Sammensætning af komplet Gamer-PC til konf~
Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 16:28

Hey,

Jeg har skal hjælpe med at samle og sammensætte en "super gamer maskine" til
en konfirmationsgave.

Budget er på 5000,- (plus minus en smule, hvis det er af "afgørende"
betydning).

Planen for komponenterne er af få mest mulig ydelse for pengene så det kan
spilles de mest mulige krævende spil, samtidig med at systemet skal være
stabilt!

Følgende skal opfyldes:

Ram (planen er til at starte med kun at fylde 256 mb i, så må knægten selv
spæde ekstra til senere)

Bundkort med onboard lan + audio

Cpu (pentium 4, som evt. kan clockes for at få "lidt" ekstra Mhz)

Kabinet med psu, gerne så fancy så muligt og i midi-størrelse.

Harddisk: Omkring 120 GB

Grafikkort

DVD-drev

Mus + keyboard

Dvs. alt skal passe så godt sammen så muligt for at opnå størts mulig ydelse
mht. til afvikling af spil. Komponeneterne behøves ikke at være lige det
"rigtige og smarte" mærke men skal blot fungere så optimalt som budgettet
tillader det!

Håber i kan hjælpe med dette.

På forhånd tak,

Bjarke Rasmussen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-04 16:38

Bjarke Rasmussen skriver:

> Cpu (pentium 4, som evt. kan clockes for at få "lidt" ekstra Mhz)

Som vil give dig ½ procents ekstra ydelse og ½ levetid ?

Det ville jeg ikke satse på, hvis jeg skulle bygge et stabilt system !
Køb en solid P4 på +2,5 Ghz og lad den køre normalfrekves. Det sidste
giver ikke en sk.. ekstra alligevel, der er mange andre ting der spiller
ind der (godt grafikkort er langt vigtigere end 2-400Mhz ekstra).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 16:43

> Som vil give dig ½ procents ekstra ydelse og ½ levetid ?

God pointe! Det er hermed taget til eftertanke.

Hvad har i ellers af guldkorn? Jeg er interresseret i specifikke komponenter
og sammensætninger.

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-04-04 17:28

Bjarke Rasmussen wrote:
> Hey,
>
> Jeg har skal hjælpe med at samle og sammensætte en "super gamer maskine" til
> en konfirmationsgave.

<KLIP>

> Cpu (pentium 4, som evt. kan clockes for at få "lidt" ekstra Mhz)

Hvorfor en P4?
Til dette formål er en AMD Athlon oplagt pga. pris.

(Jeg anvender selv Intel i stor stil i mit firma, så det er ikke derfor

<KLIP>

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-04-04 18:01

Steen Suder, privat wrote:

> <KLIP>

> Hvorfor en P4?
> Til dette formål er en AMD Athlon oplagt pga. pris.
>
> (Jeg anvender selv Intel i stor stil i mit firma, så det er ikke derfor

Det må jo lige følges til dørs

Forslag:
Mainboard: GigaByte GA-7VT600-L til 519,- hos shg.dk.
CPU: AMD Barton XP 2500+ til 580,- samme sted.
Køler: WhisperRock IV til 109,-, også shg.dk.

Denne combo koster 1208,-.
God performance, 8x AGP, alt onboard, herunder også seks-kanals
surroundlyd og en god, stille køler.
Tilmed er Gigabyteboardet af god kvalitet.

Så er der 3800,- til et /voldsomt grafikkort/, 256MB PC2700 DDR-RAM (ca.
400,-), et kabinet med strømforsyning (ca. 500,-), en 120GB harddisk
(ca. 700,-) og en CDbrænder (ca. 300,-). Dermed ca. 1900,- til grafikkortet.
Det kunne f.eks. være et Sapphire Radeon 9800 PRO til 1969,- eller et
Gigabyte GeForceFX 5900XT til 1499,-.

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 18:16

> Hvorfor en P4?
> Til dette formål er en AMD Athlon oplagt pga. pris.

Har altid selv rodet med Intel processorer... så jeg tænkte ikke så meget
over det, må jeg nok erkende!

