Ram - CL2.5, CL3 ??
Fra : Michael [2800]

Dato : 14-04-04 08:19

Jeg sidder lige og kigger efter noget ram og faldt over hhv. CL2.5 og
CL3 hvad er dette og kan der sidde 2 forskellige i samme computer?

Hvordan finder jeg ud af hvad min ramklods er mht. CL2.5 og CL3? Jeg kan
ikke se noget på klodsen. Der er i øvrigt tale om Kingston PC3200
256MHz købt hos BJ-Trading og der står ikke noget på fakturen og ej
heller på BJ-Tading's hjemmeside.

/md

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 09:21

Michael [2800] wrote:
> Jeg sidder lige og kigger efter noget ram og faldt over hhv. CL2.5 og
> CL3 hvad er dette og kan der sidde 2 forskellige i samme computer?

Ja, men så vil de begge køre med den langsomste indstilling af de to.

> [...]
> ikke se noget på klodsen. Der er i øvrigt tale om Kingston PC3200
> 256MHz købt hos BJ-Trading og der står ikke noget på fakturen og ej

Tag et kig hos Kingston, men det er ret sikkert CL3.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-04-04 11:00

> Ja, men så vil de begge køre med den langsomste indstilling af de to.

Nej det betyder at ramene er testet og godkendt til at kører CAS 2.5 eller
3.0. Det hele kommer an på hvilken instillingen du har lavet i din bios. Jo
mindre CAS du har jo hurtigere er ramene.

Som Jens siger.
> Tag et kig hos Kingston, men det er ret sikkert CL3.

Mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 12:55

Michael Thomsen wrote:

> Nej det betyder at ramene er testet og godkendt til at kører CAS 2.5 eller
> 3.0.

Hvis du sætter et CL2.5- og et CL3-modul i samme bundkort, hvilken
indstilling tror du så Bios'en vælger at køre dem ved?
Der sidder en lille PROM i det ene hjørne af modulerne, som indeholder
info om, hvilke indstillinger RAM'en bør køres ved.

> Det hele kommer an på hvilken instillingen du har lavet i din bios.

Hvis man prøver at _tvinge_ et modul til at bruge en lavere CAS
Latency, end det er beregnet til, så kan det nemt give RAM-fejl.
Det svarer i princippet til overclocking, men det var jo ikke det han
spurgte om.

> Jo mindre CAS du har jo hurtigere er ramene.

Jep, men det var Michael sikkert ikke i tvivl om, hvis han har kigget
priser på modulerne. Producenterne tager sig godt betalt for de
moduler, som kan køre med en lavere CL-indstilling.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 14-04-04 18:46

> [...]
> Der sidder en lille PROM i det ene hjørne af modulerne, som indeholder
> info om, hvilke indstillinger RAM'en bør køres ved.

Det har intet med hinanden at gøre.

Det er biosen er bestemmer hvor hurtigt ramene skal kører. Ikke omvendt!

Mvh Michael

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-04-04 19:02

Michael Thomsen wrote:

> Det er biosen er bestemmer hvor hurtigt ramene skal kører. Ikke
> omvendt!

Men standardindstilling i BIOS er "memory timing by SPD". Dvs at
standardindstilling er at BIOS læser den lille chip på rammoduler og
indstiller chipsettet derefter.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 06:12

Michael Thomsen wrote:

> Det har intet med hinanden at gøre.

Præcisér venligst - hvad har ikke noget med hvad at gøre?

> Det er biosen er bestemmer hvor hurtigt ramene skal kører.

Nogle Bios'er giver slet ikke mulighed for at indstille RAM-timings..

For at skære det ud i pap:
Hvis du sætter et CL2.5 PC3200-modul og et CL3 PC3200-modul i samme
bundkort, og indstiller dem til at køre CL2.5 (som PC3200), så er det
rent *held* hvis der ikke kommer RAM-fejl og dermed ustabilitet.

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-04-04 13:04

Michael Thomsen wrote:
> Nej det betyder at ramene er testet og godkendt til at kører CAS 2.5
> eller 3.0. Det hele kommer an på hvilken instillingen du har lavet i
> din bios. Jo mindre CAS du har jo hurtigere er ramene.

Men hvor stor forskel gør det? Er det reelt pengene værd at gå efter de lave
CAS værdier, eller er det kun hvis man er fanatisk overclocker der bare skal
ha' det hurtigste grej der findes uanset om der er en praktisk forskel eller
ej?

