Kvalitet af runde IDE kabler
Fra : Bombom

Dato : 14-04-04 12:21

Min computer har lidt probs med disk IO - DMA fejl m.m., så jeg tænker på at
udskifte mine IDE kabler til nogle bedre end de "originale". I den
forbindelse kan jeg ligeså godt skifte til runde kabler, men er der forskel
på kvaliteten af de forskellige mærker, eller skal jeg bare gå efter de
billigste?

--
Mvh Kenneth

Fjern en mail fra min emailadresse.
Remove one mail from my email address.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 12:46

Bombom wrote:
> Min computer har lidt probs med disk IO - DMA fejl m.m., så jeg tænker på at
> udskifte mine IDE kabler til nogle bedre end de "originale".

Er du sikker på at det er dem, som er problemet?
Hvor varme er disken/diskene?

Fra : Kenneth

Dato : 14-04-04 13:03

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote:

> Er du sikker på at det er dem, som er problemet?
> Hvor varme er disken/diskene?

Næææ, jeg er ikke sikker på noget som helst. Jeg får en del DMA/CRC fejl ved
meget trafik til disken, og jeg har set flere andre steder at folk med
samme symptomer har løst problemet ved at skifte IDE kablet ud.
Jeg har prøvet andre kabler, men jeg har kun den slags der følger med når
man køber et bundkort eller en ATA controller og tænker at de måske er af
en middelmådig kvalitet.

Jeg har endvidere skiftet IDE controlleren ud - har prøvet både onboard
ATA66, PCI kort med ATA133 og nu et PCI kort med en ATA66 controller.

Disken er ikke farligt varm - mellem 28 gr. ved idle og 40-45 gr. ved load.
Der sidder en blæser lige foran diskene og sørger for luftgennemstrømning
omkring dem.

Tilbage til topic: Jeg har browset lidt rundt, og der er tilsyneladende
ingen som reklamerer med hvilken producent deres IDE kabler er fra, så jeg
tænker at der nok ikke er den store forskel?

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-04-04 17:24

"Kenneth" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Tilbage til topic: Jeg har browset lidt rundt, og der er tilsyneladende
> ingen som reklamerer med hvilken producent deres IDE kabler er fra, så jeg
> tænker at der nok ikke er den store forskel?

Jeg købte to stk. fra Studiedata.
http://www.studiedata.com/productitem.asp?id=CARF003&Fane=CASE,CACA

Det fungerer uden problemer, og jeg tror næsten at hastigheden er gået en
smule op.
Dem jeg modtog var af mærket Akasa.
http://www.akasa-europe.com/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-04 17:24

Martin Johansson skriver:

> Det fungerer uden problemer, og jeg tror næsten at hastigheden er gået en
> smule op.

Det ville være sjovt at montere de gamle, køre en benchmark, sætte de
nye i og benchmarke dem også.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 14-04-04 20:18

> Det ville være sjovt at montere de gamle, køre en benchmark, sætte de
> nye i og benchmarke dem også.

Jeg har faktisk prøvet at teste lidt med runde kabler fra Noise Control
vs. flade kabler, der fulgte med mit 3ware RAID-kort. Det gav ingen
forskel. Jeg mener det var HD tech, jeg testede med.
Jeg foretrækker dog flade kabler. Jeg er ikke videre imponeret af runde
lige på nær et smart rundt floppy-kabel, der fulgte med et Intel
serverboard.

- Lene

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-04 20:21

Lene Skov Mikkelsen skriver:

> Jeg har faktisk prøvet at teste lidt med runde kabler fra Noise Control
> vs. flade kabler, der fulgte med mit 3ware RAID-kort. Det gav ingen
> forskel.

Tænk !
Sådan tror jeg nok at det fleste test vil falde ud

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 20:30

On Wed, 14 Apr 2004 21:21:06 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Lene Skov Mikkelsen skriver:

> Tænk !
> Sådan tror jeg nok at det fleste test vil falde ud

Og i så fald kan man lige så godt bruge runde kabler.

Jeg mindes med nostalgi dengang jeg havde flade kabler - never ever again.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-04 21:14

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Og i så fald kan man lige så godt bruge runde kabler.

Ja - eller nej

> Jeg mindes med nostalgi dengang jeg havde flade kabler - never ever again.