Med fare for at starte en religionskrig, hvilket bestemt ikke er meningen,
er det fint med mig hvis der kan laves et lækkert setup af en AMD, så længe
det færdige resultat ikke skal stå i mit hus

Godt input iøvrigt... Jeg ser meget gerne flere forslag til setup der kan
holde sig til de 5 K og opfylde ønskerne!

Med venlig hilsen

Bjarke Rasmussen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-04-04 19:37

Bjarke Rasmussen wrote:

> Har altid selv rodet med Intel processorer... så jeg tænkte ikke så meget
> over det, må jeg nok erkende!

Tjah; kun døde fisk svømmer ikke imod strømmen

> Med fare for at starte en religionskrig, hvilket bestemt ikke er meningen,
> er det fint med mig hvis der kan laves et lækkert setup af en AMD, så længe
> det færdige resultat ikke skal stå i mit hus

Hvorfor det? Støj?

Sådan var det engang, men ikke længere.
Idag bruger AMDerne faktisk mindre strøm og udvikler dermed mindre varme
end deres modstykker fra Intel. Dermed støjer kølingen også mindre.

> Godt input iøvrigt... Jeg ser meget gerne flere forslag til setup der kan
> holde sig til de 5 K og opfylde ønskerne!

Se ovenfor i tråden

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 19:47

> Tjah; kun døde fisk svømmer ikke imod strømmen

Hehe...

> Hvorfor det? Støj?

Nej, religion! Hvilket ikke skal diskuteres

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-04-04 20:05

Bjarke Rasmussen wrote:

> Hehe...

> Nej, religion! Hvilket ikke skal diskuteres

Diskussion er er pr. definition omsonst. Debat, derimod, kan være
anderledes frugtbar

Derfor:
Bjarke, hvorfor?

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 14-04-04 20:11

> Derfor:
> Bjarke, hvorfor?

Fordi kun døde fisk svømmer ikke imod strømmen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-04-04 21:46

Bjarke Rasmussen wrote:

> Fordi kun døde fisk svømmer ikke imod strømmen

Den går ikke; Intel er stadig den største producent.

Hvorfor vil du kun have Intel?

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 15-04-04 06:39

> Den går ikke; Intel er stadig den største producent.
>
> Hvorfor vil du kun have Intel?

Som jeg allerede har skrevet tidligere, mener jeg det er et
religionsspørgsmål som jeg ikke mener jeg absolut behøver at godtgøre. Jeg
synes denne diskussion, om den så bliver frugtbar eller ej, er et stort
holdningsspørgsmål, som folk skal have lov til at have for dem selv, hvis de
nu engang synes om dette standpunkt!

Jeg blev "Intel-mand" da jeg i sin tid oplevede, at der var mange problemer
med bla. skrøbelige cpu-kerner og andre små-irriterende begivenheder omkring
amd-verdenen. Dette vil jeg ikke uddybe nærmere!

Du skal være velkommen til at få det sidste ord, men jeg vil ikke yderligere
uddybe hvorfor jeg ikke selv vil bruge en amd-maskine. Jeg understreger
endnu engang, at det er fint med mig, hvis andre har en anden holdning til
dette og derfor er tilhængere af et amd-setup!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Leony

Dato : 14-04-04 16:47

In news:407c3355$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
Steen Suder, privat typed:

> Idag bruger AMDerne faktisk mindre strøm og udvikler dermed mindre
> varme end deres modstykker fra Intel. Dermed støjer kølingen også
> mindre.

Det skal dog understreges at det afhænger af hvilken køler der vælges.
Du kan sagtens få en AMD køler der siger som en jumbojet.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-04-04 19:47

Leony wrote:
> In news:407c3355$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk,
> Steen Suder, privat typed:

> Det skal dog understreges at det afhænger af hvilken køler der vælges.
> Du kan sagtens få en AMD køler der siger som en jumbojet.

Det er jeg med på, men det samme gælder for alle andre processortyper.
Ergo er det ligegyldigt, for det vil ikke være hverken værre eller bedre
om du vælger en anden CPU, der afgiver samme mængde varme.

Fra : Mig

Dato : 13-04-04 17:35

"Bjarke Rasmussen" <bjarke_nr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> spæde ekstra til senere)
>
> Bundkort med onboard lan + audio
>
> Cpu (pentium 4, som evt. kan clockes for at få "lidt" ekstra Mhz)

Skal det være Intel??

