på min gamle Tbird 900 (der
næsten ikke kunne OC'es).
I dag bruger jeg en af de bedste kobber kølere, og en 80mm blæser på min
OC'ede Tbred 1800+

Fra : Jakob

Dato : 28-04-04 19:23

> Det bliver rigtigt slemt med PresHot, hvis der skal OC'es.
>
> Men jo en 1400 MHz Thunderbird er den varmeste AMD processor.
> Husk at man kølede dem med alu kølere dengang.

OK, jeg er bange for at det bliver udskudt lidt når der også skal nyt
ram til etc. Måske bare vente til 64 bit amd falder i pris

Hygge

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-04-04 09:29

In article <MPG.1afa14fda65d1b3e989723@news.get2net.dk>,
nomail@nomail.no says...

> OK, jeg er bange for at det bliver udskudt lidt når der også skal nyt
> ram til etc. Måske bare vente til 64 bit amd falder i pris

Så kan du vente længe...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-04 23:54

In article <oois8096apvhacoko2nb1d4nneaikos000@4ax.com>, junk@mail.dk
says...

> Ja, barton koster et nyt bundkort (og delvist nye ram). Men du kan som
> sagt få en 2500+ Tbred, som er fsb266, ligesom din 1700+ palamino.

Nej. Tbred er 2400+, Barton er 2500+.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-04 23:53

In article <n2es809t5h3kf7liaicrbng1o0b9rvucnr@4ax.com>, junk@mail.dk
says...

> lige om bundkortet understøtter fsb333 og om ram er pc2700. Ellers må
> du nøjes med en 2500+ som en fsb266 cpu.

Du mener en 2400+ Tbred, ikk'?