For min skyld ingen alarm..... JEg har kabinettet omkring min PC og kan
alligevel ikke se om det er runde eller flade kabler jeg bruger.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 21:19

On Wed, 14 Apr 2004 22:13:57 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> For min skyld ingen alarm..... JEg har kabinettet omkring min PC og kan
> alligevel ikke se om det er runde eller flade kabler jeg bruger.

Jeg kan heller ikke se mine, men det kan mit airflow samt mine hænder
når jeg roder inde i

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-04 21:23

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Jeg kan heller ikke se mine, men det kan mit airflow samt mine hænder
> når jeg roder inde i

Airflow i ATX kabinet er bygget til flade kabler, da der ikke er
beregnet airflow forbi diske, men på bagsiden at IDE kabler og op forbi
GPU, CPU og RAM og ud gennem powersupply'en.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 21:43

On Wed, 14 Apr 2004 22:22:53 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Airflow i ATX kabinet er bygget til flade kabler, da der ikke er beregnet
> airflow forbi diske, men på bagsiden at IDE kabler og op forbi GPU, CPU
> og RAM og ud gennem powersupply'en.

Med det setup jeg har nu er der optimalt airflow hvilket der ikke ville
være med flade kabler pga de store flader der blokerer for luften.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-04 21:44

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Med det setup jeg har nu er der optimalt airflow hvilket der ikke ville
> være med flade kabler pga de store flader der blokerer for luften.

Hvordan er airflow da ?

Sådan her:
http://www.cam1.com.au/cam1/faq/images/airflow.gif

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 21:51

On Wed, 14 Apr 2004 22:43:41 +0200, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Hvordan er airflow da ?
>
> Sådan her:
> http://www.cam1.com.au/cam1/faq/images/airflow.gif

Lige præcis.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-04-04 21:52

On Wed, 14 Apr 2004 22:50:49 +0200, Martin Johansen [6000] wrote:

> Lige præcis.

Det har jeg haft størst succes med.

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-04-04 21:18

> Lene Skov Mikkelsen skriver:

> Tænk !
> Sådan tror jeg nok at det fleste test vil falde ud

Tjah, som med alle andre ting, er det nok ikke klogt at købe de helt billige
runde kabler.
Der kunne man måske rende ind i diverse problemer? Men hvis det runde kabel,
er af en god kvalitet, kan jeg ikke se noget problem.

Fra : Per Nielsen

Dato : 14-04-04 14:11

"Bombom" <nospam@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
forskel
> på kvaliteten af de forskellige mærker, eller skal jeg bare gå efter de

Runde IDE-kabler virker fint her med et Abit NF7-S bundkort og to stk.
Seagate Barracuda IV harddiske.

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-04-04 14:19

Bombom wrote:
> [...]
> kabler, men er der forskel på kvaliteten af de forskellige mærker,
> eller skal jeg bare gå efter de billigste?

Generelt set skal flade IDE-kabler være mere sikre end runde. Det ligger i
selve sagens natur, med jordede ledninge mellem signalledninge.
Dog kan det sikkert ske at der er muligt at få et par dårlige flade, der er
dårligere end et alm sæt runde.
For at gøre et punkt klart, det er vel ikke sådan at der hænger "en løs
ende" af dit kabel? Dvs, at din disk er koblet til midtconnector, og der så
hænger en fri endeconnector som virker som støjgenerator?
Begge diske jumpres som CS eller de jumpres henholdsvis master og slave.
Placeringen på kablet skal ikke have betydning, det har kun betydning ved
CS-kabling.

Fra : Kenneth

Dato : 14-04-04 17:41

Egil Solberg wrote:

> [...]
> Placeringen på kablet skal ikke have betydning, det har kun betydning ved

Altså, disken sidder alene på et IDE kabel, men den sidder da for enden af
kablet (dvs. master positionen). Jeg sætter altid diskene til Cable Select
for lettere at kunne flytte dem rundt. Kan man regne med at det er noget
skidt at bruge CS, når disken sidder alene på et IDE kabel?

Siden i eftermiddag har jeg haft disken ude af serveren, og monteret i en
anden maskine (som cable-select=slave) og kørt Seatools på den og dette
program fortæller at der ikke er noget galt.

Jeg tror lige jeg vil prøve at sætte en anden disk på slave-stikket eller
bare jumpe den til Single-drive.

I'll be back.

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-04-04 17:43

Kenneth wrote:

> [...]
> til Cable Select for lettere at kunne flytte dem rundt. Kan man regne
> med at det er noget skidt at bruge CS, når disken sidder alene på et

Så har du visst gjort det riktige.