Har en ven med en Celeron 2.6 ghz og et Radeon 9600XT og han kan ikke køre
spillet Vietcong ordentligt i 800x600
Jeg selv har en Barton 2600+ og et GF4TI4200 og det funker 100% med Vietcong
i 1024x768
Ved godt at ovenstående ikke gælder alle Intel produkter men jeg synes det
virker underligt.

AMD er sædvanligvis også billigere...
Ps.gad sgu da godt være konfirmand i dag

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-04 18:01

In article <gDUec.2481$YU3.1932@news.get2net.dk>, 123@123.dk says...

> [...]
> Ved godt at ovenstående ikke gælder alle Intel produkter men jeg synes det

Celeron er ikke beregnet på at konkurrere med Athlon. Den er beregnet
på at konkurrere med Duron, hvilket den heller ikke gør særligt godt.

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/12/06/0141028
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1927&p=2

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 18:21

> Celeron er ikke beregnet på at konkurrere med Athlon. Den er beregnet
> på at konkurrere med Duron, hvilket den heller ikke gør særligt godt.

Ok!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 18:20

> Skal det være Intel??

Se længere op i tråd: Kort fortalt, ikke nødvendigvis!

> Ps.gad sgu da godt være konfirmand i dag

Ja, det må siges at være en lækker gave!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Vega

Dato : 13-04-04 18:43

> Se længere op i tråd: Kort fortalt, ikke nødvendigvis!

> Ja, det må siges at være en lækker gave!

Ja de har det sgu godt. Har også samlet en maskine til min søster i
konfirmationsgave.

Mvh. Vega.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-04 20:38

Mig skriver:

> Har en ven med en Celeron 2.6 ghz og et Radeon 9600XT og han kan ikke køre
> spillet Vietcong ordentligt i 800x600

Celeron er kun til kontorhalløj - den stinker !!
Er det ikke kun ½ P3 ??

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-04 23:07

In article <407C4181.386E531A@du.kan.finde.den>,
Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den says...

> Celeron er kun til kontorhalløj - den stinker !!
> Er det ikke kun ½ P3 ??

Nej, det er en _stærkt_ handicappet P4. Det er i bund og grund en P4
med 128KB L2 cache. Problemet er at med den lange pipeline Intel
anvender, så vil fejlskud have alvorlige konsekvenser og en stor L2
cache være tilrådelig. Celerons L2 cache er så lille at fejlskud ofte
rammer ved siden af cache'n.

Tualatin var en handicappet PIII.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 13-04-04 17:35

On Tue, 13 Apr 2004 17:27:41 +0200, "Bjarke Rasmussen"
<bjarke_nr@hotmail.com> wrote:

>Ram (planen er til at starte med kun at fylde 256 mb i, så må knægten selv
>spæde ekstra til senere)

256 MB? - så kan du smide nok så kraftig en processor i og ikke få
nogen overbevisende ydelse alligevel.

>Bundkort med onboard lan + audio

Onboard audio æder (som regel) en god del af ydelsen - ikke ligefrem
en fordel ved spil.

KS

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 18:19

> 256 MB? - så kan du smide nok så kraftig en processor i og ikke få
> nogen overbevisende ydelse alligevel.

Som jeg skriver, er det også meningen at knægten selv må ofre nogle klejner
på noget ekstra ram, så setup'et kan komme til at fungere overbevisende!

> Onboard audio æder (som regel) en god del af ydelsen - ikke ligefrem
> en fordel ved spil.

Det er han nød til at affinde sig med, idet budgettet ikke umiddelbart kan
presses yderligere.

Tak for input!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-04-04 18:20

kelds@ofir.dk wrote:

> 256 MB? - så kan du smide nok så kraftig en processor i og ikke få
> nogen overbevisende ydelse alligevel.

Hvorfor ikke? Mer' er ofte godt, men for meget er ikke altid bedre.

Hvis man skal lave ting på maskinen, der kræver meget hukommelse er
512MB bedre end 256MB. Derudover vil jeg mene at strategien med at købe
256MB RAM til at starte med og så lade knægten købe mere for egne penge,
er et godt valg.

Det er nemmere for ham at spare sammen til en stang RAM til 400,- end
end et nyt grafikkort til 2000,-.

