Strømspareskinne
Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 16-04-04 17:35

Er der nogen der ved om man kan få en strømspareskinne med
jordforbindelse ?

Jeg var på besøg i Bauhaus, og geniet dér fortalte mig at man da ikke
brugte jordforbindelse mere - det var et levn fra gamle dage, og behøves
ikke når man bruger HFI-relæ....

Hos Brinck havde man ikke noget byggesæt med en forsats til et
almindelig strømpanel, men at der muligvis var et på vej.

/klaus

Fra : Badazz

Dato : 16-04-04 22:05

Det kan godt være jeg nu spørger dumt? men hva faen er en "strømspareskinne"
???

og hvis du kommer i bauhaus igen.. så sig til geniet.. at man så absolut
bruger jord idag.. i nye huse skal der være jord i alle stikkontakter.. og
hvis der er en fejlstrøm, skal den jo ledes et sted hen.. så hpfi afbryderen
ligger mærke til at der er en fejl.. den kan også slå fra hvis der er en
overgang til nul,, men det er sjældent.. alle dele der er i metalkabinetter
er det en god fordel at jordforbinde. da du ellers kan få et ordentligt smæk
over fingerene hvis ikke den er.. og HPFI afbryderen kan jo ikke lure hvis
der er en fase ledning der rører ved stel et sted..

Mvh Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-04 22:07

Badazz skriver:

> Det kan godt være jeg nu spørger dumt? men hva faen er en "strømspareskinne"

En "forlængerledning" der har fat i USB porten. Når computeren slukkes
(og spændingen påUSB porten forsvinder) slukkes strømskinnen også.

Smart, bare ikke smart nok !

Klaus
Der har en lille kasse med små relæer, så han selv kan bestemme, hvad
der skal tændes for, det hele slukker sammen med computeren.
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 17-04-04 08:35

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> Der har en lille kasse med små relæer, så han selv kan bestemme, hvad
> der skal tændes for, det hele slukker sammen med computeren.

Bruger du mekaniske eller elektroniske relæer ?
Man må forresten kunne bruge serielporten til at styre relæerne med - så
kommer man ikke ud for problemer hvis det skulle være ønskeligt at starte
PC'eren vha mus/tastatur på USB-porten.

/klaus

Fra : Peter Jespersen

Dato : 17-04-04 11:01

On Sat, 17 Apr 2004 09:35:18 +0200, Klaus Jorgensen wrote:

> [...]
>kommer man ikke ud for problemer hvis det skulle være ønskeligt at starte

AFAIR : Hvis du ønsker at starte PC'en via mus/tastatur så kobler du
strømspareskinnen på den ene PS/2 port istedet, via et adapter.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Finagle's First Law: If an experiment works, something has gone wrong.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-04 12:47

Klaus Jorgensen skriver:

> Bruger du mekaniske eller elektroniske relæer ?

Solid state (elektroniske) relæer og en triac til at styre med på DC
siden (den slipper ikke igen, før strømmen går væk.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 17-04-04 08:32

> [...]
> over fingerene hvis ikke den er.. og HPFI afbryderen kan jo ikke lure hvis
> der er en fase ledning der rører ved stel et sted..

Nemlig - mange støjfiltre i strømforsyninger har en kondensator fra hhv fase
og nul til stel/jord, og hvis jord ikke er "tøjret" vil de bare fungere som
en spændingsdeler og lave 110v på stel - dog ikke med så meget strøm i.

Men hvorfor fa'en laver man så udstyr uden jord til at forsyne apparater der
typisk skal/bør have jordforbindelse ?!?!?

/klaus

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-04-04 14:14

On Fri, 16 Apr 2004 18:34:52 +0200, Klaus Jorgensen <kj@no.spam>
wrote:

> [...]
>
>Hos Brinck havde man ikke noget byggesæt med en forsats til et
>almindelig strømpanel, men at der muligvis var et på vej.

Du kan evt selv lave det ud fra det i Bauhaus...

Jeg har lige skilt et almindeligt LK panel og så USB panelet fra
bauhaus...

Og skal lige have fundet lodekolpen frem, og så printet over i Lk
skinnen

http://bjarkehansen.dk/pictures/stroemskinner.JPG

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-04 14:44

Bjarke Hansen skriver:

> Og skal lige have fundet lodekolpen frem, og så printet over i Lk
> skinnen
>
> http://bjarkehansen.dk/pictures/stroemskinner.JPG

Kan du ikke "bare" flytte jordskinnen ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-04-04 15:11

On Sat, 17 Apr 2004 15:43:55 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Bjarke Hansen skriver:

>Kan du ikke "bare" flytte jordskinnen ?

Nej, der er ikke jord i kablet fra skinnen

og skinne er blombereret, og derfor ødelangt efter åbning

Men nu er jeg blevet færdig..

Elspare skinne med jord:

http://bjarkehansen.dk/pictures/usb_spareelskinne_MED_jord.JPG

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 18-04-04 08:29

"Klaus Jorgensen" <kj@no.spam> wrote in message

> [...]
>
> Hos Brinck havde man ikke noget byggesæt med en forsats til et
> almindelig strømpanel, men at der muligvis var et på vej.

Fandt lige denne her :
http://www.elspareskinnen.dk/

Der står at der snart kommer en udgave med jord.
/klaus