Jeg har planer om at bygge en ny maskine, formentligt indeholdende et Asus
A7N8X-E Deluxe med en Athlon 3200+ og min. 512mb pc3200 ram, men er i tvivl
om hvilket ram jeg skal vælge.. Den skal selvfølgelig være hurtig, men kan
jeg spare nogle hundrede kroner på bekostning af et par hundrede point i
benchmarkprogrammerne, er jeg villig til det (er ikke på et ubegrænset
budget). Det skal i øvrigt lige siges at jeg ikke umiddelbart har de store
planer om at overclocke..

--
Mvh René Lønstrup
min web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : René Nielsen

Dato : 14-04-04 15:03

> [...]
> benchmarkprogrammerne, er jeg villig til det (er ikke på et ubegrænset
> budget). Det skal i øvrigt lige siges at jeg ikke umiddelbart har de store

Hej René (!)
Inden du køber PC3200 Ram, vil det nok være en god idé, at kigge på Asus
liste over testede moduler:
Link: http://uk.asus.com/prog/spec.asp?langs=11&m=A7N8X%20Deluxe
Hermed ikke være sagt, at du får problemer hvis modulerene IKKE står på
listen... Men det er meget sandsynligt!!!
Bare et godt råd...
Good luck
MVH: René
(A+)

Fra : René Lønstrup

Dato : 14-04-04 16:18

René Nielsen wrote:
> Inden du køber PC3200 Ram, vil det nok være en god idé, at kigge på
> Asus liste over testede moduler:
> Link: http://uk.asus.com/prog/spec.asp?langs=11&m=A7N8X%20Deluxe

Hmm.. Sammenligner jeg med edbpriser.dk ender jeg med valgmuligheden mellem
Samsung 512mb CL3 til 829 kr, Samsung 256 CL3 til 398 kr eller Kingston 256
CL2,5 til 399 kr.

Der er også et Kingston 512mb CL2,5 på edbpriser.dk til 771 kr hvor
produktkoden minder temmeligt meget om 256mb klodsens kode (KVR400X64C25/256
mod KVR400X64C25/512). Mon ikke jeg kan gå ud fra at de 2 ram er ens - bare
hhv. enkelt- og dobbeltsidet - og derfor også lige kompatible? (eller er det
for optimistisk?)

Vil det ikke også være bedre at starte med 1 x 512mb i stedet for 2 x 256mb
hvis jeg senere får lyst til at opgradere til 1gb?

> Hermed ikke være sagt, at du får problemer hvis modulerene IKKE står
> på listen... Men det er meget sandsynligt!!!
> Bare et godt råd...

Takker - det havde jeg ikke lige tænkt på

> MVH: René

Ditto

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-04-04 16:34

René Lønstrup wrote:

> Vil det ikke også være bedre at starte med 1 x 512mb i stedet for 2 x
> 256mb hvis jeg senere får lyst til at opgradere til 1gb?

Du kan ligesågodt smide 2 x 256MB i så du får udnyttet de doble
minnekanalerne. Du har vel 1 slot mere til fremtidig ekspansion.
Når det er sagt er der ikke et absolut krav at der skal være ens mængde ram
på de 2 kanaler for at køre dual channel ved nforce2, men der ved jeg mange
vil råbe ad mig. Det er igrunnen også ligemeget, da du senere kan
konfigurere som (512MB + (256MB +256MB)), hvilket giver ens mængde ram i de
2 kanaler alligevel.

Fra : Egil Solberg

Dato : 14-04-04 15:33

René Lønstrup wrote:

> [...]
> de lave CAS værdier, eller er det kun hvis man er fanatisk
> overclocker der bare skal ha' det hurtigste grej der findes uanset om

Der er målbar forskel, men om du kan mærke det er hellere tvivlsomt. CAS
betød mere tidligere, med almindelig PC133 SDRAM.
Cas 2,5 ved PC3200 er helt ok. P4 er mere ligeglad med CAS end Athlon er,
som tillægsbemærkning.
Et modul der er ratet CAS2 ved 400MHz, vil sandsynligvis være istand til at
clocke højere (ved CAS 2,5indstilling) end et modul der er ratet til CAS 2,5
eller 3 ved 400MHz.

> [...]
> ikke på et ubegrænset budget). Det skal i øvrigt lige siges at jeg
> ikke umiddelbart har de store planer om at overclocke..

Så vil CAS 2,5 være helt iorden. Med dagens rampriser er det også fornuftig.