Derfor:
Køb de store, dyre stumper (grafikkortet etc.) til ham i gave og lad ham
selv udbygge.

> Onboard audio æder (som regel) en god del af ydelsen - ikke ligefrem
> en fordel ved spil.

Der er stadig kun 5KKr at gøre med og der blev udtrykkeligt sagt gamerPC.

Fra : Allan Pedersen

Dato : 13-04-04 21:24

mb + cpu http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=689 2299 kr
Ram http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=494 445 kr
Harddisk http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=313 719 kr
dvd drev http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=583 714 kr
eller
http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=34 399
kr
gfx kort http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=655 1418 kr
kabinet
http://www.datatelpartner.dk/catalog/product_info.php?cPath=8&products_id=391
499 kr eller
http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=350 699 kr
floppy http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=30 149 kr

pris: billigst 5873 kr dyrest 6443 kr , der kan spares yderligere et par
hundrede kr på bundkort , men det sikreste er vel det chipsæt
der hedder 865PE, kabinetet er en anden mulighed for at spare men vær
opmærksom på stømforsyningen.
mange af de billige kabinetter har en psu, der ikke kan trække et stort gfx
kort

mvh

Allan

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 21:32

> pris: billigst 5873 kr dyrest 6443 kr , der kan spares yderligere et par
> hundrede kr på bundkort , men det sikreste er vel det chipsæt

Det er lige i overkanten af budgettet, men som du selv siger, der kan evt.
spares lidt på bla. bundkort. Jeg vil se nærmere på det.

Tak for din tid og vejledning!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Allan Pedersen

Dato : 13-04-04 21:51

mb + cpu http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=182 1299
Ram http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=573 399 kr
Harddisk http://www.dataworld.dk/index.php?sideid=shop&vare=44 599 kr
[...]

pris: billigst 4742 kr dyrest 5257 kr

hvis du vælger amd vejen,
Bundkort og cpu kan findes uafhægigt af hinanden til ca 900 kr, men jeg har
prøvet at holde mig til et sted.
bundkortet er billigt , men de to jeg har bygget køre upåklageligt

allan

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 13-04-04 21:26

Efter vejledning fra bl.a. Steen Suder har jeg fundet frem til følgende
komponenter.

Der er gjort enkelte kompromisser for at overholde budgettet.

Vil disse komponenter passe sammen og samtidig give en "god" spillemaskine
til en konfirmationsknægt?

Alle komponenter er med priser fra shg.dk

Bundkort: Gigabyte GA-7VT600L, Via KT600, ATX: 519,00

Cpu: 320381 AMD Athlon Barton XP 2500+/333, Sokkel A: 580,00

Køler: 320417 Spire WhisperRock IV, Køler Sokkel A 109,00

Ram: 350256 Samsung DDR2700, 256 MB: 499,00

Kabinet: 810379 Q-Tec TC-Micro Black 300W Minitower: 549,00

Cd-drev: 740318 Lite-On DVD/CDRW LTC-5232K-02C, White: 399,00

Cd-drev-dæksel: 740317 Lite-On Black front for LTC-5232K-02C: 19,00

HD: 420152 Maxtor +9, 80GB, Fluid, ATA133, 8MB: 569,00

Grafikkort: 340621 Gigabyte FX5900XT, 128MB, TV-OUT/DVI: 1.499,00

Beskyttelse til cpu: 320388 Cobbershim TT A1594, Til Thoroughbred:
39,00

Div. kabler: 800071 HD Cable ATA66/100, 50cm: 35,00

800028 Floppy Cable: 15,00

800056 Powercable, EDB, 3 pins: 30,00

Varebeløb inkl. moms og forsendelse: 4.942,00

Jeg har en mus, keyboard, højttalere og et floppy liggende som godt kan
bruges i setup'et, og som der derfor ikke skal købes nyt af!

Ser det ud som om at der mangler noget til dette setup, er der et noget
overflødigt? Passer tingene sammen (burde bundkortet ikke ind i
kabinettet?)? Skriv gerne forslag til alternative komponenter, således at
budgettet stadigvæk holdes. Hvor vigtigt er det med kølepasta til en AMD
Barton 2500+?

Håber endnu engang, at der er nogle der har lyst til at hjælpe!

På forhånd tak,

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Vega

Dato : 13-04-04 21:41

> [...]
> til en konfirmationsknægt?
>
> Alle komponenter er med priser fra shg.dk
>
> Bundkort: Gigabyte GA-7VT600L, Via KT600, ATX: 519,00

Hvad med et

ABIT NF7-S NVidia nForce2 SPP, ATX: 799,00

Det godt nok lidt dyrer, men nForce2 er det bedste til AMD performance
mæssigt.
Bare mit forslg, ellers ser det fornuftigt ud.

> [...]
> 39,00
>
> Div. kabler: 800071 HD Cable ATA66/100, 50cm: 35,00

Varebeløb inkl. moms og forsendelse: 5.222,00

> [...]
> budgettet stadigvæk holdes. Hvor vigtigt er det med kølepasta til en AMD

Mvh. Vega.

Fra : Vega

Dato : 13-04-04 21:45

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Bare mit forslg, ellers ser det fornuftigt ud.

19,00

> Varebeløb inkl. moms og forsendelse: 5.222,00

Og forresten, hvis knægten får lyst til at lege med overclocking på et
tidspunkt, så er dette bundkort kanont til det.

Mvh. Vega.

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 14-04-04 06:31

> [...]
> mæssigt.
> Bare mit forslg, ellers ser det fornuftigt ud.

Hvormeget performance snakker vi om? Som sagt er budgettet lagt til de 5 K,
så de sidste 200 kr kommer nok til at knibe.

> Varebeløb inkl. moms og forsendelse: 5.222,00

Tak for info!

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-04-04 10:38

Vega wrote:
<KLIP>

> [...]
> mæssigt.
> Bare mit forslg, ellers ser det fornuftigt ud.

Jeg vil godt have lov at bestride at NF2 skulle give noget særligt
"brugbart" yderligere i performance i denne her sammenhæng/prislag.

Omvendt kan man finde rapporter på Nettet, der fortæller om underlige
problemer med netop nForce-chipsættet.

VIA virker

<KLIP>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-04 23:12

In article <l1Yec.3655$l05.3469@news.get2net.dk>, bjarke_nr@hotmail.com
says...

> Beskyttelse til cpu: 320388 Cobbershim TT A1594, Til Thoroughbred:
> 39,00

Til hvilket formål?

BTW, så er Thoroughbred og Barton ikke det samme.

> budgettet stadigvæk holdes. Hvor vigtigt er det med kølepasta til en AMD
> Barton 2500+?

Brug bare det der sidder under bunden af WhisperRock'en - det gør jeg
og det virker ganske udemærket (jeg har også en XP-A 2500+, AKA
Barton).

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 14-04-04 06:27

> Til hvilket formål?

Det var noget Shg.dk anbefalede ved samtidig køb af Barton 2500+, så jeg
tænkte at det måske var værd at tage med også!

> Brug bare det der sidder under bunden af WhisperRock'en - det gør jeg
> og det virker ganske udemærket

Ok, det bliver alternativet!

Tak for input.

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-04 07:30

In article <nY3fc.808$Yk2.802@news.get2net.dk>, bjarke_nr@hotmail.com
says...

> Det var noget Shg.dk anbefalede ved samtidig køb af Barton 2500+, så jeg
> tænkte at det måske var værd at tage med også!

Det anbefalede de ikke da jeg købte min.
Jeg kan nu heller ikke se hvad den skulle gøre godt for.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-04-04 10:01

Jesper G. Poulsen wrote:
> In article <nY3fc.808$Yk2.802@news.get2net.dk>, bjarke_nr@hotmail.com
> says...

> Det anbefalede de ikke da jeg købte min.
> Jeg kan nu heller ikke se hvad den skulle gøre godt for.

Lægger man denne sirligt tilformede metalplade ovenpå CPU-huset, kan
CPUen ikke vippes så meget ved montage, at man kan komme til at knække
flige af toppen af CPUen... mener jeg.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-04 11:30

In article <407cfde4$0$126$bc7fd3c@news.sonofon.dk>,
sfs_news_spam@suder.dk says...

> Lægger man denne sirligt tilformede metalplade ovenpå CPU-huset, kan
> CPUen ikke vippes så meget ved montage, at man kan komme til at knække
> flige af toppen af CPUen... mener jeg.

Det er kun aktuelt hvis man køber dårligt designede kølere.
WhisperRock'en kan man ikke komme galt afsted med.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-04-04 11:42

Bjarke Rasmussen wrote:
> Efter vejledning fra bl.a. Steen Suder har jeg fundet frem til følgende
> komponenter.

<KLIP>

> Kabinet: 810379 Q-Tec TC-Micro Black 300W Minitower: 549,00

Qtec og Codegen, for den sags skyld, "smager" ikke så godt i min mund.

Kabinetterne er nogenlunde så stive som var de lavet af karton og
strømforsyningerne er ikke noget at skrive hjem om; læs blot tilbage i
gruppen.

Førstnævnte kan man måske set bort fra, men en dårlig strømforsyning vil
give en del underlige problemer.

Derfor:
Køb Chenbros miditower til 609,- (inkl. 400W PSU) og drop metalpladen
til CPUen. Så går det nogenlunde lige op.

Efter min mening virker kabinettet bedre; PSUen kender jeg dog ikke.
Chenbro plejer dog generelt at være klasser bedre end Qtec.

<KLIP>

Fra : Leony

Dato : 14-04-04 17:28

In news:l1Yec.3655$l05.3469@news.get2net.dk,
Bjarke Rasmussen typed:

> Bundkort: Gigabyte GA-7VT600L, Via KT600, ATX: 519,00

ASRock K7S8X R.3.0 har onboard LAN og surround lyd og så koster det kun
255 kr.
Det er dog ydelsesmæssigt lidt bagefter Gigabyte bundkortet.

Hvad med et Abit NF7 til 559 kr. SHG's er rev 2.0 , kan dog ikke huske
om der er problemer med dette board og tidlige versioner.

Man må undvære SATA (uniddelbart den eneste forskel jeg kan se), men jeg
ville hellere have Nforce2 chipset.

> Ram: 350256 Samsung DDR2700, 256 MB: 499,00

Hvorfor ikke Samsung DDR3200 til 449,00 (50 kr sparet og bedre RAM).

> Kabinet: 810379 Q-Tec TC-Micro Black 300W Minitower: 549,00

Du kan bygge et kabinet der er ligeså godt af tomme øldåser.
Giv hellere lidt ekstra her (kabinettet holder værdien længere end den
øvrige hardware) + knægten slipper for irreterende resonans støj pga
svingninger i blikdåsen..
Kig efter Chieftec, Antec, til nøds Aopen.

> Cd-drev: 740318 Lite-On DVD/CDRW LTC-5232K-02C, White: 399,00

Dette drev fungerer også som DVD-drev, hvis der kun er brug for
cd-drev/brænder, så er der 150 kr at spare her.

> HD: 420152 Maxtor +9, 80GB, Fluid, ATA133, 8MB: 569,00

80 GB er vel næsten minimum, men der kunne spares et par hundrede ved at
vælge 40 GB.
Som vi allerede har været inde på, så hellere give ham det gode dyre
komponenter og så kan han selv købe de billige.

> Grafikkort: 340621 Gigabyte FX5900XT, 128MB, TV-OUT/DVI:
> 1.499,00

Kortet fåes til andre priser:
PointOfView = 1469 kr
PNY = 1389 kr
Jeg ved ikke om bundles er lige så gode som Giga-Bytes, men der kunne
være penge at spare.
Jeg ved heller ikke om der er noget at udsætte på kvaliteten.

> Beskyttelse til cpu: 320388 Cobbershim TT A1594, Til
> Thoroughbred: 39,00

Burde være overflødig.
Whisperrock IV's bøjle er ikke stram, så du burde ikke få problemer med
risiko for en knækket kerne.

> Div. kabler: 800071 HD Cable ATA66/100, 50cm: 35,00
> 800028 Floppy Cable: 15,00

Oftest plejer disse kabler at følge med til bundkortet.
Jeg har dog ikke undersøgt om det følger med til dit.

Fra : Henning

Dato : 14-04-04 16:20

<bjarke_nr@hotmail.com> wrote:

> [...]
>spilles de mest mulige krævende spil, samtidig med at systemet skal være

Til den pris får du både en X-box, en Playstation, et tv og penge til
cola Hvis det kun er spil - så giv ham en spillemaskine!

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-04 18:12

In article <5klq70dqcc2rn4eqr06gi2kdg48dqisj40@4ax.com>,
nomail@all.invalid says...

> Til den pris får du både en X-box, en Playstation, et tv og penge til
> cola Hvis det kun er spil - så giv ham en spillemaskine!

PC-spil er stadig federe end konsol-spil.

Fra : Henning

Dato : 14-04-04 20:27

On Wed, 14 Apr 2004 19:12:14 +0200, Jesper G. Poulsen
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

>In article <5klq70dqcc2rn4eqr06gi2kdg48dqisj40@4ax.com>,
>nomail@all.invalid says...

>PC-spil er stadig federe end konsol-spil.

Er det ikke stort set de samme titler der udgives til hhv.
Playstation, X-box & pc? Så "fede-faktoren" er vist diskutabel

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Leony

Dato : 14-04-04 20:47

In news:224r709u9katdco0n03324q3rj7u6n1igg@4ax.com,
Henning typed:

> Er det ikke stort set de samme titler der udgives til hhv.
> Playstation, X-box & pc? Så "fede-faktoren" er vist diskutabel

"fede-faktoren" er alle de patches man får lov at installere.
Der er ikke noget som at hente en 47 MB patch for overhovedet at få lov
til at spille sit nye spil til 349,-

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-04 21:37

In article <Tvgfc.142154$jf4.7518054@news000.worldonline.dk>,
leonyremovethis@tiscali.dk says...

> "fede-faktoren" er alle de patches man får lov at installere.
> Der er ikke noget som at hente en 47 MB patch for overhovedet at få lov
> til at spille sit nye spil til 349,-

PC-spillere får mulighed for at opgradere deres spil løbende - det gør
konsolspillere ikke.

Fra : ll

Dato : 15-04-04 15:45

On Wed, 14 Apr 2004 21:46:34 +0200, "Leony"
<leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
>"fede-faktoren" er alle de patches man får lov at installere.
>Der er ikke noget som at hente en 47 MB patch for overhovedet at få lov
Tja, det tager kun 13.5 sek. Det er da til at overleve.

Fra : Leony

Dato : 16-04-04 13:21

In news:rs7t705itq9s39t422dtuuep3oerrbffmj@4ax.com,
ll typed:

> Tja, det tager kun 13.5 sek. Det er da til at overleve.

Hvilken linie har du?
Er det ink. installering?

Fra : ll

Dato : 17-04-04 23:09

On Fri, 16 Apr 2004 14:21:03 +0200, "Leony"
<leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:

>In news:rs7t705itq9s39t422dtuuep3oerrbffmj@4ax.com,
>ll typed:

>Hvilken linie har du?
>Er det ink. installering?
Lejerforeningsnet, jeg er bare så heldig at bo i en afdeling hvor der
ikke er så mange IT brugerer, så jeg har op til 3.9MB/s som bedste DL
indtil nu, det er stort set kun severen der bestemmer min DL, men det
er uden installering.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-04-04 21:36

In article <224r709u9katdco0n03324q3rj7u6n1igg@4ax.com>,
nomail@all.invalid says...

> Er det ikke stort set de samme titler der udgives til hhv.
> Playstation, X-box & pc? Så "fede-faktoren" er vist diskutabel

Bestemt ikke. Til konsollerne udgives hovedsageligt såkaldte 'konsol'-
spil, dvs. platformsspil, samt bilspil med en ofte virkelighedsfjern
"realisme" (arkade-prægede spil).

Til PC udgives et hav af simulationsspil.

Konsoller er for folk der skal have noget hurtig underholdning og PC'er
er for folk der bruger mere koncentreret tid med et spil.
Groft sagt.

Der findes ikke ét konsolspil jeg brænder efter at få fingrene i - ikke
ét. Derfor spiller jeg på min PC.
Force Feedback er ofte dårligt implementeret på konsoller, hvilket går
ud over realismen i spillene.

Opløsningen på en moderne PC-skærm slår til hver en tid opløsningen på
et TV, som konsollerne primært anvendes sammen med.